4-växlad Vespa 50
4-växlad Vespa 50
Tja, jag har precis köpt en 4 växlad från 65. Enligt vespa-service så tror dom att det är nån som bytt motor och att den då ska gå i ca 60-70 men jag tycker högen är lite slö och långsam, ca 50. Det största problemet är egentligen att den är för slö. Är det någon som har några tips. Ska börja med att byta avgasrör eftersom på det som sitter på är utblåset gjort av en klädstång.
Något speciellt rör man ska ha?
Pe
Något speciellt rör man ska ha?
Pe
Varför har alla Vespor man får tag i helknasiga avgasrör för? 
Varför tror de att nån bytt motor? V50 fanns med 4-växlad låda.
Min ringa erfarenhet av slöa Vespor säger:
Kolla cylindern, ser den frisk ut så räcker det att byta kolvringar. Passa på att byta cylinderfotspackning. Sen byter du ljuddämparen så blir det nog lite bätre ös i bitarna.
Den 4-växlade Vespamotorn ska inte vara så slö iaf.

Varför tror de att nån bytt motor? V50 fanns med 4-växlad låda.
Min ringa erfarenhet av slöa Vespor säger:
Kolla cylindern, ser den frisk ut så räcker det att byta kolvringar. Passa på att byta cylinderfotspackning. Sen byter du ljuddämparen så blir det nog lite bätre ös i bitarna.
Den 4-växlade Vespamotorn ska inte vara så slö iaf.
Är det inte en Vespa 50 s som du har? Dom var 4-växlade i Sverige 1965. Och reggade som MC med hela 2.2 hästkrafter, så inte är alla 4-växlade vespor direkt snabba...
Några saker som kan vara bra att tänka på om du nu har en V50s (motorkod V5SA1M):
-det går inte att sätta på en trimcylinder (detta beror på att motorblocket på dom här tidiga modellerna är gjort för endast 50cc, alltså innan det ens fanns större smallframes. Det går alltså inte heller sätta på en nyare 50cc cylinder då dom har ett tjockare foder som ska fylla ut 125cc anpassningen som finns på alla sena 50 block.)
-gamla 50s har också en annan utväxling än senare 4-växlade 50cc, ett eller flera drev i lådan är annourlunda, troligtvis en annan primär också.
-motorluckan är mindre än på senare 50cc, har du kvar den så var rädd om den (dyra bitar)
/federico
Några saker som kan vara bra att tänka på om du nu har en V50s (motorkod V5SA1M):
-det går inte att sätta på en trimcylinder (detta beror på att motorblocket på dom här tidiga modellerna är gjort för endast 50cc, alltså innan det ens fanns större smallframes. Det går alltså inte heller sätta på en nyare 50cc cylinder då dom har ett tjockare foder som ska fylla ut 125cc anpassningen som finns på alla sena 50 block.)
-gamla 50s har också en annan utväxling än senare 4-växlade 50cc, ett eller flera drev i lådan är annourlunda, troligtvis en annan primär också.
-motorluckan är mindre än på senare 50cc, har du kvar den så var rädd om den (dyra bitar)
/federico
Ja jag har visst en från -68 (om man tittar på scooterhelp)
men den har motor V5A1M o tre växlar, tror jag har haft två till tidigare, de har alla haft 9" hjul o tre växlar, det är väl sena 50 special o sånt som haft 4 växlar (& 10" hjul eller?)
(Jag har även en Vespa 50r -79, motor V5A2M, 3 växlar)
Vilket nummer är det på din motor?
men den har motor V5A1M o tre växlar, tror jag har haft två till tidigare, de har alla haft 9" hjul o tre växlar, det är väl sena 50 special o sånt som haft 4 växlar (& 10" hjul eller?)
(Jag har även en Vespa 50r -79, motor V5A2M, 3 växlar)
Vilket nummer är det på din motor?
Hej!
Patrik, jag törs nästan slå vad om att Din Vespa N har en nyare motor!
Va glad för det! Kolla vilket motor nummer Du har, det ska stå under "skiten" vid olje påfyllingen (samma som nivå hålet), tror nästan att Du har en V5Sxxxxx motor.
Har Du det så ska den defenetivt inte vara slö.
Själv har jag en Vespa 50 R från -77 och den är ganska så pigg. Kanske p.g.a. lite "trim" från EM Scooters, men fortfarande 50 cc.
//Leif
Patrik, jag törs nästan slå vad om att Din Vespa N har en nyare motor!

Va glad för det! Kolla vilket motor nummer Du har, det ska stå under "skiten" vid olje påfyllingen (samma som nivå hålet), tror nästan att Du har en V5Sxxxxx motor.
Har Du det så ska den defenetivt inte vara slö.
Själv har jag en Vespa 50 R från -77 och den är ganska så pigg. Kanske p.g.a. lite "trim" från EM Scooters, men fortfarande 50 cc.

//Leif
det går ju att byta växellåda också, det var/är ganska valigt att man gör det. på 80-talet kostade en 4-växlad till 50cc låda bara några humdralappar. det fanns t.o.m svenska firmor som sålde sådana växellådor. men visst kan motorn vara nyare, motorkoden säger allt om det. vad gäller "N", "L" och "R" så är det väl bara utseende detaljer på kaross, hjul m.m. och tillverkningsår som skiljer dom åt? I Sverige var det väl samma slöa motor i alla tre.
/federico
/federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />det går ju att byta växellåda också, det var/är ganska valigt att man gör det. på 80-talet kostade en 4-växlad till 50cc låda bara några humdralappar. det fanns t.o.m svenska firmor som sålde sådana växellådor. men visst kan motorn vara nyare, motorkoden säger allt om det. vad gäller "N", "L" och "R" så är det väl bara utseende detaljer på kaross, hjul m.m. och tillverkningsår som skiljer dom åt? I Sverige var det väl samma slöa motor i alla tre.
/federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Då man hade scooterbutik så sålde vi faktiskt kit för att ändra från 3 till 4växlad låda på smallframe, har för mig att kiten kostade under 1000:-
Använde/sålde dock oftast kiten när hela lådan hade rasat då detta var billigare än lösa delar.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />det går ju att byta växellåda också, det var/är ganska valigt att man gör det. på 80-talet kostade en 4-växlad till 50cc låda bara några humdralappar. det fanns t.o.m svenska firmor som sålde sådana växellådor. men visst kan motorn vara nyare, motorkoden säger allt om det. vad gäller "N", "L" och "R" så är det väl bara utseende detaljer på kaross, hjul m.m. och tillverkningsår som skiljer dom åt? I Sverige var det väl samma slöa motor i alla tre.
/federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Då man hade scooterbutik så sålde vi faktiskt kit för att ändra från 3 till 4växlad låda på smallframe, har för mig att kiten kostade under 1000:-
Använde/sålde dock oftast kiten när hela lådan hade rasat då detta var billigare än lösa delar.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
växeln hoppar oftast ur för att växelkorset inte ligger kvar mot växeldrevet. Det valigaste är att själva växelkorset är slitet, men det kan också vara en kombination av växelkors, slitna ytor på växeldrevet och för stort spel i växellådan (glapp mellan dreven). På större vespor (ej Vespa50/Primavera) är växelboxen också en vanlig orsak till att växeln hoppar ur och då måste den renoveras eller bytas lika ofta som växelkorset om man vill få ordning på problemet.
/federico
/federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Kollade på den där Scooterhelp sidan som man kan lägga in sitt motornr för att se modell och årtal men det finns inga som har V5SA1M, däremot V5SA1T, nån som vet skillnaden?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
****M är motornummer och ****T är ramnummer.
Om det är V5SA så har du en Vespa 50S, kolla Federicos inlägg ovan!
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Kollade på den där Scooterhelp sidan som man kan lägga in sitt motornr för att se modell och årtal men det finns inga som har V5SA1M, däremot V5SA1T, nån som vet skillnaden?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
****M är motornummer och ****T är ramnummer.
Om det är V5SA så har du en Vespa 50S, kolla Federicos inlägg ovan!
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Är det en Vespa 50 Special?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nix, 50s och 50 Special är inte samma modell!
Senare 50 Special har alltid fyrkantig lampa, fyrkantig hastighetsmätare och tutskydd av plast, men det fanns även Special med rund lampa.
Inga Special togs in i Sverige.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Är det en Vespa 50 Special?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nix, 50s och 50 Special är inte samma modell!
Senare 50 Special har alltid fyrkantig lampa, fyrkantig hastighetsmätare och tutskydd av plast, men det fanns även Special med rund lampa.
Inga Special togs in i Sverige.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Fasen, jag som trodde man var lite cool.
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
50S är bra mycket mer sällsynt än 50 Special!
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Fasen, jag som trodde man var lite cool.
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
50S är bra mycket mer sällsynt än 50 Special!
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Har för mig att jag hört att Vespa 50 S (V5SA1), den som du har Patrik; där står "S" för Sport, alltså Vespa 50 Sport, det är inte dåligt va? Sveriges slöaste motorcykel, för du har väl hål efter nummerplåt under baklyset? 10" hjul ska du ha som standard också, sådana fälgar med fyra bultar i mitten....
/Fredriko
/Fredriko
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Så då är man cool igen. Man har världens slöaste motorcykel. Jag har stort bakhjul men litet fram. Vad tycker ni man ska göra med växelproblemet. Ska jag spänna viren och byta växelådsolja? Eller är det dags att man lämnar inte den?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kanske är det så att du har en Vespa 50 med en Vespa 50s-motor?
Vad har du för ramnummer?
Har du stora eller lilla motorluckan?
Lilla luckan: http://www.scooterhelp.com/scooters/V5SA1T.50s.html eller http://www.vespa-archiv.de/50/V50.htm
Är det tre eller fyra växlar markerade på styret?
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Så då är man cool igen. Man har världens slöaste motorcykel. Jag har stort bakhjul men litet fram. Vad tycker ni man ska göra med växelproblemet. Ska jag spänna viren och byta växelådsolja? Eller är det dags att man lämnar inte den?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kanske är det så att du har en Vespa 50 med en Vespa 50s-motor?
Vad har du för ramnummer?
Har du stora eller lilla motorluckan?
Lilla luckan: http://www.scooterhelp.com/scooters/V5SA1T.50s.html eller http://www.vespa-archiv.de/50/V50.htm
Är det tre eller fyra växlar markerade på styret?
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---