Byta/laga axel

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
anz
Entusiast
Entusiast

Byta/laga axel

Post by anz »

Ciao. När jag plockade isär framnavet till min 50R satt det mesta fastrostat. Det löste sig till slut efter mycket 50/56, bankande och uppvärmning med skärbrännaren. En sak var ju att alla nållager hade lämnat djupa spår i själva axeln. Nållagren byter jag ut enkelt, men hur byter man ut axeln? Köper man ett nytt nav, eller pressar man ut axeln och ersätter den med en ny?

Finns det någon "how to" man kan titta på eller rentav någon som har gjort det och kan berätta hur man löser det...

Jag har tagit bilder, men det lägger jag upp efter renoveringen...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Byta/laga axel

Post by henrikborjeson »

anz wrote:Ciao. När jag plockade isär framnavet till min 50R satt det mesta fastrostat. Det löste sig till slut efter mycket 50/56, bankande och uppvärmning med skärbrännaren. En sak var ju att alla nållager hade lämnat djupa spår i själva axeln. Nållagren byter jag ut enkelt, men hur byter man ut axeln? Köper man ett nytt nav, eller pressar man ut axeln och ersätter den med en ny?

Finns det någon "how to" man kan titta på eller rentav någon som har gjort det och kan berätta hur man löser det...

Jag har tagit bilder, men det lägger jag upp efter renoveringen...
Du kan köpa en renoveringssats till framaxeln som innehåller framaxel + lager. Detsamma gäller för svingen som går genom själva gaffeln, den brukar också rosta ihop rejält på gamla v50
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Tack för svaret, men vad jag undrar över är om man byter hela navet eller själva axeln och hur man gör det. Pressar man ut svingaxeln, och från vilket håll? Jag har en liten press som klarar 10 ton. Ska axeln värmas upp? Eller räcker det med att pressa ut den?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

anz wrote:Tack för svaret, men vad jag undrar över är om man byter hela navet eller själva axeln och hur man gör det. Pressar man ut svingaxeln, och från vilket håll? Jag har en liten press som klarar 10 ton. Ska axeln värmas upp? Eller räcker det med att pressa ut den?
Man kan byta hela hubben men om det bara är svingen som är kass så är det enklare att bara byta den. Svingaxeln pressas ut genom att man trycker på den gängade sidan. Det är bra att värma runt, inte på, axeln så att aluminiumen expanderar. Då går det lättare att pressa ut.
Image

Sedan sätter du i den nya axeln genom att först värma hubbben och ev. kyla axeln, sedan brukar det räcka med ett kort hammarslag för att få i den
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Precis vad jag behövde veta.
Jag misstänkte att det var så man gjorde, men det är bäst att fråga först :)...
Post Reply