Oj oj oj då svärfar, varför sa du inte det tidigare

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Oj oj oj då svärfar, varför sa du inte det tidigare

Post by Rickard »

Ja så har då det mesta blivit isärplockat på min lilla italienska. Stackars liten flicka.

Jag stod igår och putsade frenetiskt på motorn som är hopplös att få ordning på. Och det är ju bara en del i mängden som behöver riktig omsorg och puts. Så jag hade nästan ställt in mig på att varenda vinterkväll få slipa och putsa delar, men så....igår när svärfar kom och ställde sig bredvid och tittade på när jag kämpade med en yta stor som 1cm3, så säger han: Men är det inte bättre att jag tar med alla delar till jobbet och glasblästrar dom??? JOOOOOOOOOOOOOOOO det är det såklart. Hade ingen aning att jag hade sådana kontakter på nära håll, och ändå träffas vi flera dagar i veckan och har gjort så i 11år....

Så nu jädrans skall det glasblästras vill jag lova!

Men jag behöver ett tips av er som har erfarenhet. När jag får tillbaka mina delar i förhoppningsvis "strålande" skimmer, hur gör jag sen på bästa sätt? Tex. hade jag tänkt mig att lackera alla framvagnsdelar i silverfärg. Men vad gör jag först, lägger på en rostprimer eller grundfärg eller liknande? Jag vill inte att delarna skall börja rosta igen vid minsta regnväder.

Är det någon som också kan rekommendera en lämplig silver-färg att spruta på? Hade inte tänkt att lämna framvagnsdelarna till en riktig lackerare. Nånstans får gränsen sättas vad som är rimligt att kosta på min lilla italienska.
Men ramen och allt annat som idag är blått skall nog få bli Pärlemovit tror jag. Någon som använt liknande färg och som har ett färgnummer att delge?

Avslutningsvis, Svärfar: Jag vet att du inte läser detta, men TACK på förhand för alla timmar du kommer att bespara mig. Du skall få din favoritwhiskey när jag är klar med dig :lol:
Vespa 50/N -71
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Passa på att fråga svärfar om dom kan trumla delarna också.
När delarna trumlas ligger dom i typ en cementblandare med en massa småsten. Trumlingen gör så att porerna sluts och det blir mycket enklare att göra rent när det har blivit oljigt och smutsigt. Jag har bara kört 1 säsong med blästrad och trumlad motor, men varje gång jag tvättar och torkar av så är den lika fin som ny. Lite före och efter bilder finns i denna tråd. http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ra&start=0

Lycka till!
Du kommer att bli nöjd med resultatet.

/Hans
Post Reply