Primavera-ram....och V50-motor?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Primavera-ram....och V50-motor?

Post by Bluesman »

Halloj scooteristi -

har precis kommit över en gammal PV (82). Funderar faktiskt på att permanent bestycka NER den till 50 hårtslående kubik och "glömma" att den ska ha skyltar/är MC-reggad.

Nu är frågan: bägge är ju smallframe - men var ska jag förvänta mej problem om jag hänger i en V50-spis? Elen, kanske? Ett oanvändbart växelläge kan jag leva med...

Eller ska jag vara så naiv att tro att V50 och PV har samma block, så att jag - i princip - kan hänga dit en V50-vev (nåja, en lite öppnare än svenskt original) + cylinder + förgasare + ljuddämpare....och köra?

Enda problemet är väl att ramnumret fortfarande indikerar MC, och det ger mej kanske problem med försäkringen (och vid en ev flygande besiktning av fabror blå).

Eller?

Nåt annat jag har missat?

Upplys mej! /Richard
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Primavera-ram....och V50-motor?

Post by Federico »

Bluesman wrote:Halloj scooteristi -

har precis kommit över en gammal PV (82). Funderar faktiskt på att permanent bestycka NER den till 50 hårtslående kubik och "glömma" att den ska ha skyltar/är MC-reggad.

Nu är frågan: bägge är ju smallframe - men var ska jag förvänta mej problem om jag hänger i en V50-spis? Elen, kanske? Ett oanvändbart växelläge kan jag leva med...

Eller ska jag vara så naiv att tro att V50 och PV har samma block, så att jag - i princip - kan hänga dit en V50-vev (nåja, en lite öppnare än svenskt original) + cylinder + förgasare + ljuddämpare....och köra?

Enda problemet är väl att ramnumret fortfarande indikerar MC, och det ger mej kanske problem med försäkringen (och vid en ev flygande besiktning av fabror blå).

Eller?

Nåt annat jag har missat?

Upplys mej! /Richard
har du papper på primmyn? kanske vill byta mot en riktig v50 (1982 den också)?
Federico
crispin
Lärling
Lärling

Re: Primavera-ram....och V50-motor?

Post by crispin »

Håller med Federico. gå inte över ån efter vatten. jag har också en v50 som du kan få byta mot så har du ramnummer och motor fixat.
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm. Ni har PM i lådan, bägge två. Intressant idé, på min ära.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply