Nu har jag en 50!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
koexistens
Drömmare
Drömmare

Nu har jag en 50!

Post by koexistens »

Hej,

Vilket toppenforum detta verkar vara! I går köpte jag den blåa Vespa 50:n från 1974 (måste kolla upp närmare) som fanns på blocket i Alingsås. Ska åka och hämta den senare i veckan.

Den startar om man springer igång den och sen på kicken när den redan har varit startad. Är inte jätte motorkunning, men om man går över det hela funkar det nog som det ska sen. I övrigt var det mesta fint, all el fungerade, bromsar och sådant också. Lacken var inte den roligaste men dock inget rost vad jag kunde se. En bit av kromlisten på skölden var av samt en liten buckla i plåten där den gått av, troligen fått sig en känga där.

Tanken är att jag ska plocka ner den i molekyler och lackera om den och piffa upp. Gjorde en snabb skiss på vad jag siktar på från en bild jag hittade på nätet, dock tror jag Vespan på bilden är en Primavera, men det duger ändå.

Image

Har ni några tankar om mitt projekt? Är det något jag verkligen INTE borde montera ner? Eller något som är obligatorsikt vid ett sånt här projekt?

Mvh,
Max Persson
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Verkar som ett kul projekt, men lägg gärna in en bild på din Vespa istället. Verkar rätt vanligt att man har jättehöga planer när man köper sin scooter, sen orkar man inte riktigt ro det hela i mål. Ibland kan det vara bättre att ta det lite pö om pö istället, tex börja med motorn och få den klar innan man börjar med karossen.
koexistens
Drömmare
Drömmare

Post by koexistens »

Skulle gärna postat en bild på den också, men har tyvärr ingen. Annonsen är borta och jag har som sagt inte hämtat den ännu...

Tänker köra den ett litet tag nu innan det blir för jobbigt väder så jag lär känna den. Sen blir det vinterprojekt som många andra här. En omlackering borde jag åtminstonne hinna med till i vår!

Kan hända att jag är optimist, men jag brukar ro hem mina projekt. :)

Mvh,
Max
koexistens
Drömmare
Drömmare

Post by koexistens »

Nu har jag hämtat den och passade även på att ta några bilder att lägga upp här!

Har kört den någon timma för att bekanta mig och se vad som känns bra / mindre bra. Jag har som nämnt ingen större erfarenhet av mopeder såväl gammla som nya, har till och med aldrig kört någon, men det gick utmärkt med Vespan! Den är stabil och växlarna fungerade bra även om dom inte "prickar" markeringarna på styret.

Den startar som sagt inte på kicken, vad kan det bero på?

Måste även ha ca halva choken ute för att den ska varva ordentligt men den stannar ändå utan lite extra gas på tomgång. Är det bara frågan om justering och rengöring av kopplingen tror ni?

Planen i vinter är främst att lackera om den. Jag har tillgång till en sandbläster men undrar om det verkligen är nödvändigt. Går det bra att banka (ut bucklor), spackla och slipa för att sedan lackera över den befintliga lacken eller tror ni att det är bättre att ta bort all gammal färg och göra det från grunden? Lacken är i ok skick fast utan rost men en del repor och annat fult. Naturligtvis ska den kompletteras med nytt krom, baklykta och annat kosmetiskt!

På den mekaniska biten tänkte jag göra detta:

- Nytt tändstift
- Nya bromsbackar
- Ny olja i växellådan
- Rengöra förgasaren
- Byta vissa packningar i motorn (vet inte ännu)
- Något mer?

Funderar även på detta:

- Nya elkablar
- Ny kolv (måste man borra cylindern?)
- Nya vajrar
- Ny koppling (hur mycket ger det? Ska man ha 4 "plattor"?)
- 10" fälgar
- Nya stötdämpare som är lite hårdare

Här är bilderna:

Image
Image
Image
Image

Mvh,
Max

(Tacksam för alla era visa erfarenheter och tips!)
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Snygg!! Ska du verkligen lacka den? Gillar handtagen skarpt!
koexistens
Drömmare
Drömmare

Post by koexistens »

Tackar!

Jodå, visst ska jag lackera den, både för att ha ett projekt och för att lära mig. Dessutom så gillar jag inte färgen så mycket även om den är ok. :)

/Max
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Det var ett märkligt ramnummer måste ja säga?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
koexistens
Drömmare
Drömmare

Post by koexistens »

marre wrote:Det var ett märkligt ramnummer måste ja säga?
Är det? Jag har sökt det på scooterhelp.com och det verkar stämma: Vespa 50R från 1975.

Nummret är V5A1T*867154*.

/Max
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Carnegie Äng?
Jagtror att jag såg dig helgen.
Jag bor bara några hundra meter där ifrån.
Hör av dig om du behöver låna avdragare el dyl.

/Hans
koexistens
Drömmare
Drömmare

Post by koexistens »

Ja, det stämmer det! Här ställt den hos min far i väntan på en ordentlig lokal. Var där och provkörde den i helgen.

Kul med andra scooterister så nära! Och tack för erbjudandet om avdragare, inte en omöjlighet att det behövs. Vad kör du själv?

/Max
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

koexistens wrote:Vad kör du själv?

/Max
Jag har en blå Touring -57, en vit GS 150 -61 och en röd 50 från 72.

/Hans
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

hark wrote:Carnegie Äng?
Och ser ni en man 50+ som tittar extra intresserat på era Vespor kan det vara min kompis Lasse som körde Popolino och Rally 180 i Vespa Club Göteborg runt 1970. Han bor också på Carnegie Äng, fast idag finkör han en röd MGB.
/jens i Guldheden
scooterdaddy - gammal är äldst
koexistens
Drömmare
Drömmare

Post by koexistens »

Ska hålla utkik efter din vän Jens, ska nog dit på lördag och titta närmare vad jag ska börja med.

Vad tycker ni man ska börja med om man ska ner till ramen för omlackering?

/Max
Post Reply