Sveriges äldsta Vespa?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Sveriges äldsta Vespa?

Post by jencla »

Idag besökte jag Röhsska museet här i Göteborg http://www.designmuseum.se/ och där, på våning 2 i utställningen Röhsska museets formhistoria 1851 till idag stod en Vespa 1948 års modell, högst sannolikt Sveriges äldsta Vespa. Det är en sk Rod type, där växlingen sker med länkar och inte med wire. Dock, den är inte lackad i originalkulören utan i en färg som för mig ser ut att vara den "påfågelsblå" färg som Vespa SS såldes med i Sverige 1967 och -68.

Det var tyvärr för mörkt för att jag skulle kunna ta bilder med mobilen och någon annan kamera hade jag inte med mig. Dessutom kom en vakt snabbt ilande och började tala om fotoförbud :( Hur som helst, häftigt, ett besök rekommenderas. Dessutom finns där mycket annat spännande att se för den som är intresserad av form och design.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, det är förmodligen den äldsta. Dödarknapp nedanför sadeln.
Har också fått höra att den fick den sena SS-färgen.
Vore kul om nån kunde få tillstånd att kolla ram/motornummer, eller i alla fall få fram bättre bilder, helst på motorn.

Image

Image
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Var fann du de bilderna? Sökte på Röhsskas sajt men där fann jag inget. Rutger Möller undersökte den grundligt för ett antal år sedan, när den stod i ett magasin. Jag ska försöka initiera en artikel till Scooteristen, det här är intressant!
/jens
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag råkade snubbla över den för några år sedan, minns inte riktigt hur:
Finns bild på VCG:s "beslagtagna" U också.
http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls/ ... txt=skoter
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Den har tydligen moderniserats en aning. Fotstödet kom väl först senare? Då gällde väl bara "klumpen" vid slutet på yttersta golvlisten. Hur såg motorsidan ut? Var ringen på kåpan uppskuren? Det gjorde man visst för att installera stötdämpare.

Skoj med en så gammal Vespa! Den skall vi komma ihåg när/om vi kollar in Göteborg någon gång.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

De första 125:orna hade i alla fall sidostöd. Förstår inte hur du menar med stötdämpare? Du kanske tänker på Vespa 98?
/P

vespaco wrote:Den har tydligen moderniserats en aning. Fotstödet kom väl först senare? Då gällde väl bara "klumpen" vid slutet på yttersta golvlisten. Hur såg motorsidan ut? Var ringen på kåpan uppskuren? Det gjorde man visst för att installera stötdämpare.

Skoj med en så gammal Vespa! Den skall vi komma ihåg när/om vi kollar in Göteborg någon gång.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Paka wrote:De första 125:orna hade i alla fall sidostöd. Förstår inte hur du menar med stötdämpare? Du kanske tänker på Vespa 98?
/P
Var det här en 125 eller 98? Jag trodde det var en 98 eftersom det fanns fyra versioner av dem.

Jag har hört av en kille som är insatt i 98:orna (och som du visst också känner, Paka) att man skar upp motorkåpans nedre del under ringen/hålet för att kunna installera en stötdämpare dit bak. Det fanns det ju inte i början, sadelns fjädrar räckte bra trodde man i början. Men sedan ville 98:ornas ägare ha sin Vespa moderniserad med stötdämpare för skönare fart. Och då måste kåpan skäras upp för motorn började ju gunga jämfört med ramen. Och då smäller den fast i kåpans nedre del. Jag förstod att det är sällsynt med oförstörda motorkåpor.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nä, det är en 125. 98:orna har svingen på vänster sida.
Hade det varit en sån hade jag redan gjort inbrott ;)
/P
vespaco wrote:
Paka wrote:De första 125:orna hade i alla fall sidostöd. Förstår inte hur du menar med stötdämpare? Du kanske tänker på Vespa 98?
/P
Var det här en 125 eller 98? Jag trodde det var en 98 eftersom det fanns fyra versioner av dem.

Jag har hört av en kille som är insatt i 98:orna (och som du visst också känner, Paka) att man skar upp motorkåpans nedre del under ringen/hålet för att kunna installera en stötdämpare dit bak. Det fanns det ju inte i början, sadelns fjädrar räckte bra trodde man i början. Men sedan ville 98:ornas ägare ha sin Vespa moderniserad med stötdämpare för skönare fart. Och då måste kåpan skäras upp för motorn började ju gunga jämfört med ramen. Och då smäller den fast i kåpans nedre del. Jag förstod att det är sällsynt med oförstörda motorkåpor.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag undrar allvarligt om Göteborgs Museer förstår vad de här hojarna är värda? De är nog mera inne på kinesiskt porslin och Haupt-byråer. Fast de är vana att hantera dyrbarheter förstås ...
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jencla wrote:Jag undrar allvarligt om Göteborgs Museer förstår vad de här hojarna är värda? De är nog mera inne på kinesiskt porslin och Haupt-byråer. Fast de är vana att hantera dyrbarheter förstås ...
/jens
de är väl inte så extremt mycket mer värda än andra museeföremål, men att förvara dem i magasin som de vägrar öppna är riktigt dåligt. många museer är väldigt tillmötesgående när någon vill se deras magasinerade samlingar, men inte i det här fallet om jag har förstått rätt. det är ju faktiskt vi som äger prylarna, för det är väl inget privat museum?
Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Som du ser i mitt första inlägg står 48-an nu i en utställningsmonter, ihop med andra typiska föremål från 40-talet.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jencla wrote:Som du ser i mitt första inlägg står 48-an nu i en utställningsmonter, ihop med andra typiska föremål från 40-talet.
/jens
det är ju bra! men det är väl något nytt? och när ska de visa upp U:n?
Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det vet jag förstås inte. Men jag vet att Rutger Möller (utan allt för mycket krångel tror jag) varit i magasinen och undersökt de här maskinerna. Han äger en 49-a och var inblandad när de här maskinerna hamnade på dåv Göteborgs Industrimuseum. Jag har kopplat ihop honom med redaktören för Scooteristen, det kan bli en artikel så småningom.
/jens
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Federico wrote:
jencla wrote:Som du ser i mitt första inlägg står 48-an nu i en utställningsmonter, ihop med andra typiska föremål från 40-talet.
/jens
det är ju bra! men det är väl något nytt? och när ska de visa upp U:n?
Den Vespan har ju stått där så länge jag kan minnas, så det är ju inte helt nytt att de ställt ut den. Vill minnas att de hade en stor remake av sin grundutställning för ca 5 år sedan (de hade stora problem med mal i samlingarna, inget ett nationellt museum vill erkänna), möjligtvis kom den fram då men jag är nästan säker att den visats tidigare.

Vad det gäller museets syften så är deras (och alla statliga museers) verksamhet uppdelad i tre delar. Visa, spara o forska. Deras uppdrag är alltså lika mycket att spara o bevara i magasin o dylikt, som att visa upp föremål i utställningar o dylikt.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

primavera133 wrote:Vad det gäller museets syften så är deras (och alla statliga museers) verksamhet uppdelad i tre delar. Visa, spara o forska. Deras uppdrag är alltså lika mycket att spara o bevara i magasin o dylikt, som att visa upp föremål i utställningar o dylikt.
Jag håller med, men å andra sidan är väl Röhsska museet kommunalt :lol:
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Hittade ännu en bild på deras fejsbonk-sida:
Image

Man ser att den har den äldre "dragningen" av växellänkaget (det sitter en "arm" precis framför kåpan) och bör alltså vara en V1, första 125:an.
Äldst i Sverige vad jag vet.
/P
Post Reply