Tanksarg till Vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Tanksarg till Vespa 50

Post by Terraplane Blues »

God fortsättning, alla!

(Oj, vilken ära - årets första inlägg!)

Jag undrar om någon vet om det går att få tag på sargen kring tanken på Vespa 50 med enkelsadel? EM verkar inte saluföra den i sitt sortiment. Inte heller på SIP har jag lyckats finna den. Finns den som reservdel någonstans överhuvudtaget?

Image

V H

Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 29ddc8d84b
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är ju fantastiskt! Men allvarligt talat, 43 euro! Jag är inte den gnidne typen, men 43 euro är ju på gränsen till ocker - eller?

Tackar så mycket för hjälpen!

V H

Fredrik
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Hei Fredrik!

Ikke for å skuffe deg, men se på lagerbeholdningen til SIP...
Står desverre at den er 0%, så ikke håp for lenge.
Tenkte bare å informere så du slapp skuffelsen...:oops:

Øyvind
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />God fortsättning, alla!

(Oj, vilken ära - årets första inlägg!)

Jag undrar om någon vet om det går att få tag på sargen kring tanken på Vespa 50 med enkelsadel? EM verkar inte saluföra den i sitt sortiment. Inte heller på SIP har jag lyckats finna den. Finns den som reservdel någonstans överhuvudtaget?

V H

Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den där sargen finns säkert på en del hyllor i garage runt om i sverige, alla som bytt till limpa har väl en så liggandes. Att den inte finns som reservdel är inte så konstigt, de satt på alla svenska V50 men är inte vanlig utomlands, där var långsadeln (limpan) vanligare.
43€ låter kanske mycket men det är nog vad man får räkna med, sadeln är väl också rättså dyr.

Prova att annonsera efter en beg på SSK marknaden

Federico
Terraplane Blues

Tack skall Ni ha!

Nu synes det som om det hela har löst sig redan! SSK-forumet är ypperligt att ha till hands - vilka enkom trevliga och hjälpsamma typer forumet bjuder på! Tack!

Beträffande mitt gnäll över priset: sett till att det är "Sverige special", är det nog ett "okej" pris, men samtidigt inte. Har aldrig kunnat förstå varför vissa Piaggio originaldelar skall vara så in-i-bänken dyra? Pressningsverktyg och dylikt finns ju redan, så det är ju i stort sett bara att stoppa in en plåtbit och pressa... Ungefär som att trycka pengar: lägg till några nollor på pappret och värdet ökar drastiskt! Nej, jag förstår det inte... Tanken till Vespa 90 SS är ju ett bra exempel: exakt VAD är det som motiverar dess pris?

Tackar, tackar!

V H

Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Du kan ju se det på ett helt annat sätt också. Vi pratar om fordon som är 30-40 år gamla. Jag tycker det är tämligen fantastiskt att nästan allt finns att få tag på, till din Vespa och min Lambretta.

Rent ekonomiskt ska du nog inte klaga heller, reservdelar är sällan en bra affär. Mycket prylar som ligger där på hyllorna och binder upp kapital i väntan på att någon ska behöva det. Jag såg en kalkyl från Yamaha någon gång när de svarade på en insändare och den var inte vacker.

Man pressar ju inte upp delarna en och en utan kör upp en serie där det mesta alltså blir osålt under en kortare eller längre tid. Även om verktygen finns står de inte standby i väntan på just din order utan finns troligen på en dammig hylla längst in i något förråd och där det tar tid och kostar pengar att plocka fram och rigga dem. Du blir inte rik på att tillverka och sälja delar till gamla scootrar.

Dessutom, gott nytt scooterår!
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Lurigt det där med "originaldelar", oftast är det ju inte piaggio original som man ser i kataloger. Sargen som SIP säljer är säkert en Piaggiodel som är tillverkad samtidigt som V50 producerades, troligtvis inget som man pressat i efterhand NOS-New Old Stock som det så fint brukar kallas. Tittar man på andra karossdelar till smallframevespor (framskärmar, fälgar, motorluckor) så är allt "pirat" delar, inte ens Piaggios egna "Vintage" sortiment består av enbart Piaggiodelar.
Råkade kolla in på Rimini Lambretta Center som hade ett par NOS framskärmar till Vespa 150 GS, de var gamla delar men ändå inte Piaggio utan Ulmatillverkade (http://www.riminilambrettacentre.com/pr ... rts04.html) som de påstår såldes av Piaggio som reservdelar på den tiden...... hm. Nu ska man också veta att många delar som sitter på Vespan original kommer från externa tillverkare även om det inte står något annat namn.

Vad gäller SS90 tanken så är det; 1. en komplex del som består av flera olika plåtar som säkert tar tid att tillverka. 2. Det finns två modelller på tanken med olika pressning, den ena kan vara ovanligare än den andra. 3. modellen tillverkades inte så många år, därför blir NOS lagret inte så stort.

Federico
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Tjena, den finns på EHR, Tulegatan i Sthlm.

Pe
Post Reply