Slirande COSA-koppling

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Slirande COSA-koppling

Post by fat_mac »

Hallå,
Jag har köpt en fullt renoverad P200E-motor med splirrans ny cosa-koppling. Häromdan märke jag att kopplingen slirade när man satt två på. Tycker mig ha lättat på kopplingswiren så att det finns ett spel på ca 1 cm yttersk på handtaget. Eventuellt kan jag tycka att den började slira när växellådsoljan börjat verka...?!

Nån som har en idé? Kan det vara så att kopplingen inte är inkörd?

// Mackan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Jag har köpt en fullt renoverad P200E-motor med splirrans ny cosa-koppling. Häromdan märke jag att kopplingen slirade när man satt två på. Tycker mig ha lättat på kopplingswiren så att det finns ett spel på ca 1 cm yttersk på handtaget. Eventuellt kan jag tycka att den började slira när växellådsoljan börjat verka...?!

Nån som har en idé? Kan det vara så att kopplingen inte är inkörd?

// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kopplingen ska inte behöva inkörning. 1cm ytterst på hantaget låter lite, prova 1cm i glappet mellan handtag och styre istället (där vajernipplen sitter). Eftersom cosakopplingen går så lätt kan det vara klurigt att ställa in den, prova att slacka vajern rejält mycket och se om det slirar ändå. kolla också så att höljet inte har "hoppat ur" justerskruven och ligger på kanten vilket medför att den spänns ytterligare.

till sist... vilken olja kör du i växellådan?

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Hallå,
Jag har kollat höljet och det ser bra ut. Tycker mig ha ställt in rätt - den första biten som man kan dra ihop för hand är spänd. Men jag kan ju alltid testa att släppa på armen så att den ligger helt i botten.

Oljan jag använder är inhandlat på EM. Nån grå flaska med påklistrad etikett - SAE 30.

// Mackan
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Kanske har den som renoverat motorn glömt att ha lamellerna i kopplingen i oljebad innan montering?

Ett annat fel skulle kunna vara att fel pistong/plunge (för lång) i kopplingslocket är använd.

Oljan är helt korrekt!

VH/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Tycker mig ha ställt in rätt - den första biten som man kan dra ihop för hand är spänd. Men jag kan ju alltid testa att släppa på armen så att den ligger helt i botten.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det luriga är att man nästan kan dra in för mycket. cosakopplingen är ju extremt lätt att dra ihop. testa att släppa som du skriver.

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Hej,
Jag har ett liknande problem, fast tvärt om.
Kom just in efter en provrunda i snögloppet på min nytrimmade PX200E med Cosa koppling. Mitt problem är att kopplingen inte kopplar ur ordentligt vilket gör det svårt att växla. Har provat att spänna ända tills det inte går att kicka längre, släppte sedan efter tills jag fick tillbaka greppet i kicken och ytterligare en bit. Körde väl omkring en halvtimme ungefär med förhoppning att det skulle börja funka men si det gjorde det icke.
Jag visste inte att kopplingen skulle blötläggas i olja innan montering Calle, är det detta som är felet, det verkar ju troligt? Måste jag ta ur kopplingen och blötlägga den eller kommer den börja funka efter en tid?

Tack förresten Calle för dina tips via mail tidigare om bla vilka verktyg som lämpar sig för fräsning i blocket mm.

// Bobo (Björn Granath)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon och gott nytt år!

Hej Björn!

Det kan var en hel del olika anledningar att det inte kopplar ur, här kommer några;

För att kopplingen skall kopplar ur ordentligt (och i för den delen) så behöver lamellerna ha legat i olja innan montering.

Cosakopplingarna till trimmade motorer är oftast (och måste vara för hållbarheten) förstärkta med en ring, kontrollera att förstärkningen inte orsakat att lameller och plattor inte rör sig fritt. (När du tar ur kopplingen för lamellernas oljebad)

När du har lameller och stålplattor ur kontrollera att stålplattorna fortfarande är raka, dom kan slå sig om man kör utan olja och då blir problemet att kopplingen blir lite 'hoppig' när man skall köra iväg och kan ha svårt att koppla ur, beroende på hur mkt plattorna har slagit sig. (dom skall vara helt raka).

En annan anledning kan vara att ditt vajerhölje till kopplingsvajern antingen är av dålig kvalite eller förstört så att det inte är helt stumt, alltså att det 'flexar' då du drar ihop kopplingsvajern och du får alltså då inte full rörligheten på kopplingsarmen.

VH/Calle
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Hej Calle & Gott Nytt på dej också,

Okej så undertecknad åker på att montera ur (och isär) kopplingen för ett litet oljebad men hur identifiera "förstärkningsringen"?

Mvh // Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Ringen ser du på denna bilden från SIP;
Image

Här är kopplingen utan ring:
Image

VH/Calle
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Hej,

Så där såg inte min koppling ut.
Ngn som har erfarenhet av att svetsa dit en ring själv?
Slår sig hela korgen eller är det bara att svetsa på?

Mvh // Bobo
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Hej Igen,

Tog isär kopplingen för att oljebada den och upptäckte då att
det slagmärke som jag upptäckt redan vid leveransen inte var så harmlöst som jag hade trott. När jag tog isär kopplingen syntes tydligt att den yttre lamellen och plattan innanför stukats.
Försöker infoga ett par bilder på eländet.
http://medlem.spray.se/bjorngranath/hpbimg/IMG_2343.gif
http://medlem.spray.se/bjorngranath/hpbimg/IMG_2340.gif

Har mejlat leverantören och hoppas få en ny koppling levererad, återkommer med hur det löser sig.

Mvh // Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

I allafall vet du var felet ligger nu... :)
Om du skall återanvända den kopplingen så byt både stål och korklameller.

VH och lycka till!
/Calle
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Hej,

Fick ett nytt komplett lamellpaket skickat med posten. Dock var ett par av stål-lamellerna i det nya paketet mer o-plana än de som skulle bytas ut. (?)

Hursomhelst, jag är inte säker på att o-planheten var den enda orsaken till att det inte ville koppla ur förut. Det första lamellpaketet var nämlige omkring 1,5mm tjockare än det andra, ngt som troligen också påverkat möjligheten att koppla ur helt.

Lösningen blev till sist att använda de ngt tunnare lamellerna i det nya paketet tillsammans med ett par av stålplattorna från det första då dom var planare.

Marinerade lamellerna likt grillkött i plastpåse (fast i racingolja istället för Kaj P's grillolja) några timmar före montering.
Monterade kopplingen för att sedan ta en provrunda i snögloppet och faktum är att det verkar fungera fint nu så nu kan våren få komma vilken dag som helst :D.

Mvh // Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Skoj att det verkar ha löst sig!

Det är ganska ofta skillnad på tjockleken mellan olika tillverkares korklameller, men 1,5mm är lite väl stor skillnad.

/Calle
Post Reply