Hur får jag bort tanken?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Hur får jag bort tanken?

Post by Rickard »

Har redan börjat nedmonteringen av min vespa.
Men det första jag stöter på är att jag inte får bort tanken...

Image

Den verkar sitta fast med en "nit" i bakkanten som även håller ramen som ligger ovanför tanken. Är det att borra bort denna som gäller eller?
Vespa 50/N -71
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Sitter en mutter på undersidan, stick in handen och känn efter (11:ans nyckel/hylsa gissar jag på)
/P
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Paka: Du är en klippa. Jag försökte hela tiden få runt armen på insidan av ramen runt tanken för att känna efter en mutter. Men jag kom bara halvvägs...
Men så lätt det var när jag la mig ner på golvet med en halogenlampa :grin:

Efter tanken med dess övriga delar såsom choke och bensinkran demonterades, tog jag även bort: Baklyse, ljuddämpare, försökte även få bort bakdäcket men där gick jag bet, trots en sambo på 50kg, 3st pelletssäckar á 16kg samt en 3-årig son på 15kg sittandes på det "hål" där tanken suttit innan. Detta skulle jag givetvis ha tagit ett foto på som jag gör med allt annat, men i mina tankar var bara att den jäkla centrum muttern skulle bort från bakhjulet. Men inte, den sitter som bara den. Har smort väl nu ikväll med 5-56 så jag får se om den lossar imorgon. Då kan även en 75kg´s svärfar sitta som tyngd för att hjulet inte skall snurra :D :D

När jag fick överge bakhjulet åkte gummilisterna bort i bara farten, försökte få bort alla gummipiggar hela, gick ganska ok. Fotplåten är väldigt rak måste jag säga. Dock har en lagning gjorts vid höger infästning av stödet. Så plåten är inte helt rak här. Det måste jag göra om bättre. Blir nog att svetsa lite...

Har funderat över färgval idag. Just nu handlar det om creme-vit i mina tankar, eventuellt med en stripe i annan färg. Men det kan ändras många gånger till. Jag har ju precis börjat och vägen är lång innan lackering kan ske.
Vespa 50/N -71
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Rickard wrote:Paka: Du är en klippa. Jag försökte hela tiden få runt armen på insidan av ramen runt tanken för att känna efter en mutter. Men jag kom bara halvvägs...
Men så lätt det var när jag la mig ner på golvet med en halogenlampa :grin:

Efter tanken med dess övriga delar såsom choke och bensinkran demonterades, tog jag även bort: Baklyse, ljuddämpare, försökte även få bort bakdäcket men där gick jag bet, trots en sambo på 50kg, 3st pelletssäckar á 16kg samt en 3-årig son på 15kg sittandes på det "hål" där tanken suttit innan. Detta skulle jag givetvis ha tagit ett foto på som jag gör med allt annat, men i mina tankar var bara att den jäkla centrum muttern skulle bort från bakhjulet. Men inte, den sitter som bara den. Har smort väl nu ikväll med 5-56 så jag får se om den lossar imorgon. Då kan även en 75kg´s svärfar sitta som tyngd för att hjulet inte skall snurra :D :D

När jag fick överge bakhjulet åkte gummilisterna bort i bara farten, försökte få bort alla gummipiggar hela, gick ganska ok. Fotplåten är väldigt rak måste jag säga. Dock har en lagning gjorts vid höger infästning av stödet. Så plåten är inte helt rak här. Det måste jag göra om bättre. Blir nog att svetsa lite...

Har funderat över färgval idag. Just nu handlar det om creme-vit i mina tankar, eventuellt med en stripe i annan färg. Men det kan ändras många gånger till. Jag har ju precis börjat och vägen är lång innan lackering kan ske.
Jula säljer en billig mutterpicka. Den är helt okej för 299:-

Länk
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Brukar räcka med att en person står på bromsen. Är man lite vig kan man till och med göra det själv.
/P
Rickard wrote:Paka: Du är en klippa. Jag försökte hela tiden få runt armen på insidan av ramen runt tanken för att känna efter en mutter. Men jag kom bara halvvägs...
Men så lätt det var när jag la mig ner på golvet med en halogenlampa :grin:

Efter tanken med dess övriga delar såsom choke och bensinkran demonterades, tog jag även bort: Baklyse, ljuddämpare, försökte även få bort bakdäcket men där gick jag bet, trots en sambo på 50kg, 3st pelletssäckar á 16kg samt en 3-årig son på 15kg sittandes på det "hål" där tanken suttit innan. Detta skulle jag givetvis ha tagit ett foto på som jag gör med allt annat, men i mina tankar var bara att den jäkla centrum muttern skulle bort från bakhjulet. Men inte, den sitter som bara den. Har smort väl nu ikväll med 5-56 så jag får se om den lossar imorgon. Då kan även en 75kg´s svärfar sitta som tyngd för att hjulet inte skall snurra :D :D

När jag fick överge bakhjulet åkte gummilisterna bort i bara farten, försökte få bort alla gummipiggar hela, gick ganska ok. Fotplåten är väldigt rak måste jag säga. Dock har en lagning gjorts vid höger infästning av stödet. Så plåten är inte helt rak här. Det måste jag göra om bättre. Blir nog att svetsa lite...

Har funderat över färgval idag. Just nu handlar det om creme-vit i mina tankar, eventuellt med en stripe i annan färg. Men det kan ändras många gånger till. Jag har ju precis börjat och vägen är lång innan lackering kan ske.
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

wanten wrote: Jula säljer en billig mutterpicka. Den är helt okej för 299:-

Länk
Funkar verkligen den?? Jag har bara använt trycklufts dito och är mycket skeptisk till sladd.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Martin O wrote:
wanten wrote: Jula säljer en billig mutterpicka. Den är helt okej för 299:-

Länk
Funkar verkligen den?? Jag har bara använt trycklufts dito och är mycket skeptisk till sladd.
den funkar, dock en nackdel att man inte kan smyga igång utan den varvar upp mer än en tryckluftsknack. men för demontering av hjul och svänghjul så spelar det ingen roll, knackfunktionen är lika bra. Kvalitén på produkten kan jag inte säga något om, men den fungerar fortfarande efter ett vespamek och hjulbyten på tre bilar.
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Här är färgkombon på min gamla v50. Riktigt snygg tyckte jag. :)

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 21&start=0
Bara det är gjord av plåt så....
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Bakhjulet är borta!
Tog hem en jobbarkompis en runda på förmiddagen. Och jag drog som f_n och han stod på bromsen.

Och visst lossnade muttern, men jag fick också min första blånagel då jag slant och slog i karossen. Spräckt tumnagel och blått är det. Men vad gör väl det, hjulet är ju borta :grin:

Kejj: Snygg lackering!
Vespa 50/N -71
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Jag använde min Jula-mutterdragare idag!

Image

En sekund senare:

Image

Skönt att du fick bort hjulet, men det är inte alltid man har ork eller vänner till hands ;)
Post Reply