LÖST: Motorn blir inte varm nog (lös luftfilter)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

aryan wrote:Jag är redan bekymrad över CO2 halten i atmosfären och vill inte göra saken värre.

/Aryan
Lite hyckleri att åka 2-takt då :roll:

Oförbrända kolväten och 2-takt går lite hand-i-hand och
om du vill göra miljön en tjänst hade nog en snål,
etanolkonverterad kina moppe 4-takt varit att föredra. :wink:
-1967 Primavera 154cc-
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

subitus wrote:en etanolkonverterad kina moppe 4-takt varit att föredra. :wink:
det är lätt att säga att det finns bättre, men aryan har gjort en bra grej, berätta vad du gjort... :evil:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

subitus wrote:
aryan wrote:Jag är redan bekymrad över CO2 halten i atmosfären och vill inte göra saken värre.

/Aryan
Lite hyckleri att åka 2-takt då :roll:

Oförbrända kolväten och 2-takt går lite hand-i-hand och
om du vill göra miljön en tjänst hade nog en snål,
etanolkonverterad kina moppe 4-takt varit att föredra. :wink:
Klimatnyttan blir lika stor oavsett om de är en 4T eller 2T som man etanolkoverterar, de fossila CO2 utsläppen minskar ju med samma procentandel i båda fall.

Att det blir mycket oförbrända giftiga kolväten i avgaserna från en bensin driven 2-taktsmotor är egentligen ett helt annat -numera mindre- lokalt miljöproblem, men det gör att miljövinsten med att konvertera den till sprit egentligen bara blir större; Både etanolen (spriten) och 2-t oljan (ricinolja) är i motsats til bensin och vanlig 2-t olja inte giftiga, i varje fall inte i måttliga doser :-). De är därför ofarliga för miljön och bryts snabbt ner, den giftigaste delen av de oförbrända avgaserna härstammar faktist från bensinendelen i E85, mängden farliga kolvätten minskar därmed radikalt med konverteringen.

Det finns ju alltid nått som är bättre för miljön. Ännu mkt renare än etanolkonverterad moppe är förståss en elmoppe ( i varje fall om den laddas med grön el) och ännu renare än en elmoppe är en cykel osv. och jag har alla tre. Men jag gillar Vespa och Lambretta och tycker det är intressant och roligt att man utan större ansträngningar kan köra en 40 år gammal motor på ett miljövänligare sätt, få avgaserna att lukta godare och tom kan få höjd effekt på köpet, men kalla mig gärna en hycklare att jag inte altid cyklar i stället :-)

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

"Man vet att förbränning av etanol ökar mängden formaldehyd och andra liknande kolväten som kan påverka hälsan. Kolvätena oxideras effektivt i katalysatorn när denna har blivit varm, men kommer direkt efter start ut helt orenade. Den helt orenade perioden blir med Sveriges kalla klimat längre än för länder med varmt klimat."

Snabb googling ger detta på många olika ställen, mig veterligen så har inte några gamla vespor katalysator vilket gör att man pumpar skiten rakt ut istället för att de kan förbrännas i en katalysator. Än är inte frågan om etanol helt utredd, speciellt inte med hobbykonvertering av fordon utan nån form av avgasrening. Visst man sänker co2 utsläppen men samtidigt är det mer av andra skadliga ämnen.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hej,

Påståendet om formaldehyd stämmer inte det blir faktist oftast lite mindre formaldehyd med E85 i motorn än med bensin, däremot blir det mera acetaldehyd med etanol.

Formaldehyd anses vara starkt cancerframkallande medan toxciteten av acetaldehyd inte kommer i närheten av formaldehyd. Både acetaldehyd och formaldehyd bryts snabbt ner i den fuktiga utomhusluften och halterna formaldehyd är inomhus är inte alls lika höga som de blir utomhus.

Se också http://www.baff.info/rapporter/KommentarKTH.pdf (om citatet ovan)
http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf (2-takt båtmotorer)

I tätort är de mest NOx, partiklar och cykliska kolväten som ställer till det. NOx halterna blir lägre med E85 pga lägre förbränningtemperaturen, partiklar blir färre (etanol sotar inte lika mkt) men 2T oljan är nog den viktigaste faktor vad gäller partiklar.
Giftiga cykliska kolväten minskar med 85% (etanolen).

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

för intressanta NOX-föreningar, kör på lustgas! :evil: :evil:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hmm ja lustgas N20 ger säkert förhöjda utsläpp av NOx.

I större städer kan halterna fortfarande överskrida EU-normen för högst tillåtna halter trots införning av katalysator på bensinbilar men fler dieselbilar ökar utsläpp av NOx igen.

NOx ger luftvägsproblem och det gör att många dör varje år i förtid av det. NOx bidrar också till övergödningen av vattendrag och Östersjön vilket i sin tur gör att man får algblomningen och syrebrist i vattnet.

NO2. Årsmedelvärden
Image
http://slb.nu/cgi-bin/airweb.html.cgi?p ... E4veoxider

Lustgas är också ett mkt kraftigt växthusgas, dryggt 300 grr värre än CO2!

:yuck: blev det väldigt OT?

Jag skulle i varje fall hellre bygga en maximal trimmad scooter med etanol än med bensin + lustgas dessutom mistänker jag att den skulle hålla längre pga att motorn mindre snabbt bli överhettad.

/Aryan
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag tycket det är grymt coolt med en etanolvespa. Om det sedan är det mest miljövänliga man kan köra eller inte tycker jag inte är så viktigt. Man kan alltid göra lite mer eller välja något bättre men jag blir i varje fall inspirerad av aryans projekt.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

aryan wrote:Se också http://www.baff.info/rapporter/KommentarKTH.pdf (om citatet ovan)
http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf (2-takt båtmotorer)
Ja det är bara att välja. Antingen litar man på DN, Naturvårdsverket, Vägverket och en rapport skriven av studenter som examensarbete där dom själva skriver att testerna inte är tillräckligt omfattande för en fullständig bedömning eller en simpel professor i förbränningsmotorteknik på någon okänd högskola.

Funderar starkt på att testa en etanolkonvertering i dragstern för att se om det ger mer effekt än bensin. Funkar det är jag gärna med och fryser kulorna av isbjörnarna. :yuck:
/David
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

anders2011 wrote:Jag tycket det är grymt coolt med en etanolvespa. Om det sedan är det mest miljövänliga man kan köra eller inte tycker jag inte är så viktigt. Man kan alltid göra lite mer eller välja något bättre men jag blir i varje fall inspirerad av aryans projekt.

//Anders
Tack Anders, det värmde :-) jag tycker som du!
Ja det är bara att välja. Antingen litar man på DN, Naturvårdsverket, Vägverket och en rapport skriven av studenter som examensarbete där dom själva skriver att testerna inte är tillräckligt omfattande för en fullständig bedömning eller en simpel professor i förbränningsmotorteknik på någon okänd högskola.
Professorn i fråga kanske inte var så neutral som man kan tro, han slogs då för sitt eget projekt på KtH med effektivare bensinmotorer som han inte fick tillräckligt anslag för (om jag minns rätt) och är nu inte längre i tjänst heller.
Funderar starkt på att testa en etanolkonvertering i dragstern för att se om det ger mer effekt än bensin. Funkar det är jag gärna med och fryser kulorna av isbjörnarna. :yuck:
Kul! Om du behöver lite etanolkomaptibel 2T olja (Castrol R40) eller färdigblandat E85 med olja för att testa med så är det bara att hälsa på.

Det går väll ganska lätt att byta munstycke och flytta upp nålen / byta nålen på den? Skulle också vara väldigt intressant att se vad din avgastemperaturmätaren visar sedan!
Går det förresten att flytta tändningsinställningen på den?

/Aryan
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Proffessorn är i tjänst, alive n kickin.

Klart jag ska testa etanol men det får nog bli till våren. Jag har allt som kan tänkas behövas till förgasaren och tändningen går att manipulera + eller - 3 grader med en offset krysskil. Har du testat castrol tts med etanol? Den funkar fint till metanol så jag tänkte nog köra med den. Den luktar ju så gott..
/David
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

aryan wrote:
Professorn i fråga kanske inte var så neutral som man kan tro, han slogs då för sitt eget projekt på KtH med effektivare bensinmotorer som han inte fick tillräckligt anslag för (om jag minns rätt) och är nu inte längre i tjänst heller.

/Aryan
Som Mavio sa så jobbar han fortfarande (Ångström heter han).

http://www.kth.se/itm/inst/MMK/org/MFM/ ... re/1.18190
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

mavio wrote:Proffessorn är i tjänst, alive n kickin.
marre wrote:Som Mavio sa så jobbar han fortfarande (Ångström heter han).
http://www.kth.se/itm/inst/MMK/org/MFM/ ... re/1.18190
Aha bra för honom, han höll på att utveckla homogenmotorn som i för sig är spännande men han visade inte kunna så mkt om klimatproblem och etanol då. Jag var med och skrev ett svar på hans debattartikel i DN som finns här http://www.etanol.nu/dokument/KommentarKTH.pdf men det refuserades förstås av DN-debatt så hans artikel förblev oemotsagt.

Tekniska högskolefolk gillar per definition högteknologiska prestigeprojekt och sällan enklare lösningar som att konvertera en gammal motor, det finns inte något prestige i så som en enkel etanolkonvertering. Själv är jag mer en "less is more typ" och gillar idén att man med så enkla medel kan få mindre klimatpåverkan utan att behöva skrota en massa fina befntliga fordon.
mavio wrote:Klart jag ska testa etanol men det får nog bli till våren. Jag har allt som kan tänkas behövas till förgasaren och tändningen går att manipulera + eller - 3 grader med en offset krysskil. Har du testat castrol tts med etanol? Den funkar fint till metanol så jag tänkte nog köra med den. Den luktar ju så gott..
Vad bra!

Nej, Castrol TTS funkar tyvärr inte, den separerar so nästan alla 2T oljor om blandnigen med E85 får stå lite. Men Castrol R40 tycker jag också lucktar gott! Racing typ!

Det som funkar är:

1. Klotz, Östersund
Dom har 3 oljor som passar till etanol.
Alla oljor från Klotz kostar under 100kr/L
och du beställer genom att kontakta han på telefonnummret som finns på www.Gesonoil.biz

1) Klotz BeNol. En helt ricinbaserad olja. 12000 Rpm och mer. (Race maskiner)

2) Klotz 100 Super techniplate. En helsyntetisk olja med 20% ricinolja inblandat. (Till Race maskiner)

3) Klotz Kl-200 Techniplate En 100% helsyntetisk olja. Rekommenderas av andra (Sotar minimalt och tål ned till -15C) men jag har inte testat ännu, min flaska R40 är inte slut än. Avsätt till vardagsmaskiner och "Hobby Räcer" :) Kostar 75kr/L.

2. Castrol

1) R30 och R40 ricinbaserad till racing, fungerar fint till etanol, kostar ca 140 kr/L

2) Castrol M ricinbaserad egenteligen till för modellmotorer. Fungerar också bra, kostar ca 160kr/L .

3) Castrol 747 ricinbaserad även den men är dyr 160kr/L

Samtliga oljor från Castrol är gjorda för racingmotorer och Högvarviga motorer 10000+Rpm Om du nu skulle vilja köpa en Castrol olja så finns dom på Mekonomen, Laitis m.m.

3. Shell

1.) Shell Advanced M. ricinbaserad är till för extrema motorer och mycket höga varv. 10000+Rpm.
kostar ca 160kr/L.

Techiplate kan man också köpa hos helitech i Gustavsberg, vi får ta en ride-out dit ;-)

/Aryan
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

...gammal tråd men jag tänkte dela med mig av lite erfarenhet

Jag körde på Klotz KL-200 och tyckte att den var lite klurig att blanda ut i soppan (etanolen) det bästa är nog om man häller i oljan först och tankar sedan, men då ska man ju veta hur mycket man kommer att tanka vilket inte är så självklart alla gånger.
Om jag hällde oljan sist så lade den sig i botten av tanken och åkte raka vägen in i förgasaren med motorstopp som följd.

men det var kul att se att det inte kom någon rök ur avgasröret när motorn sedan var igång, dessutom så hade den ju ett ballt namn: Klotz bara det var ju värt inköpet.

För övrigt gick det väldigt smidigt att beställa från gezonoil, ett telefonsamtal och jag hade oljan dagen efter har jag för mig.

Aryan, jag förstår att du strax ska testa Klotz, vi får se om du delar min erfarenhet, skriv gärna och berätta.

Förresten så lyckades jag inte få tag på oljan hos helitech i Gustavsberg, de hade slagit igen har jag för mig.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

crispin wrote:...gammal tråd men jag tänkte dela med mig av lite erfarenhet

Jag körde på Klotz KL-200 och tyckte att den var lite klurig att blanda ut i soppan (etanolen) det bästa är nog om man häller i oljan först och tankar sedan, men då ska man ju veta hur mycket man kommer att tanka vilket inte är så självklart alla gånger.
Om jag hällde oljan sist så lade den sig i botten av tanken och åkte raka vägen in i förgasaren med motorstopp som följd.

men det var kul att se att det inte kom någon rök ur avgasröret när motorn sedan var igång, dessutom så hade den ju ett ballt namn: Klotz bara det var ju värt inköpet.

För övrigt gick det väldigt smidigt att beställa från gezonoil, ett telefonsamtal och jag hade oljan dagen efter har jag för mig.

Aryan, jag förstår att du strax ska testa Klotz, vi får se om du delar min erfarenhet, skriv gärna och berätta.

Förresten så lyckades jag inte få tag på oljan hos helitech i Gustavsberg, förra året, bäst att ringa och kolla innan.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Post Reply