Vespa Touring -61

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Terraplane Blues

Vespa Touring -61

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Skall åka upp till Småland inom kort och hämta hem en Vespa Touring -61, i ett underbart patinerat originalskick (givetvis skall jag till det yttre behålla den så!). Inför denna tur har jag några frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan besvara, då jag är helt "grön" på det här med Touring:

1. Går det att skuffa in en Vespa Touring (odemonterad) i en Volvo V70?

2. Vilka är standardproblemen på en Touring? (Ni får gärna svara "inga" - inte för att jag tror det, men..).

3. Avdelning trim: någon som kan rekommendera något lätt och ekonomiskt försvarbart trim till en Touring? Har funderingar på något cylinderkit samt ljuddämpare. Vad tycks?

4. Vad är skillnaderna mellan Touring (GL 150) och GS 150? Är det bara kosmetika?

5. Var kan man få tag i en limpa (den som sitter på GS-modellen) till en Touring? Och: passar den direkt på?

6. Ungefärlig kostnad för trafikförsäkring?

Tackar allra ödmjukast på förhand för Er tid och Era svar!

V H

Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<i>Skall åka upp till Småland inom kort och hämta hem en Vespa Touring -61, i ett underbart patinerat originalskick (givetvis skall jag till det yttre behålla den så!). Inför denna tur har jag några frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan besvara, då jag är helt "grön" på det här med Touring:</i>

Grattis!, är den från blocket? isåfall mycket skönt patinerad!

<i>1. Går det att skuffa in en Vespa Touring (odemonterad) i en Volvo V70?</i>

Kolla så att tanken är tom. Lägg inte ner den på vänster sidan då det med största sannolikhet kommer att läcka ut växellådsolja genom bakbromstrumman. lägg något så att den inte vilar på kickaxeln om du lägger den åt höger

<i>2. Vilka är standardproblemen på en Touring? (Ni får gärna svara "inga" - inte för att jag tror det, men..).</i>

hur många vill du veta ;)

<i>3. Avdelning trim: någon som kan rekommendera något lätt och ekonomiskt försvarbart trim till en Touring? Har funderingar på något cylinderkit samt ljuddämpare. Vad tycks?</i>

Finns mycket att välja på, man kan få dubbla effekten för 3-4000kr

<i>4. Vad är skillnaderna mellan Touring (GL 150) och GS 150? Är det bara kosmetika? </i>

Allt utom framgaffeln och baklyset är olika på de två modellerna från samma år... GS är baserad på en äldre typ av ram. Touring 61 har motorfästen som klarar en PX motor rakt av.

<i>5. Var kan man få tag i en limpa (den som sitter på GS-modellen) till en Touring? Och: passar den direkt på?</i>

GS 150 sadeln passar inte (inte heller originalsadel till GS160 SS180), Köp en sadel till Sprint

<i>6. Ungefärlig kostnad för trafikförsäkring?</i>

Veteranförsäkring 6-700kr/år ?

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><i>Grattis!, är den från blocket? isåfall mycket skönt patinerad!</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej, den har inte varit ute på Blocket (förresten, du syftar inte på den blå, kraftigt demolerade -61:an på Tradera för 3000 kr?). Jag har fått förmånen att köpa den av en 80-årig gentleman (som ägt den sen ny), genom en vän som bor granne med vederbörande i Småland. Givetvis - i ärlighetens namn - talade jag om för mannen att han troligtvis skulle få bättre betalt via en annons, men han propsade på att få sälja den till mig! Och självklart känner jag mig hedrad över att få ta över och förvalta en sådan härligt patinerad del fordonshistoria.

Jag formligen älskar patinerade fordon, varför jag inte kunde tacka nej till denna underbara Vespa. Den 80-årige gentlemannen sände mig några bilder på trotjänaren och inledde brevet med den skönaste hälsningsfras jag någonsin erhållit: "Värderade scooterbroder!". Var det inte en fantastiskt skön hälsningsfras, så säg! Ursäkta mina utsvävningar, men jag blir rent lyrisk! Här är en bild på Den Sköna:

Image

(OBS! Skrik gärna till om någon anser att jag okynnespostar bilder - nu när jag har fått kläm på hur man gör kan jag inte låta bli. Förhoppningsvis sitter folk inte med modem längre... Ursäkta i sådana fall!).

Tack så mycket för dina svar och kristallklara förklaringar, Federico - men det låter ju minst sagt oroande att Touring skulle vara behäftad med en uppsjö av problem! Är det verkligen så illa?

Jag skulle härmed även vilja uppmana alla till eftertanke innan ni karossrenoverar Era gamla fordon: tänk på att det tar c:a 30-40 år att erhålla ett genuint patinerat bruksskick - så förstör inte detta oerhört sköna i onödan! Patina är minst lika vackert (om inte vackrare) som ett totalrenoverat fordon! Och så behöver man inte gråta sig till sömns när någon klåpare "ser med fingrarna"...

V H

Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Tack så mycket för dina svar och kristallklara förklaringar, Federico - men det låter ju minst sagt oroande att Touring skulle vara behäftad med en uppsjö av problem! Är det verkligen så illa?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är inte illa på något sätt, tvärt om. Touring hör till de bästa maskinerna att äga från den tiden (och snyggaste (ja,ja GS är GS...). Den har inte fler problem än andra Vespor. Till din glädje så är tillgången på slitdelar god.

välkommen i GL gänget! http://www.meshmen.com/touring/

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />välkommen i GL gänget! http://www.meshmen.com/touring/

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ahh, man tackar! (*hatt av*). Jag har redan spanat in er ypperliga sida! (*ryggdunk*).

Det var några lugnande ord, det där med "bästa ägandet" - tack!

V H

Fredrik
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">(förresten, du syftar inte på den blå, kraftigt demolerade -61:an på Tradera för 3000 kr?).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den står i mitt garage nu. Fick igång motorn igår och tog några test-meter :-)
Post Reply