Skrammel i friläge på Touring -59

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Skrammel i friläge på Touring -59

Post by Mike Tropic »

Hej jag har lite skrammel i friläget som sagt, det låter som nån växel ligger och skrapar emot.
Kopplar jag så slutar det och för övrigt så går växelföringen bra, visst smäller det lite när man lägger i ettan, men inget som verkar onormalt.

Vad kan det vara månne?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Om skramlet försvinner när du frikopplar brukar det vara slitna ramlager.
Om du känner på svänghjulet och har ett 'hörbart' och kännbart glapp där (rör svänghjulet upp/ner) är det nog dags för motorrenovering.
Det kan också vara att kopplingen är lös eller något totalt utslitet i kopplingen.
Kan också vara något annat som ligger och skramlar i motorn och i och med att du frikopplar så stramas de slitna ramlagrena upp och skramlet försvinner.

...om du nu avser att köra tills det rasar så kolla i allafall att kopplingen sitter ordentligt först, annars kan veven skadas vilket ju är lite trist och onödigt. Ha kopplingshanden färdig till att frikoppla om nu motorn låser sig.
Om man är redig så fixar man ju motorn innan den rasar, fast köra sönder en motor är ju alltid lite skoj.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

calle wrote:..dags för motorrenovering..
Huga, vad trevligt, då har jag ev. två touringmotorer jag behöver riva.
Jag ska kolla huruvida svänghjulet glappar först och främst iallafall..

Tack för informationen Calle

Vänligen
Mikael
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

calle wrote:Om skramlet försvinner när du frikopplar brukar det vara slitna ramlager.
Om du känner på svänghjulet och har ett 'hörbart' och kännbart glapp där (rör svänghjulet upp/ner) är det nog dags för motorrenovering.
När du skriver rör svänghjulet upp/ner menar du medsols/motsols? För upp/ner är det ej glappt utan just medsols/motsols så klonkar det.
Jag tog bort förgasaren för att inspektera det hela och la märke till att när man frikopplar så flyttar sig veven med svänghjul ut ungefär 1mm i sidled.
Jag spände åt kopplingen lite så den spände ut veven den millimeter som glappade så att den blev fixerad i detta läge, då slutade det klonka.
Missljudet har upphört men har problemet det?
calle wrote:Det kan också vara att kopplingen är lös eller något totalt utslitet i kopplingen.
Man kan ju hoppas på att det är kopplingsrelaterat såpass att man slipper riva motorn..
calle wrote:Kan också vara något annat som ligger och skramlar i motorn och i och med att du frikopplar så stramas de slitna ramlagrena upp och skramlet försvinner.
..men det kanske är lagrena ändå som har gett sig..
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Mike Tropic wrote:Jag tog bort förgasaren för att inspektera det hela och la märke till att när man frikopplar så flyttar sig veven med svänghjul ut ungefär 1mm i sidled.
Jag spände åt kopplingen lite så den spände ut veven den millimeter som glappade så att den blev fixerad i detta läge, då slutade det klonka.
Missljudet har upphört men har problemet det?
Verkar som bara kopplingen var lös isåfall! Härligt!
Om du inte spände med moment kan det vara en bra ide att dubbelkolla att kopplingen verkligen sitter.
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

calle wrote:Verkar som bara kopplingen var lös isåfall! Härligt!
Om du inte spände med moment kan det vara en bra ide att dubbelkolla att kopplingen verkligen sitter.
VH/Calle
Jag ska kolla så kopplingen sitter ordentligt som den ska idag.

Tack igen för hjälpen!
Post Reply