Rostig cylinder på utsidan?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Rostig cylinder på utsidan?

Post by Rickard »

Hejsan,

Hur får man en rostig cylinder att skina igen?
Den är rostig på & mellan kylflänsarna.

Någon som har ett bra tips? Förvisso syns den inte efter att plastkåpan är monterad men vetskapen att det sitter något rostigt inunder känns inte bra... :smile:
Vespa 50/N -71
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Blästra den...
Se bara till att maskera/skydda cyllen invändigt...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Citronsyra! 5% (eller mer) och varmt/hett vatten. Doppa cylindern i blandningen. Börjar bubbla med små bubblor. Borsta bort rostet emellanåt och doppa igen tills du är nöjd. Håll blandningen varm så går det snabbare, vi hade vår visst ett-två dygn. Tvätta bort oljor och sådant innan, så kommer lösningen bättre åt. Och när du är färdig så skyddar du cylindern med olja eller något så att den inte rostar på nytt.

Varit redan två gånger efter en kilos förpackning på apteket. De ser alltid lika undrande ut när jag beställer satsen. Ett kilo? säger de. För avrostning, säger jag. Och så skriver de ner den informationen, varför vet jag inte. Man får ju syran i små paket också, även från livsmedelsaffärer, men det blir väldigt mycket dyrare än en stor mängd.

Som varning kan jag nämna att citronsyran tar loss förzinkad yta, så doppa inte förzinkade grejor i lösningen om du inte vill ha loss ytan! Gäller även diskbänkar så håll lösningen i en plasthink. Hinken kan man sedan placera i diskhon och hålla värmen uppe på lösningen i hinken med hett vatten i hon.
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Nu har jag nästan rivit ner hela min scooter, så jag undrar om jag nånsin kommer att få ihop den igen. Men jag tar kort på allt hur det ser ut innan jag plockar bort det, så jag hoppas att det kommer att hjälpa mig senare i projektet.

Citronsyra; låtet intressant. Hur påverkar det cylindern invändigt? Kan jag doppa ner hela cylindern eller måste jag plugga alla hålen?

Jag har för övrigt börjat att putsa på motorn, har var hittills lagt 3-4 timmar på den men det syns knappt ännu :(
Har provat med alla medal jag har hittat här hemma, men inget verkar bita på 37år gammal smuts. Det som har visats sig vara bäst är våtslippapper. Men det kan jag ju inte hålla på med.
Detta har jag provat:
Bensin
Lacknafta
Fälgtvätt med nanoteknik
Yes & vatten
Häxan (silver & kopparputs)
Autosol
Diverse biltvättmedel
Bilvax som brukar ta det mesta

Men de svarta partierna på aluminiumen blir jag inte av med. Vet inte om det är smuts eller missfärgad aluminium faktiskt. Hade inte tänkt att dela på motorn utan försöka få den så fin som möjligt i alla fall. Kanske citronsyra funkar även här?!
Vespa 50/N -71
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

För putsningen kan du ju pröva ugnsputsmedel ännu. Sånt där spray. Det brukar var effektivt, det har jag använt mig av. Men passa dig med motorblocken eftersom de är av aluminium, lämnar man ämnet länge så blir det missfärgning. Spraya inte på rena ytor. Jag har använt mig av det på mitt motorblock och det fungerarde kanon. Höll ämnet på bara halva tiden om ens det, sköjde av och ny omgång igen. Slutligen tvättade jag med vanligt tvättmedel mycket noggrant för att inget ugnsputsmedel blev och lura någonstans.

Du kan försöka tejpa igen cylinderns ingångar om du vill, men vi hade den otejpad (om jag kommer rätt ihåg). Vi hade den dumt nog liggande i rent sköljvatten efteråt aningen länge (halvt dygn...) och då hittade vi redan rött inne i cylindern. Hehe. Det fixades med CRC, gnidande och inoljning. Cylindern skulle honas/borras efteråt, så det spelade ingen roll. Men lämna den alltså inte liggande i rent vatten... :wink:
Post Reply