Kortare Ride Out i Gbg 2/11

Annonsera och diskutera svenska träffar här.
Post Reply
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Kortare Ride Out i Gbg 2/11

Post by Bill Hicks »

Eftersom det verkar bli soligt och torrt imorgon så kör vi en sväng för att visa upp våra snygga vinterkläder.
Väl mött på Bar Centro kl 14.
/F
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Sol, svag vind och 5 grader. Underställ och långparkas. Med fodret i. Och buff. Fasen, hittar inte min. Det får bli fullface. Tjockhandskarna är svåra för handjagade växlingar. Är det så kallt, egentligen?
Ska vi inte göra en kortis på landsväg? Som Tokholmarna gjorde igår? Eller ja, de körde rätt långt. Men kylan blir ju jobbig först runt 70 km/h. Svårt för mopparna, förstås. För en del av dem, vill säga. Man har ju kört med den delen som går fort. För det gör de. Går fort, alltså.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

ImageImage
7-8 grader, sol och svag vind. Ett 10-tal svängde ner till Bar Centro (där står man alltid ute och dricker fin-espresso) och några färre vidare upp på Ramberget på Hisingen. Några isfläckar både på vägen upp och ner var spännande, men annars var det torrt och fint. Kallt om fingrar för en del, om fötter för andra. Men mysteriöst saknades Fredrik C aka Bill Hicks, the author.
Och så vill man ju köra längre... gasa lite fortare tillsammans. Kanske till ännu ett ställe. Inomhus. Fika inomhus. Dricka te. Dricker inte kaffe, har aldrig lärt mig :sad: . Men det luktar gott!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

ser najs ut.
Spelades inte slutscenen i gitarrmongot in där någonstans?
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Har inte sett filmen, men det är nog troligt. Det finns inte så många ställen i Göteborg med den vyn. Vägen upp på framsidan genom Kiellers park har en gång (80-talet) varit scenen för en backtävling med bilar. Det glunkades lite bland söndagens deltagare att göra en scooter-hillclimb på samma ställe. Fast det är nog en alltför stor byråkratisk utmaning. Om alls möjlig.
Att köra hillclimb med plåtgammelscootrar måste de väl ha gjort i England, eller? Kan inte tänka mig att den grenen är ogjord i det där race-tokiga landet.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

http://www.youtube.com/watch?v=zpA4tjgS ... re=related

Fast dom är inte så duktiga...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Det är nått riktigt fel på britter :)
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Peter Sundfeldt wrote:Att köra hillclimb med plåtgammelscootrar måste de väl ha gjort i England, eller? Kan inte tänka mig att den grenen är ogjord i det där race-tokiga landet.
Inte i Sverige heller! Jag har kört hillclimb på scooter både på Isle of Man (bildbevis nedan) och i Gränna men det är ju runt 40 år sedan nu förstås. Dessutom vet jag att vännen Ola Lång på senare år väckt viss respekt i backarna runt Linköping med sin värsting-trimmade Rally.
/jens
Image
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Stenhårt med hillclimb på Isle of Man, Jens! Men körde ni aldrig fort på en asfaltsbacke? Det har alltid varit stort i racing-England. Och som sådan hillclimb hade Keillers backe funkat kanon. Lite hårigare med säkerheten, förstås.
Och det där Youtube-klippet är från Tyskland, eller? Det står ju Stuttgart-scooterists i början. Verkar att vara riktigt lerigt. Tyskarna är alltså också på...som det heter på nysvenska!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Isle of Man, brant och hal och guppig och kurvig stig upp för en kulle, se bilden. Halvvägs upp, i ett gupp, öppnade sig handskfacksluckan. Där låg min kamera så jag fick köra resten av vägen hållande igen luckan med ena knät :lol:

Gränna och Linköpingsrakten och, slår det mig nu, Uddevalla på första Rally Scandinavia, grusväg med mycket lösgrus. Hårigt!

Asfalt är för mesar. Men kunde vi få till en avlyst asfalterad backe någon gång skulle det förstås vara coolt att testa :evil:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Finns din SS kvar ännu i rullorna, Jens?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

vespaco wrote:Finns din SS kvar ännu i rullorna, Jens?
Tyvärr ingen aning, jag sålde den 1969 då jag bytte upp mig till en ny Rally 180 (den i avataren). Dessutom vet jag bara dess regnummer i det "gamla" systemet så jag kan inte spåra den den vägen.
Men det vore trevligt att veta om den, och även min Rally, lever. Om någon har eller vet om en SS 200 (även i regbeviset faktiskt, ombyggd och omregbesktigad) eller Rally 180 med hål i frontskölden (extraljusen) och i överkant av handskfacket (strömbrytarna) så kan det vara någon av mina fd hojar :P
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

jencla wrote:Dessutom vet jag bara dess regnummer i det "gamla" systemet så jag kan inte spåra den den vägen.
Men det vore trevligt att veta om den, och även min Rally, lever. Om någon har eller vet om en SS 200 (även i regbeviset faktiskt, ombyggd och omregbesktigad) eller Rally 180 med hål i frontskölden (extraljusen) och i överkant av handskfacket (strömbrytarna) så kan det vara någon av mina fd hojar :P
/jens
Ramnumret, kanske? Det är väl ändå det bästa sättet att identifiera en hoj efter 30+ år.... :grin:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

vespaco wrote:Ramnumret, kanske? Det är väl ändå det bästa sättet att identifiera en hoj efter 30+ år.... :grin:
Borta sedan länge tyvärr :(
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Attans att man missat en rideout på hemmaplan, kan man lägga till bevakning av "träffar i sverige" på något sett?

Men att byta värmepanna hela helgen
går ju heller inte av för hackor iofs! :roll:
-1967 Primavera 154cc-
Post Reply