Det var tyvärr för mörkt för att jag skulle kunna ta bilder med mobilen och någon annan kamera hade jag inte med mig. Dessutom kom en vakt snabbt ilande och började tala om fotoförbud

/jens
vespaco wrote:Den har tydligen moderniserats en aning. Fotstödet kom väl först senare? Då gällde väl bara "klumpen" vid slutet på yttersta golvlisten. Hur såg motorsidan ut? Var ringen på kåpan uppskuren? Det gjorde man visst för att installera stötdämpare.
Skoj med en så gammal Vespa! Den skall vi komma ihåg när/om vi kollar in Göteborg någon gång.
Var det här en 125 eller 98? Jag trodde det var en 98 eftersom det fanns fyra versioner av dem.Paka wrote:De första 125:orna hade i alla fall sidostöd. Förstår inte hur du menar med stötdämpare? Du kanske tänker på Vespa 98?
/P
vespaco wrote:Var det här en 125 eller 98? Jag trodde det var en 98 eftersom det fanns fyra versioner av dem.Paka wrote:De första 125:orna hade i alla fall sidostöd. Förstår inte hur du menar med stötdämpare? Du kanske tänker på Vespa 98?
/P
Jag har hört av en kille som är insatt i 98:orna (och som du visst också känner, Paka) att man skar upp motorkåpans nedre del under ringen/hålet för att kunna installera en stötdämpare dit bak. Det fanns det ju inte i början, sadelns fjädrar räckte bra trodde man i början. Men sedan ville 98:ornas ägare ha sin Vespa moderniserad med stötdämpare för skönare fart. Och då måste kåpan skäras upp för motorn började ju gunga jämfört med ramen. Och då smäller den fast i kåpans nedre del. Jag förstod att det är sällsynt med oförstörda motorkåpor.
de är väl inte så extremt mycket mer värda än andra museeföremål, men att förvara dem i magasin som de vägrar öppna är riktigt dåligt. många museer är väldigt tillmötesgående när någon vill se deras magasinerade samlingar, men inte i det här fallet om jag har förstått rätt. det är ju faktiskt vi som äger prylarna, för det är väl inget privat museum?jencla wrote:Jag undrar allvarligt om Göteborgs Museer förstår vad de här hojarna är värda? De är nog mera inne på kinesiskt porslin och Haupt-byråer. Fast de är vana att hantera dyrbarheter förstås ...
/jens
Den Vespan har ju stått där så länge jag kan minnas, så det är ju inte helt nytt att de ställt ut den. Vill minnas att de hade en stor remake av sin grundutställning för ca 5 år sedan (de hade stora problem med mal i samlingarna, inget ett nationellt museum vill erkänna), möjligtvis kom den fram då men jag är nästan säker att den visats tidigare.Federico wrote:det är ju bra! men det är väl något nytt? och när ska de visa upp U:n?jencla wrote:Som du ser i mitt första inlägg står 48-an nu i en utställningsmonter, ihop med andra typiska föremål från 40-talet.
/jens
Jag håller med, men å andra sidan är väl Röhsska museet kommunaltprimavera133 wrote:Vad det gäller museets syften så är deras (och alla statliga museers) verksamhet uppdelad i tre delar. Visa, spara o forska. Deras uppdrag är alltså lika mycket att spara o bevara i magasin o dylikt, som att visa upp föremål i utställningar o dylikt.