Instruktioner för rakning på gammeldags vis...

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
Woodstock

Instruktioner för rakning på gammeldags vis...

Post by Woodstock »

Image

Inte mycket om scootrar, men...hittade ett pdf-dokument som nogsamt förklarar tekniken med att raka sig medelst rakkniv som förr i tiden. Har ej provat själv, men en ett kit med rakkniv, strigel, slippasta, rakborste, raktvål kommer att införskaffas snarast.

Någon här som kanske redan har testat eller t o m rakar sig frekvent med denna metod och kan ge tips/råd? Det lär ju slå all världens rakhyvlar oavsett machtal och annat försäljningstrams...

http://www.shavemyface.com/downloads/Th ... -Shave.pdf

Mvh

/ Fredrik (f d Terraplane)
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Också lärorikt att kolla på "Sweeney Todd - The demon barber of Fleet street" om man vill lära sig rakteknik...

http://www.youtube.com/watch?v=mhlE3bb6At4

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Instruktioner för rakning på gammeldags vis...

Post by Hedge »

Jag kör med rakkniv lite till och från, gillar pysslet och så känns det bra att använda verktyg som håller i en livstid istället för plastgrejor som kostar skjortan.

http://www.gents.se/
http://www.exclusiveshavings.se
http://www.guapo.se/

Edit: NK säljer tydligen massor med bra grejor också. Såklart.

...är sajter som säljer bra rakkgrejor. (Edwin Jagger/Dovo samt Thiers Issard är bra grejor)

Mitt tips är dock att leta upp en rak och hackfri rakkniv på loppis eller antikvitetsaffär, och sedan hona den själv med stenar från Lee Valley. Köpte min kniv för 25:- på loppisaffär och då ingick strigel...

Denna kombinationssten för grovslip samt eggformning:
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx ... 43071&ap=1

Denna kombisten för att få till en rakningsklar kniv:
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx ... 43071&ap=1 (4000/8000 grit)

Att hona är inte svårt, det finns en hel del bra videos på excklusive shaving. Dock är det svårare att få till striglingstekniken, och det är den som gör att du får den riktiga skärpan. Kräver övning.

Man ska ha klart för sig att det kräver en del pyssel och träning innan man börjar med rakkniv. Kniven ska striglas innan och efter, strigeln skall skötas om, en gång om året bör man hona kniven samt en del annat. Själva rakningen är inte speciellt svår, bara man är lätt på handen och övningsrakar sig på lätta ställen innan man försöker på allvar. Har fått ETT litet skärsår hittills på två år.

Så det är bara att köra, se till att använda riktig raktvål och borste också.

/Guran

Woodstock wrote:Image

Inte mycket om scootrar, men...hittade ett pdf-dokument som nogsamt förklarar tekniken med att raka sig medelst rakkniv som förr i tiden. Har ej provat själv, men en ett kit med rakkniv, strigel, slippasta, rakborste, raktvål kommer att införskaffas snarast.

Någon här som kanske redan har testat eller t o m rakar sig frekvent med denna metod och kan ge tips/råd? Det lär ju slå all världens rakhyvlar oavsett machtal och annat försäljningstrams...

http://www.shavemyface.com/downloads/Th ... -Shave.pdf

Mvh

/ Fredrik (f d Terraplane)
Last edited by Hedge on Thu 13 Nov 2008, 12:31, edited 1 time in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Varför tänker jag på plåster i stor ekonomiförpackning? 8)
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Vad är det för fel på silvertejp? Ett rejält ryck och man är len som en barnrumpa :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:
Man ska ha klart för sig att det kräver en del pyssel och träning innan man börjar med rakkniv./Guran

Det bästa är väl att träna på en kompis? :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Hedge wrote:
Man ska ha klart för sig att det kräver en del pyssel och träning innan man börjar med rakkniv./Guran

precis, som man gör när man ska lära sig att tatuera...
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag lovar, det är INTE svårt att raka sig med kniv. Det är en myt. Folk använde det utan problem i tusentals år innan rakblad och rakapparater kom in i bilden. Som med allt annat hantverk så kräver det såklart övning, men mer än så är det inte.

/G
vespaco wrote:Varför tänker jag på plåster i stor ekonomiförpackning? 8)
Woodstock

Post by Woodstock »

Hedge wrote:Jag kör med rakkniv lite till och från, gillar pysslet...//...
Trevligt! Tackar för alla bra tips och länkar. Har just reggat mig på ett sanslöst stort rakknivs-forum (!) och skall ställa en del frågor där, bl a om renovering av äldre rakknivar. Eskilstuna var staden No 1 i rakknivsbranschen för 100 år sedan har jag förstått, så det blir till att leta upp en kvalitativ rakkniv därifrån.

Förresten, vet du var man kan köpa en klassisk strigel med det karaktäristiska stoppade handtaget i läder? Vad jag har sett finns endast enklare varianter av striglar att få tag på idag, eller har jag fel?
vespaco wrote:Varför tänker jag på plåster i stor ekonomiförpackning? 8)
Usch, tänk om det blir så illa? Jag har redan nu problem när jag rakar mig på halsen med hyvel - brukar ibland se ut som någon figur ur Motorsågsmasakern efter rakning. Det är tur man inte är blödarsjuk...
Martin O wrote:Vad är det för fel på silvertejp? Ett rejält ryck och man är len som en barnrumpa :grin:
Det beror nog på vilken typ av skäggväxt man har. Min grottmänniskoliknande hårväxt i ansiktet är jobbig att hålla i schack och kräver rakning två gånger om dagen... :wink:
Federico wrote:
fritte wrote:
Hedge wrote: Man ska ha klart för sig att det kräver en del pyssel och träning innan man börjar med rakkniv./Guran
precis, som man gör när man ska lära sig att tatuera...
Lyckligtvis finns det konstgjord hud att öva på för de som lär sig tatuera, även om man kan tro att en del människors tatueringar är just övningsexempel av någon tafflig nybörjare...

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är de 'enklare' remstriglarna du ska använda. De små 'paddlarna' funkar till nöds, men för att få det rätta svepet behöver du en lång remstrigel.

De små striglarna är för resor mest. Svårare att använda, och det tar mer tid att få upp skärpan.

BTW: det finns en hel del knivar från E-tuna på Tradera just nu. Själv har jag en från Wexiö - eller Växjö som vi kallar det idag.

/G

Woodstock wrote:
Hedge wrote:Jag kör med rakkniv lite till och från, gillar pysslet...//...
Trevligt! Tackar för alla bra tips och länkar. Har just reggat mig på ett sanslöst stort rakknivs-forum (!) och skall ställa en del frågor där, bl a om renovering av äldre rakknivar. Eskilstuna var staden No 1 i rakknivsbranschen för 100 år sedan har jag förstått, så det blir till att leta upp en kvalitativ rakkniv därifrån.

Förresten, vet du var man kan köpa en klassisk strigel med det karaktäristiska stoppade handtaget i läder? Vad jag har sett finns endast enklare varianter av striglar att få tag på idag, eller har jag fel?
Woodstock

Post by Woodstock »

Hedge wrote:Det är de 'enklare' remstriglarna du ska använda. De små 'paddlarna' funkar till nöds, men för att få det rätta svepet behöver du en lång remstrigel.

De små striglarna är för resor mest. Svårare att använda, och det tar mer tid att få upp skärpan.

BTW: det finns en hel del knivar från E-tuna på Tradera just nu. Själv har jag en från Wexiö - eller Växjö som vi kallar det idag.

/G
Japp, vi syftar nog på samma striglar - de långa - med skillnaden att jag efterlyser den klassiskt utformade typen där remmen avslutas med ett mjukstoppat päronformat läderhandtag.

Tack för tipset om Tradera! Det verkar som "Erik Anton Berg" är hett villebråd jämfört med "C V Heljestrand" från samma stad? Ska man slå till på den förstnämnda, tro?

Mvh

/ Fredrik
Post Reply