Ride out lördag 1/11
Ride out lördag 1/11
Samling 10 på bysis torg.
Efter kaffe åker vi söderut längs kurviga vägar, äter lunch eller fikar efter någon timme innan vi styr norrut tillbaka mot stan längs minst lika kurviga vägar.
Alla scooterister är välkomna och turen funkar med alla scootrar som klarar att marscha 50 km/t. Vi kommer att stanna upp och vänta in alla då och då.
Vädret blir naturligtvis fantastiskt med solsken och lagom svalt för bästa effektuttag.
Efter kaffe åker vi söderut längs kurviga vägar, äter lunch eller fikar efter någon timme innan vi styr norrut tillbaka mot stan längs minst lika kurviga vägar.
Alla scooterister är välkomna och turen funkar med alla scootrar som klarar att marscha 50 km/t. Vi kommer att stanna upp och vänta in alla då och då.
Vädret blir naturligtvis fantastiskt med solsken och lagom svalt för bästa effektuttag.
/David
Re: Ride out lördag 1/11
I vilken världsdel ligger det?mavio wrote:Samling 10 på bysis torg.
GT200 '07
Touring '60
Touring '60
Om inget annat anges är det naturligtvis stan som gäller..
Bysis torg ligger i korsningen mellan hornsgatan och torkelknutssonsgatan.
Cafet är det som tidigare var den strålande kaffebaren och som nu har blivit mellqvists. Lite straightare, lite dyrare och förhoppningsvis snart lika bra som kaffebaren.
Här är tidigare åkturer:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1164
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1191
Snart kommer vintern så ta chansen att få åka lite mer innan det är kört.

Bysis torg ligger i korsningen mellan hornsgatan och torkelknutssonsgatan.
Cafet är det som tidigare var den strålande kaffebaren och som nu har blivit mellqvists. Lite straightare, lite dyrare och förhoppningsvis snart lika bra som kaffebaren.
Här är tidigare åkturer:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1164
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1191
Snart kommer vintern så ta chansen att få åka lite mer innan det är kört.

/David
Telefonen va större än kartan så det löste sig..

På baksidan av kartan är transporten ut ur stan och landsbygdens början som vi kommer uppleva längs ågestavägen.
Vi har pysslat ihop sjukt trevliga vägar med både vackra vyer och sportiga kurvor. Transportsträckorna har vi försökt hålla så korta som möjligt och det går att avvika och ta sig in till stan enkelt om man inte kan hänga med hela varvet runt.
Dom som är för frusna för att hänga med är välkomna till kaffebaren innan för en god espresso och en bortförklaring.

På baksidan av kartan är transporten ut ur stan och landsbygdens början som vi kommer uppleva längs ågestavägen.
Vi har pysslat ihop sjukt trevliga vägar med både vackra vyer och sportiga kurvor. Transportsträckorna har vi försökt hålla så korta som möjligt och det går att avvika och ta sig in till stan enkelt om man inte kan hänga med hela varvet runt.
Dom som är för frusna för att hänga med är välkomna till kaffebaren innan för en god espresso och en bortförklaring.

/David
Jag har inte hittad några vinterdäck för 9 tums fälgar ännu 
Är de någon annan V50 förare som funderar om minimumkravet att marscha 50 betyder att motorn ska orka 50 GPS km/t i uppförsbacka?
/Aryan

Är de någon annan V50 förare som funderar om minimumkravet att marscha 50 betyder att motorn ska orka 50 GPS km/t i uppförsbacka?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Tack för turen och de fina bilder! Jag tycker det är så roligt att man med ett sånt minimalisk fordon som en lätt etanol Vespa V50 kan ta sig långt. Förbrukningen var också minimaliskt, 2,2 l sprit på ca 9 mil. Jag hade hälften av fläktöppningen förtäckt som gjorde att motorn kom upp i arbetstemperatur efter en halv mil och trots "fullgas" nästan hela vägen så blev den inte alls överhettad, etanolen kyler 4 ggr mera än bensinen så risken för värmenyp är mkt mindre.
Jag kunde naturligtvis inte alls hänga med när Italjet "monsterna" drog i från mig på bakhjulet, fast ni var snälla och orkade väntade på mig hela tiden. På Rosenhill fick V50:an uppleva att stå brevid en tvåhjuling som i allt var dess motsats, en BMW MC med 160 hkr
Det var verkligen en rolig ride-out med fantastisk vackert väder trots kylan värmde solen och en spännande rutt på kurviga småväger söder om stan som jag aldrig har kört på. Rätt mkt imma + motljus gjorde att man fick köra med öppen visir halva tiden för att se vägen ordentligt.
Det kändes lite som att vara ute på skidsemester att kliva in helt påbyltad och rosig in i en pizzeria eller varmt fik där glasögonen immar igen. Vägarna var mest torra och kändes inte isiga någonstans.
Värre var det igårkväll då vi åkte två på V50:an till skogkyrkogården och var mkt nära att vurpa på en bakgata bakom skogkyrkogården som visade sig vara glashal när jag skulle bromsa lite med bakhjulet. Först svängde Vespan ut med rumpan åt ena sidan men med fötterna hasandes på marken gick det att få den rätt köl igen men då kom returen och kastade den sig åt andra hållet trots att jag hade frikopplat! Som tur är gick den sladd också att hävda med fötterna hasande över isen och kom inget i vägen så att vi också kunde undvika de parkerade bilar längs med vägen. Men vi bliv ganska skärrade och idag har jäg stela ben som jag tror på ansträngningen vid sladden och inte de 10 milen innan.
/Aryan
Jag kunde naturligtvis inte alls hänga med när Italjet "monsterna" drog i från mig på bakhjulet, fast ni var snälla och orkade väntade på mig hela tiden. På Rosenhill fick V50:an uppleva att stå brevid en tvåhjuling som i allt var dess motsats, en BMW MC med 160 hkr

Det var verkligen en rolig ride-out med fantastisk vackert väder trots kylan värmde solen och en spännande rutt på kurviga småväger söder om stan som jag aldrig har kört på. Rätt mkt imma + motljus gjorde att man fick köra med öppen visir halva tiden för att se vägen ordentligt.
Det kändes lite som att vara ute på skidsemester att kliva in helt påbyltad och rosig in i en pizzeria eller varmt fik där glasögonen immar igen. Vägarna var mest torra och kändes inte isiga någonstans.
Värre var det igårkväll då vi åkte två på V50:an till skogkyrkogården och var mkt nära att vurpa på en bakgata bakom skogkyrkogården som visade sig vara glashal när jag skulle bromsa lite med bakhjulet. Först svängde Vespan ut med rumpan åt ena sidan men med fötterna hasandes på marken gick det att få den rätt köl igen men då kom returen och kastade den sig åt andra hållet trots att jag hade frikopplat! Som tur är gick den sladd också att hävda med fötterna hasande över isen och kom inget i vägen så att vi också kunde undvika de parkerade bilar längs med vägen. Men vi bliv ganska skärrade och idag har jäg stela ben som jag tror på ansträngningen vid sladden och inte de 10 milen innan.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier