Ride out lördag 1/11

Annonsera och diskutera svenska träffar här.
Post Reply
mavio
Lärling
Lärling

Ride out lördag 1/11

Post by mavio »

Samling 10 på bysis torg.

Efter kaffe åker vi söderut längs kurviga vägar, äter lunch eller fikar efter någon timme innan vi styr norrut tillbaka mot stan längs minst lika kurviga vägar.

Alla scooterister är välkomna och turen funkar med alla scootrar som klarar att marscha 50 km/t. Vi kommer att stanna upp och vänta in alla då och då.

Vädret blir naturligtvis fantastiskt med solsken och lagom svalt för bästa effektuttag.
/David
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Ride out lördag 1/11

Post by swepett »

mavio wrote:Samling 10 på bysis torg.
I vilken världsdel ligger det?
GT200 '07
Touring '60
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

stockholm skulle det även stå ja :smile:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag har tyvärr redan börjat plocka ner Vera för lite vinterfix. Hade gärna hängt med annars.

/Johan
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Om inget annat anges är det naturligtvis stan som gäller.. :evil:

Bysis torg ligger i korsningen mellan hornsgatan och torkelknutssonsgatan.

Cafet är det som tidigare var den strålande kaffebaren och som nu har blivit mellqvists. Lite straightare, lite dyrare och förhoppningsvis snart lika bra som kaffebaren.

Här är tidigare åkturer:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1164

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1191

Snart kommer vintern så ta chansen att få åka lite mer innan det är kört. :grin:
/David
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Mmm, ställa klockan och byta ner tändstiftet amt en varm tröja så kanske det tom blir kul!

Kallt dock!
Bara det är gjord av plåt så....
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Ja det blir en yllerideout. :evil:

Nu har vi sytt ihop en rutt längs kurviga vägar bland hestar och kossor.
/David
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

mavio wrote: Nu har vi sytt ihop en rutt längs kurviga vägar bland hestar och kossor.
Publicera den här kanske? Kan eventuellt vara med i en kort stund.
Synd att Velociferon inte är klar, det hade vart kul, får se till att ordna allt denna vinter.
Bara det är gjord av plåt så....
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Kartan är större än scannern så det kan bli klurigt.. :wink:

Solsken hela dagen precis som beställt. Det ska vara klart så solen hinner torka vägarna ett par timmar innan vi åker.

Image
/David
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Telefonen va större än kartan så det löste sig..

Image

På baksidan av kartan är transporten ut ur stan och landsbygdens början som vi kommer uppleva längs ågestavägen.

Vi har pysslat ihop sjukt trevliga vägar med både vackra vyer och sportiga kurvor. Transportsträckorna har vi försökt hålla så korta som möjligt och det går att avvika och ta sig in till stan enkelt om man inte kan hänga med hela varvet runt.

Dom som är för frusna för att hänga med är välkomna till kaffebaren innan för en god espresso och en bortförklaring. :wink:
/David
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag har inte hittad några vinterdäck för 9 tums fälgar ännu ;-)

Är de någon annan V50 förare som funderar om minimumkravet att marscha 50 betyder att motorn ska orka 50 GPS km/t i uppförsbacka?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Vinterdäck!? Det är ju torrt och sol! :grin: blir ju kalas det här!
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag bara skojar, jag hänger med! Men det är kallt ute, långkallingerna ock täckbyxer på!

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Tack David det var elva? skitroliga mil och bara lite svalt :-) Hoppas jag inte drog ner tempot för mkt.

Några bilder:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

/Aryan
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Image
Fika innan avfärd

Image
Här bestämde sig Davids scooter för att den skulle läcka tjuvluft mellan reedblock och insug, tätning pågång.

Image
Här låter vi scootrarna bekanta sig med hestarna i bakgrunden.

Image

Image
Solnedgång innebär..

Image
Dags för hemfärd..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Det här blev skitkul! Aryan är en hårding som körde v50 över tio mil. Det funkade helt ok att åka olika snabba scootrar. Det blir lagom med små pauser då och då så man kan diskutera utsikten eller hur motorn går.

Rast i solen
Image

Rosenhill
Image

Nytömt magasin
Image
/David
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Tack för turen och de fina bilder! Jag tycker det är så roligt att man med ett sånt minimalisk fordon som en lätt etanol Vespa V50 kan ta sig långt. Förbrukningen var också minimaliskt, 2,2 l sprit på ca 9 mil. Jag hade hälften av fläktöppningen förtäckt som gjorde att motorn kom upp i arbetstemperatur efter en halv mil och trots "fullgas" nästan hela vägen så blev den inte alls överhettad, etanolen kyler 4 ggr mera än bensinen så risken för värmenyp är mkt mindre.

Jag kunde naturligtvis inte alls hänga med när Italjet "monsterna" drog i från mig på bakhjulet, fast ni var snälla och orkade väntade på mig hela tiden. På Rosenhill fick V50:an uppleva att stå brevid en tvåhjuling som i allt var dess motsats, en BMW MC med 160 hkr :shock:

Det var verkligen en rolig ride-out med fantastisk vackert väder trots kylan värmde solen och en spännande rutt på kurviga småväger söder om stan som jag aldrig har kört på. Rätt mkt imma + motljus gjorde att man fick köra med öppen visir halva tiden för att se vägen ordentligt.

Det kändes lite som att vara ute på skidsemester att kliva in helt påbyltad och rosig in i en pizzeria eller varmt fik där glasögonen immar igen. Vägarna var mest torra och kändes inte isiga någonstans.

Värre var det igårkväll då vi åkte två på V50:an till skogkyrkogården och var mkt nära att vurpa på en bakgata bakom skogkyrkogården som visade sig vara glashal när jag skulle bromsa lite med bakhjulet. Först svängde Vespan ut med rumpan åt ena sidan men med fötterna hasandes på marken gick det att få den rätt köl igen men då kom returen och kastade den sig åt andra hållet trots att jag hade frikopplat! Som tur är gick den sladd också att hävda med fötterna hasande över isen och kom inget i vägen så att vi också kunde undvika de parkerade bilar längs med vägen. Men vi bliv ganska skärrade och idag har jäg stela ben som jag tror på ansträngningen vid sladden och inte de 10 milen innan.

/Aryan
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Starkt jobbat, verkar ha varit trevligt också.
Snart får vi väl se Aryan på en etanoldriven Italjet... :smile:

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Post Reply