Kul projekt, den kommer att kunna gå rätt bra med 8,6 kW motor.
http://www.evalbum.com/1593
/Aryan
Elektrisk Vespa Rally 180
Elektrisk Vespa Rally 180
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Inget nytt under solen. I ett tidigt nummer av Scooteristen (nr 16 från 1996) finns ett reportage om en Anders Drougge från Trollhättan som byggt om sin Vespa Elit 1954 för eldrift, med delvis rätt okonventionella lösningar. Bl a använder han Vespa original gaswirar som motstånd för att reglera effekten.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Kul, men möjligheterna har nog blivit mkt större än för 10 år sedan. Det har t ex kommit brushless DC-motorer till modellflygplan som ger ofantliga 7 kW och mer som inte är större än så här

Sedan finns det också kraftiga hubbmotorer som sitter direkt i hjulet som Tommy skriver.
Små effektiva styrenheter med regenerativ inbromsning finns nu och framförallt LiFePo batterierna har blivit mkt kraftfullare, kompakta, med hög ennergi innehåll och 4 ggr mindre vikt än motsvarande blyackar.
/Aryan

Sedan finns det också kraftiga hubbmotorer som sitter direkt i hjulet som Tommy skriver.
Små effektiva styrenheter med regenerativ inbromsning finns nu och framförallt LiFePo batterierna har blivit mkt kraftfullare, kompakta, med hög ennergi innehåll och 4 ggr mindre vikt än motsvarande blyackar.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Förvisso, och den hojen var både effektsvag och lo-tec, men ändå tyckte jag det var kul att visa på att den byggts och förmodligen finns kvar. Idag finns det givetvis mycket bättre komponenter.aryan wrote:Kul, men möjligheterna har nog blivit mkt större än för 10 år sedan.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
De är inte tänkta för det men det finns i varje fall cyklar och gocarts som har byggts med liknande motorer.
Det gäller att växla ner den rejält för de varvar rätt mkt, men det är inte så svårt om man sätter den i stället för orginalmotorns vevaxeln.
/Aryan
Det gäller att växla ner den rejält för de varvar rätt mkt, men det är inte så svårt om man sätter den i stället för orginalmotorns vevaxeln.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier