Min fråga är just nu. Jag har den gamla sortens 9" bilfälgar, som jag vill byta ut mot 10" bilfälgar. Måste jag köpa nya bromstrummor & belägg eller kan jag använda mina gamla 9" bromstrummor till de nya 10" fälgarna?
Hoppas ni förstod vad jag menade. Såg ett antal andra trådar om just detta men hittade inget svar som jag var nöjd med...
Rickard wrote:Hejsan, börjar bli dax att beställa lite grejjer
Min fråga är just nu. Jag har den gamla sortens 9" bilfälgar, som jag vill byta ut mot 10" bilfälgar. Måste jag köpa nya bromstrummor & belägg eller kan jag använda mina gamla 9" bromstrummor till de nya 10" fälgarna?
Hoppas ni förstod vad jag menade. Såg ett antal andra trådar om just detta men hittade inget svar som jag var nöjd med...
vad jag vet så har alla "bilfägar" till smallframe samma bultmönster och muttrar. alltså ska det bara vara att smälla på de gamla trummorna.
observera att detta gäller smallframefälgar, andra fyrbultade 10" vespafälgar (bilfälgar) passar inte.
Rickard wrote:Det är just precis den andra av dina länkar jag har kollat på. Ganska så mycket billigare på SIP än EM.
Skönt att höra att det skall passa. Tack för hjälpen.
har aldrig monterat sådana på svensk v50, men mekat båda varianterna och kan inte se att det skulle vara någon skillnad av betydelse. Svenska V50S har de stora 10" fälgarna original. Har också skruvat med en utländsk V50 som hade 10" hjulen, kan inte tänka mig att de har olika bromstrummor
Rickard wrote:Det är just precis den andra av dina länkar jag har kollat på. Ganska så mycket billigare på SIP än EM.
Skönt att höra att det skall passa. Tack för hjälpen.
Vill bara bekräfta Federicos uppgifter att de fälgarna passar finfint. Har haft just de SIP-fälgarna på en "svensk" V50. Ser både snyggare ut än 9-tummare samt blir skönare att köra - och så blir toppfarten en handfull kilometer högre också...