LI150 serie 2 - framgaffelns lagersäten...

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

LI150 serie 2 - framgaffelns lagersäten...

Post by bufflig »

Asså... Är det meningen att jag ska få bort dessa (32 och 43) med handverktyg. eller är de ipressade med något kraftfullt?
Image
Skruven (31) kom snällt ur, men det sitter som berget ändå. Delen (32) är också avsevärt större än på sprängskissen, ser mer ut som på SIII's sprängskiss:http://www.scooterhelp.com/manuals/sx20 ... 049.sm.jpg
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Hej,
jag har bara lyckats med hjälp av ORDENTLIGT med värme. Och det innebär ju att lacken går åt pipan tyvärr. Men det har varit enda sättet, brukar sitta som fasen annars. Inte till mycket hjälp, sorry...
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Okej, då är det alltså inte bara min som sitter som berget, det är ju lite betryggande på något sätt :) Lacken är annars inget problem, ramen är så rostig den kan bli och måste tyvärr förmodligen blästras, det är en av anledningarna till att jag vill ha bort lagersätena. Dock vill man ju inte avhärda själva sätena om de är härdade, så jag har inte vågat gå på med alltför mycket värme...

Det verkar som att delen som är ipressad ovantill är av aluminium, och att lagersätet sitter i en aluminiumklutt som sedan i sin tur är ipresssad i ramröret. Stämmer det? I så fall borde det kanske vara ide att kyla själva aluminiumklumpen kraftigt (enligt modellen som fritte föreslog i en annan tråd för att få bort en aluminiumkolv ur en gjutjärnscylinder)?

Framförallt vill jag ha bort övre delen då den försvårar montering/avmontering av bensköld/fotplatta...
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Låna ett sånt verktyg i en cykelverkstad.

Image

Det är ett rör som är slitsat i nederkant och lite uppfläkt så det spretar så att det ska ligga emot hela koppen.
/David
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Det verkar ju vara ett smart hjälpmedel. Kanske får jag problem med dimensionen, den är ju avsevärt grövre än på cyklar, men något liknande borde man kunna tillverka själv, som passar :grin:
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Jeg laget meg et slikt verktøy av en 27mm pipe fra biltema. (har jobbat i sykkel affer i 10 år, så hadde ideen derifra)

Slipte den først i enden så den avrundede kanten forsvant og den ble helt vinkelrett i anleggsflaten. Så kappet jeg 6 snitt i den med vinkelkappen. Deretter presset jeg en litt kon pipe inn i åpningen slik at den "åpnet seg i enden.
Det trengtes riktig mye kraft for å få dette til, jeg brukte hydraulikk pressen for dette.

Så slo jeg den inn nedenifar så den spratt på plass og så slo jeg med et rør fra toppen.

Satan så dette satt på min Lambretta, men med dette verktøyet gikk det veldig fint.

Hvis dere ikke skjønner min norsk så kan jeg nok ta et bilde av "verktøyet" Men et must for en Lambretta mekker, funker veldig bra.

Stian
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hej!

Tackar, tackar för den utmärkta beskrivningen! Jag ska försöka få till något liknande, så ska jag väl få bort eländet så småningom... Använde du någon värme eller kyla när du drev ut lagerbanan med ditt specialverktyg, eller gick det bra med enbart kraft?
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Det hører med til historien at dette verktøyet ble laget i desperasjon da alt var prøvd først(varme, vold, ekstrem-vold ++)

Men klarer du å lage nok "spenn" i den så den presser hardt ut mot rammen kan du bruke nesten ubegrenset med makt uten at den spretter forbi lagerbanen. Så jeg brukte ingen varme når jeg slo den ut, men en riktig stor hammer...

//Stian
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Dåså, då får det bli ett besök på Biltema och lite rå hammarkraft :)
Tack för hjälpen!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

bufflig wrote: Lacken är annars inget problem, ramen är så rostig den kan bli och måste tyvärr förmodligen blästras, det är en av anledningarna till att jag vill ha bort lagersätena.
Brukar alltid maskera lagerbanorna vid bläst), har aldrig varit något problem (har aldrig tagit av lagerbanor vid blästring, för enkelt att man förstör dem på ngt sätt). Klipper till tjocka pappbitar som är precis lite för stora för lagerbanorna och sätter sedan fast med silvertape av bra kvalite.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jo det har du förstås rätt i, det är ju klart ett alternativ att bara maskera. Den stora "ringen" av aluminium överst på ramröret är dock hyfsat i vägen när man ska sätta tillbaka benskölden. Nu fick jag flexa plåten ganska ordentligt för att få loss benskölden och vill ogärna vara så våldsam när allt ska tillbaka... Kanske är lite plåtflex ändå att föredra framför risken att demolera lagerbanan dock. Hmmm... jag får fundera på saken medan jag strippar resten av ramen, så får jag se hur modig jag blir i slutändan :)
Post Reply