aprilia sr 125
aprilia sr 125
Hej jag har en sr 125 med 172cc 25mm förgasare som tjuter när jag ger gas men slutar när den blir varm, men även när den är varm känns det som den slirar mycket. jag har ny malossi rem vit tryckfjäder och blå kopllingsfjädrar och 14gr vikter kan någon ge mig några tips tack
Det är remhjulet till oljepumpen, det sitter en bronsbussning på insidan av det hjulet som snurrar runt en fast monterad stålaxel. På motorn med vattenpump (runner 180, dragster 180 osv) så sitter det en lagrad axel in där som då snurrar med istället. Har en Typhoon 125 som också skriker lite innan den är varm.
Det är alltså inget som slirar men fimpa de blåa kopplingsfjädrarna till orginalröret de är för hårda. Det finns 2 st olika vita mottrycksfjädrar, en lång och en kort. Har du den långa så är 14g rullar alldeles för lätt och de kan vara det som gör att du upplever det som att nåt slirar för det varvar alldeles för mycket. Alltså du hamnar ovanför det varvtal där orginalröret ger mest effekt.
Det är alltså inget som slirar men fimpa de blåa kopplingsfjädrarna till orginalröret de är för hårda. Det finns 2 st olika vita mottrycksfjädrar, en lång och en kort. Har du den långa så är 14g rullar alldeles för lätt och de kan vara det som gör att du upplever det som att nåt slirar för det varvar alldeles för mycket. Alltså du hamnar ovanför det varvtal där orginalröret ger mest effekt.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
Jag skulle valt att köra med orginal mottrycksfjäder och gröna kopplingsfjädrar, du har alltså den långa fjädern och av alla jag har provat så gav den sämst resultat medans den korta vita hittils är bäst. Mjukare fjäder skäl mindre effekt och har ingenting med remslir att göra, greppet om remmen sköter torquedrivern vid gaspådrag.
Det som gör att det känns som att de greppar direkt är att du troligtvis har för lätta vikter nu vilket gör att du kan varva mer utan att variatorn växlar ut nåt innan kopplingen greppar. Byter du tillbaka till orginalfjäder med samma vikter så kommer du behöva ha gröna fjädrar annars greppar kopplingen när variatorn redan börjat ändra utväxling vilket gör att den kommer kännas slöare då med blåa fjädrar.
Ett annat tips om du har bytt allt samtidigt är att prova en sak i taget så du vet vad som händer.
Hoppas du förstår nåt, hela variatormekanismen tar tid att förstå. Den är mer avancerad än man kan tro.
Det som gör att det känns som att de greppar direkt är att du troligtvis har för lätta vikter nu vilket gör att du kan varva mer utan att variatorn växlar ut nåt innan kopplingen greppar. Byter du tillbaka till orginalfjäder med samma vikter så kommer du behöva ha gröna fjädrar annars greppar kopplingen när variatorn redan börjat ändra utväxling vilket gör att den kommer kännas slöare då med blåa fjädrar.
Ett annat tips om du har bytt allt samtidigt är att prova en sak i taget så du vet vad som händer.
Hoppas du förstår nåt, hela variatormekanismen tar tid att förstå. Den är mer avancerad än man kan tro.

Drg 200
Tph 173
Tph 173