Lambretta Luna - Pris?

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
Olov
Drömmare
Drömmare

Lambretta Luna - Pris?

Post by Olov »

Är det någon som vet ungefär hur mycket man får räkna med att betala för en luna?är nämligen lite sugen.
Olov
Drömmare
Drömmare

Post by Olov »

och just ja,om det är någon som har en över och vill bli av med den får ni gärna maila.

olovmarkgren@hotmail.com
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Olov</i>
<br />Är det någon som vet ungefär hur mycket man får räkna med att betala för en luna?är nämligen lite sugen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Svårt att säga hur mycket de kostar. har genom åren sett allt mellan 500kr och 10.000 beroende på skicket.

Mopedscootrar från 60-talet kostar ofta mer än de vanliga MC-reggade modellerna.

Det viktigaste när du köper gammal scooter är att motorn går runt (hest startar) och att hela fordonet är komplett. uppfylls inte detta så ska prislappen vara satt efter vad du får (kolla med butiker vad nya delar kostar och om de ens finns), annars är det garanterat en förlustaffär för dig.

några prisförslag:

okomplett/rostig 0kr-1000kr
bruksskick/renoveringsbehov 1000kr-2500kr
fungerande bruksskick 2500kr-5000kr
renoverad mekansiskt 5000kr +
omlackerad renoverad mekaniskt 5000-15.000. (beroende på hur proffsigt det är gjort)

Jag tycker också att en gammal scooter i bra original/bruksskick är värd mer än en rent estetiskt misslyckad renovering, då spelar det ingen roll hur mycket renoveringen kostade om det ändå ser taksikigt ut och om originaldelar är utbytta mot felaktiga ersättningsdelar. (inget fel i att ha en ful, ombyggd och/eller "fel"renoverad scooter, tycker jag. men priset ska sättas därefter)

vad tycker ni andra på forumet? tänk på att Luna är ganska ovanlig jämfört med Vespa 50

Federico
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Tjena Olov och Fredrico.

Även om maskinen inte är helt komplett, och att LUNA är en relativt sällsynt scooter, så kanske du kan slå till ändå om det dyker upp ett ex.
Marcello på casalambretta har överaskande mycket delar, och skulle det saknas delar på nuts and bolts nivå så är sannolikheten stor att Jem Booth har dem. Kolla på www.lunabase.co.uk

Men det är klart, får man tag på en komplett fungerande LUNA är ju det att föredra eftersom man då vet vad man får betala.
Slutpriset efter att kompletterat med en massa små o större delar från ovanstående källor + EBAY för min LUNA får mig att tänka på talsättet "många bäckar små".......

Men va tusan, en hobby får kosta har jag hört. :wink:

mvh
LENY
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Håller med dig Leny, tycker också att man ska köpa okompletta scootrar om det är en modell man gärna vill ha. Det jag ville får fram var att man inte ska betala några fantasisummor för en okomplett scooter.

De flesta delar går att hitta, ibland billigt, ibland löjligt dyrt. Och sedan kan det ta tid att få hem.
Vad kostar ett Luna(sport) avgasystem? vad kostar en lyktinsats med kromring?
Bara sådana delar som normalt är trasiga eller saknas kan ju snabbt fördubbla priset på en ovanlig scooter som Luna.

Olof: -Har du tänkt dig Lunan som ett långtidsprojekt eller är det en scooter som ska vara körklar till våren?

lycka till med sökandet!

Federico
Olov
Drömmare
Drömmare

Post by Olov »

Tack för svaren Federico och LENY!
Hur lång tid det tar innan lunan är körklar spelar egentligen inte så stor roll,har en vespa 50 som ska renoveras innan sommaren,så jag hinner knappast med en till.Men hursomhelst så är jag grymt sugen på en luna,tycker att de har en rätt häftig design ;)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Härligt! man måste nästan ha flera scootrar. en att köra, de andra att meka med....

Federico
Olov
Drömmare
Drömmare

Post by Olov »

haha det har du nog rätt i,finns nästan inte en endaste scooter som man inte är sugen på!

När det gäller lunan så blir det nog att försöka få tag på ett repobjekt,har ungefär 2500 som jag kan lägga på en scooter,är bara 15 så :).Eller nog kan jag lägga mer,kan ju alltid spara,men det skulle kännas roligt att ha något att meka med!
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Hej Olov
Självklart ska du ha en Luna - det borde alla ha!

Priserna Federico listar känns helt rimliga.
Dock vill jag lägga till två saker:
Just med Lunan tycker jag att det är extra viktigt (och därmed värt ett högre pris) att den är i komplett och oskruvat skick. Komplett för att, precis som Federico skriver, det är ofta svårfunna saker som kromet runt lyktan, avgassystemet och luftburken som är borta. Oskruvat för att klåfingriga snabbmekare med endast högre toppfart i åtanke aldrig bryr sig om att sätta tillbaks alla smådelar som plockas bort vid en demontering. Hur många Lunor har till exempel kvar plastpackningarna till kåpan innanför benskölden? Kanske inte så viktigt egentligen men rätt vad det är blir man ju sugen på att mopeden ska vara sådär helt hundraprocentigt original och då är det ju lättare ju fler delar man har från början.

Det andra är ett tips att leta Luna på andra ställen än bland redan frälsta. Annonsera i ditt lokala annonsblad, sätt en lapp på Konsum. Det verkar som om det såldes en del Lunor i Västerbotten när de var nya så chansen är god att hitta en i dina trakter. Leta också efter cykel- och mopedhandlare som var återförsäljare för Rex i början av 1970-talet – det var de som sålde Luna. Kanske kan de ha några tips.

Lycka till!

/Rickard
(maila mig för att gå med i LunaRegistret)
Olov
Drömmare
Drömmare

Post by Olov »

Tack för tipsen Rickard!
Ska testa med att annonsera i lokaltidningen,har jag tur så finns det kanske någon som har en bortglömd luna som bara står och vill bli av med den!
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

ett hett tips är att undvika att köpa repobjekt såvida det inte är helt komplett- delarna ligger inte direkt och dräller överallt och det är mkt som inte finns att få tag på vad jag vet (tex sportblåset som jag hemskt gärna vill ha, hojta till om nån har ett över). det blir lätt dyrare att köpa nåt utan liksom, jag är nästan beredd att ge 2 o 5 bara för det blåset och det känns lite löjligt

http://lambrettalui.blogspot.com
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Min 25-åriga erfarenhet av projekt:
Okomplett -> Ofta år för att få tag i delar -> Nya och roliga projekt nerprioriterar de stående äldre byggena -> Det blir aldrig färdigt, utan annat kommer alltid före -> Såld när utrymmet krävs -> bortkastade pengar, tid och utrymme.

Sen ska man skilja på modeller som det finns ett fåtal ex av(tex 5st), och sånt man förr eller senare hittar ett bättre ex av. Ta tex den rätt så vanliga Cresent Skoterett utan motorluckor. Hur många såna osålda annonser, med för höga priser, har man inte sett?

Bella R200 -55
Bella R204 -60
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by n u l l</i>
<br />
Sen ska man skilja på modeller som det finns ett fåtal ex av(tex 5st), och sånt man förr eller senare hittar ett bättre ex av. Ta tex den rätt så vanliga Cresent Skoterett utan motorluckor. Hur många såna osålda annonser, med för höga priser, har man inte sett?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Håller med dig, man ska inte betala överpriser för okompletta maskiner eller rosthögar. Men det är lätt att säga när man redan har ett antal fordon och projektfordon (låter som att du också har det;). Att tänka: -"förr eller senare dyket det upp", kanske inte är aktuellt för som inget har och vill ha NU NU NU!!! :P:P:P

lycka till med scooterköpen och eventuella projekt!

Federico
Post Reply