Reservdelar Vespa 90?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ronnie
Lärling
Lärling

Reservdelar Vespa 90?

Post by Ronnie »

En god vän till mig har fått tag på en kraschad Vespa 90 (en -61a enligt honom, men det går ju inte riktigt ihop eftersom de väl inte började tillverkas förrän -63?) med...ja, en del jobb på så att säga. Jag har bara sett kort på den än så länge, men enligt honom är den i bra skick om man bortser från det faktum att det ser ut som om någon gått loss på benskölden med en slagborr. :wink:

Den har tydligen stått i garage sedan smällen, bara något år efter att den köptes ny. Enligt mätaren har den bara gått lite över 200 mil! Kul detaljer är att det enligt ägaren sitter däck märkta Piaggio på och att han även fick med en flaska "original" lacklösare. :lol:

Hur som helst frågade han mig vart han kunde få tag på reservdelar, och eftersom jag inte hållit på med smallframes överhuvudtaget svarade jag att jag skulle höra mig för lite och sedan återkomma. Han hade hört med EM, men tydigen hade de sagt att det "var lite lurigt" eller något liknande.

Hur är det egentligen? Många delar är väl samma som till andra smallframes? Nu har jag som sagt inte sett den mer än på kort ännu, men enligt killen som köpt den verkar det mesta vara ok. Dock får han ingen gnista alls och misstänker tändspolen, eftersom den tydligen var riktigt tärd. Någon som vet om det går att få tag på en nytillverkad, eller om det finns någon till en annan modell som är kompatibel?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

här borde du hitta lite info
Medlem i Svenska Scooterklubben.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

är det 90 eller ss90 (hoppas)?
Borde inte vara ngra problem med delar f.ö., vilken som.
Viste inte att det fanns Vespa 90 i Sverige, har ju hört rykten om ss90 dock...

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Nä, Vespa 90 importerades aldrig till Sverige, i varje fall inte via den vanliga generalagenten. Det fanns liksom inget skäl till det när de som tagit körkort för "lätt" mc fick köra Primavera 125. Däremot har det ju kommit in en del ovanliga maskiner som flyttgods och via direktimport.

Om det är en "vanlig" Vespa 90 är det ju karossmässigt samma maskin som Primavera (väl?) och mycket motordelar bör ju vara desamma också. I andra länder var ju Vespa 90 vanlig så behöver du motordelar som är unika för 90-an är det ju lätt att köpa dem från där.

Och är det en 90 SS du har så skall du vara MYCKET rädd om den 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Nej, det är tyvärr "bara" en vanlig Vespa 90.
Hade det varit en SS han fått tag på hade jag såklart sagt till honom att det var skräp han köpt men att jag kunde tänka mig att ta över den för skrotpengar på en gång! :wink: :lol:

Hur som helst, upptäckte nu att det fanns gott om delar på SIP bl.a, så det skall nog lösa sig för killen. Hade av någon anledning fått för mig att det var svårt att hitta grejer till den, men nu när jag sökte lite upptäckte jag att så inte var fallet...

Tack för tipsen!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jencla wrote:Nä, Vespa 90 importerades aldrig till Sverige, i varje fall inte via den vanliga generalagenten. Det fanns liksom inget skäl till det när de som tagit körkort för "lätt" mc fick köra Primavera 125. Däremot har det ju kommit in en del ovanliga maskiner som flyttgods och via direktimport.

Om det är en "vanlig" Vespa 90 är det ju karossmässigt samma maskin som Primavera (väl?) och mycket motordelar bör ju vara desamma också. I andra länder var ju Vespa 90 vanlig så behöver du motordelar som är unika för 90-an är det ju lätt att köpa dem från där.

Och är det en 90 SS du har så skall du vara MYCKET rädd om den 8)
/jens
En "vanlig vespa 90" ska man nog vara MYCKET rätt om också, speciellt om den är gammal. Vad jag vet så är de tidiga 50cc och 90cc värda nära på lika mycket som en SS90.

Karossmässigt är de gamla mer lika en tidig V50 eller 50S. se bild ( http://www.vespaclub.com/tecnica/vespa- ... 0-high.jpg )
De har den gamla typen av fälgar 10" som 50S och lilla motorluckan, de första borde ha det lilla baklyset också. Motorn (om det är en gammal) har troligtvis samma gjutning som 50S, d.v.s enbart anpassad på 90cc och inte som senare v50 där man ha samma gjutning som 125cc. 125cc fanns väl inte som smallframe förän -65/-66?

ska bli spännande att se vad det är.
Federico
Svint1
Lärling
Lärling

Re: Reservdelar Vespa 90?

Post by Svint1 »

Ronnie wrote:En god vän till mig har fått tag på en kraschad Vespa 90 (en -61a enligt honom, men det går ju inte riktigt ihop eftersom de väl inte började tillverkas förrän -63?) med...ja, en del jobb på så att säga. Jag har bara sett kort på den än så länge, men enligt honom är den i bra skick om man bortser från det faktum att det ser ut som om någon gått loss på benskölden med en slagborr. :wink:

Den har tydligen stått i garage sedan smällen, bara något år efter att den köptes ny. Enligt mätaren har den bara gått lite över 200 mil! Kul detaljer är att det enligt ägaren sitter däck märkta Piaggio på och att han även fick med en flaska "original" lacklösare. :lol:

Hur som helst frågade han mig vart han kunde få tag på reservdelar, och eftersom jag inte hållit på med smallframes överhuvudtaget svarade jag att jag skulle höra mig för lite och sedan återkomma. Han hade hört med EM, men tydigen hade de sagt att det "var lite lurigt" eller något liknande.

Hur är det egentligen? Många delar är väl samma som till andra smallframes? Nu har jag som sagt inte sett den mer än på kort ännu, men enligt killen som köpt den verkar det mesta vara ok. Dock får han ingen gnista alls och misstänker tändspolen, eftersom den tydligen var riktigt tärd. Någon som vet om det går att få tag på en nytillverkad, eller om det finns någon till en annan modell som är kompatibel?
Om den er så gammel som du sier, så er det i tillegg den "korte" rammen, dvs den har samme lengde som SS90 og SS50.

Husker ikke når smallframe fikk "lang" ramme, men det er noen cm i forskjell.

Dette sees best på de som lager SS-replika hvor det blir for mye luft mellom styret og setet, slik at dummytanken og reservehjulet ikke står kant i kant...

Har den liten motorluke???

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Reservdelar Vespa 90?

Post by Federico »

Svint1 wrote: Husker ikke når smallframe fikk "lang" ramme, men det er noen cm i forskjell.

Dette sees best på de som lager SS-replika hvor det blir for mye luft mellom styret og setet, slik at dummytanken og reservehjulet ikke står kant i kant...

Har den liten motorluke???

Ø
enligt down-and-forward så ska ramen förlängas fr.o.m ett visst ramnummer (och ett datum; 23 okt 1967), vet ej om detta gäller alla smallframes:
Image

själv har jag en V50 med kort ram och stor motorlucka, enligt listorna är det en 67:a. det absolut bästa ämnet för ss90 borde vara en tidig primavera med kort ram, den har rätt styre att svetsa om, rätt storlek (stora) motorluckan och rätt hjul. SS90 fanns väl aldrig med liten lucka eller de gamla fälgarna?

Vespa 90 ska enligt d&f ha varit treväxlad fram till ett visst ramnummer 1967
Federico
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

På de kort han skickat syns inte motorluckan ordentligt, tyvärr...

Tipsade ägaren om att kolla på scooterhelp och tydligen är det en Vespa 90 -64 enligt deras nummerregister!

Enligt uppgift är den i bra skick mekaniskt (bortsett från att den inte har någon gnista), men det är en hel del att göra kosmetiskt...benskölden är rejält tillbucklad. Dessutom bestämde sig den förre ägaren för att penselmåla den blå och sedan köra den utan att fixa till plåten av någon anledning, men ändrade han sig innan han fått den körklar och började slipa ned penslelacken för att lämna in den på plåtjobb. Han kom dock aldrig längre än så. Det var 15 år sedan nu, och sedan dess har den stått med halvt bortslipad penselmålad lack i ett kallgarage- så ni kan ju tänka er själva ungefär hur den ser ut nu! 8)

Skall försöka åka och kolla på den i veckan och rapporterar så klart hit direkt när jag gjort det! Sådant här är spännande...
Post Reply