Bygge om V50 til 125ccm

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling

Bygge om V50 til 125ccm

Post by Svint1 »

Heisann!

Jeg synes min 1976 V50s er for treg...
Og ja, jeg vet jeg kunne satt i et 75-kit eller tilsvarende... Men!!
I norge risikerer man bot på opptil 4000,- kr og inndragning av trimdeler om man blir stoppet av politiet eller vegmyndighetene...

Derfor tenkte jeg å klemme i en 125ccm motor i rammen. Det har vegmyndighetene sagt at ikke er noe problem.

Men jeg må kunne bevise at V50S og 125 Primavera er identiske, spesielt med ramme, bremser og slikt. Og det som avviker, må skiftes til det som er standard på Primaveraen...

Derfor håper jeg at dere kan fortelle meg hva som som skiller V50s fra Primaveraen....

Eventuellt om dere vet om det er mulig å få fatt i et skriv fra fabrikken som kan bekrefte V50s likhet med Primavera...

Og Godt Nytt År forresten!! :oops:

Hilsen Øyvind

1960 Vespa 150
1976 Vespa V50s
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag har byggt om en V50 till en 'Primavera' och kan väl ge lite information om vad som skiljer dom åt:

1) Hjulstorleken. Primavera har 10"-hjul, V50 har väl 9", kommer inte ihåg om V50S har 10".

2) Bromsarna, V50 har klena bromsar, Primaveran har kraftigare belägg.

3) Framgaffeln, V50 har en mycket bräckligare konstruktion än Primaveran.

4) Styret är ju annorlunda, men det tror jag inte dom norska myndigheterna kommer att anmärka på. Det är ju mycket snyggare med ett V50-styre!

Sen är det väl endast mindre detaljer som skiljer dom åt, som lysen, handtag och elgrejor.

Så det du måste göra, är att inköpa bromstrummor (2 st), och bromsbelägg till dom, sen behöver du 10"-fälgar, och förmodligen också bra 3.50x10-däck till dom. Jag bytte också framgaffel, det kändes inte bra att ha den klena framgaffeln till min trimmade primaveramotor.

Lycka till!

/Göran
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

De Norska Vespa 50 Special (med fyrkantigt lyse) som jag har sett är ju nästan helt identiska med primavera från samma tid.

50 Special har ju också samma hjul/trummor/fälgar som primavera (10"). Framgaffeln på Vespa 50 är likadan som Primaverans förutom att vissa V50 hade en klenare framdämpare, sedan är det olika svingar till 9 och 10" hjul (plåtskyddet för backarna har olika storlek). Därför måste man slipa ner plåten om man ska kunna montera 10" trumma på Svensk V50 med 9" (gäller som sagt inte 50 Special)

Vad gäller styret så är de som sagt olika. De "gamla" V50 med rund framlampa är smalare och mer slimmad än motsvarande Primavera årgång. Även V50 Special och nyare Primavera (båda med fyrkantiga lampan) har olika styren, formen på hastigetsmätarhålet är väl olika form. Även lyktisatsen på de båda är olika. V50 med kromring och plast "glas", primmy med en lite mindre glasinsats

Federico
Post Reply