Kortare Ride Out i Gbg 2/11
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
Kortare Ride Out i Gbg 2/11
Eftersom det verkar bli soligt och torrt imorgon så kör vi en sväng för att visa upp våra snygga vinterkläder.
Väl mött på Bar Centro kl 14.
/F
Väl mött på Bar Centro kl 14.
/F
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Sol, svag vind och 5 grader. Underställ och långparkas. Med fodret i. Och buff. Fasen, hittar inte min. Det får bli fullface. Tjockhandskarna är svåra för handjagade växlingar. Är det så kallt, egentligen?
Ska vi inte göra en kortis på landsväg? Som Tokholmarna gjorde igår? Eller ja, de körde rätt långt. Men kylan blir ju jobbig först runt 70 km/h. Svårt för mopparna, förstås. För en del av dem, vill säga. Man har ju kört med den delen som går fort. För det gör de. Går fort, alltså.
Ska vi inte göra en kortis på landsväg? Som Tokholmarna gjorde igår? Eller ja, de körde rätt långt. Men kylan blir ju jobbig först runt 70 km/h. Svårt för mopparna, förstås. För en del av dem, vill säga. Man har ju kört med den delen som går fort. För det gör de. Går fort, alltså.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:


7-8 grader, sol och svag vind. Ett 10-tal svängde ner till Bar Centro (där står man alltid ute och dricker fin-espresso) och några färre vidare upp på Ramberget på Hisingen. Några isfläckar både på vägen upp och ner var spännande, men annars var det torrt och fint. Kallt om fingrar för en del, om fötter för andra. Men mysteriöst saknades Fredrik C aka Bill Hicks, the author.
Och så vill man ju köra längre... gasa lite fortare tillsammans. Kanske till ännu ett ställe. Inomhus. Fika inomhus. Dricka te. Dricker inte kaffe, har aldrig lärt mig

/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Har inte sett filmen, men det är nog troligt. Det finns inte så många ställen i Göteborg med den vyn. Vägen upp på framsidan genom Kiellers park har en gång (80-talet) varit scenen för en backtävling med bilar. Det glunkades lite bland söndagens deltagare att göra en scooter-hillclimb på samma ställe. Fast det är nog en alltför stor byråkratisk utmaning. Om alls möjlig.
Att köra hillclimb med plåtgammelscootrar måste de väl ha gjort i England, eller? Kan inte tänka mig att den grenen är ogjord i det där race-tokiga landet.
Att köra hillclimb med plåtgammelscootrar måste de väl ha gjort i England, eller? Kan inte tänka mig att den grenen är ogjord i det där race-tokiga landet.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Inte i Sverige heller! Jag har kört hillclimb på scooter både på Isle of Man (bildbevis nedan) och i Gränna men det är ju runt 40 år sedan nu förstås. Dessutom vet jag att vännen Ola Lång på senare år väckt viss respekt i backarna runt Linköping med sin värsting-trimmade Rally.Peter Sundfeldt wrote:Att köra hillclimb med plåtgammelscootrar måste de väl ha gjort i England, eller? Kan inte tänka mig att den grenen är ogjord i det där race-tokiga landet.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Stenhårt med hillclimb på Isle of Man, Jens! Men körde ni aldrig fort på en asfaltsbacke? Det har alltid varit stort i racing-England. Och som sådan hillclimb hade Keillers backe funkat kanon. Lite hårigare med säkerheten, förstås.
Och det där Youtube-klippet är från Tyskland, eller? Det står ju Stuttgart-scooterists i början. Verkar att vara riktigt lerigt. Tyskarna är alltså också på...som det heter på nysvenska!
Och det där Youtube-klippet är från Tyskland, eller? Det står ju Stuttgart-scooterists i början. Verkar att vara riktigt lerigt. Tyskarna är alltså också på...som det heter på nysvenska!
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Isle of Man, brant och hal och guppig och kurvig stig upp för en kulle, se bilden. Halvvägs upp, i ett gupp, öppnade sig handskfacksluckan. Där låg min kamera så jag fick köra resten av vägen hållande igen luckan med ena knät
Gränna och Linköpingsrakten och, slår det mig nu, Uddevalla på första Rally Scandinavia, grusväg med mycket lösgrus. Hårigt!
Asfalt är för mesar. Men kunde vi få till en avlyst asfalterad backe någon gång skulle det förstås vara coolt att testa
/jens

Gränna och Linköpingsrakten och, slår det mig nu, Uddevalla på första Rally Scandinavia, grusväg med mycket lösgrus. Hårigt!
Asfalt är för mesar. Men kunde vi få till en avlyst asfalterad backe någon gång skulle det förstås vara coolt att testa

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tyvärr ingen aning, jag sålde den 1969 då jag bytte upp mig till en ny Rally 180 (den i avataren). Dessutom vet jag bara dess regnummer i det "gamla" systemet så jag kan inte spåra den den vägen.vespaco wrote:Finns din SS kvar ännu i rullorna, Jens?
Men det vore trevligt att veta om den, och även min Rally, lever. Om någon har eller vet om en SS 200 (även i regbeviset faktiskt, ombyggd och omregbesktigad) eller Rally 180 med hål i frontskölden (extraljusen) och i överkant av handskfacket (strömbrytarna) så kan det vara någon av mina fd hojar

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ramnumret, kanske? Det är väl ändå det bästa sättet att identifiera en hoj efter 30+ år....jencla wrote:Dessutom vet jag bara dess regnummer i det "gamla" systemet så jag kan inte spåra den den vägen.
Men det vore trevligt att veta om den, och även min Rally, lever. Om någon har eller vet om en SS 200 (även i regbeviset faktiskt, ombyggd och omregbesktigad) eller Rally 180 med hål i frontskölden (extraljusen) och i överkant av handskfacket (strömbrytarna) så kan det vara någon av mina fd hojar![]()
/jens
