Färg på fälg... och vita däcksidor ?

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Snider
Entusiast
Entusiast

Färg på fälg... och vita däcksidor ?

Post by Snider »

Tjamors!

Råkar vara ägare av en vackert blå vespa Rally 180 och har funderat lite på det här med färg på fälgar... vad är det som "gäller" egentligen, ibland ser man ju fälgar med samma färg som själva scootern
typ

http://www.sydneysymphony.com/sysfiles/ ... 20only.JPG

är även sugen på att köpa på mig däck med vita däcksidor, och i ett svagt ögonblick inbillade jag mig att det skulle vara snyggt med röda fälgar enligt länken även på min vespa... eller kanske ska dom vara blå.... eller kanske bara som dom är....

Finns det några "stilregler" kring detta, och är färgade fälgar och vita däcksidor typiskt för någon specifik modell ??
Vespa Rally 180 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Färg på fälg... och vita däcksidor ?

Post by fritte »

Snider wrote: Finns det några "stilregler" kring detta, och är färgade fälgar och vita däcksidor typiskt för någon specifik modell ??
Standard silverfärgade fälgar är lite tama, så visst skulle en färg bli gladare, kanske dax att skapa en ny stil? :grin: :evil:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

En stilregel som gäller allt är väl att man ALDRIG blandar rött och blått :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Bustamente wrote:En stilregel som gäller allt är väl att man ALDRIG blandar rött och blått :grin:
tror du menar rött o grönt.. :grin: :evil:

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Bustamente wrote:En stilregel som gäller allt är väl att man ALDRIG blandar rött och blått :grin:
:wink:
Image

Personligen tycker jag att det är snyggt med fälgar i samma färg som karossen på en Vespa, vita däcksidor ger ett klassiskt utseende och ger även fler timmar i garaget när desamma skall hållas just vita.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

köp en en extra uppsättnig fälgar och exprimentera lite, stilregler är alltid till för att brytas

orange + blått = sportigt

Image
Federico
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Bra ide... man ska skapa trender, inte följa.... :grin:
Vespa Rally 180 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Traditionen är att 1965 från och med Sprint och Super Sport så blev fäljarna aluminiummålade (PIA 983), före det var de målade med karossfärgen (Touring/GL...).

Det kan nog kanske vara enklast att pröva med en dator där du fixar på en bild fäljarnas och däckens färger. Blir lite dyrt och långsamt om du skall experimentera med verkliga... :grin:

Det skulle förstås ha varit väldigt praktiskt om alla fäljar hade från början varit med samma färg. Då kunde man ha bytt fälj/däck till den skoter som hade behövt utan att kolla in i vilken färg den är... Nu ser man ju direkt att fäljen är med fel färg på skotern.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Traditionen är att 1965 från och med Sprint och Super Sport så blev fäljarna aluminiummålade (PIA 983), före det var de målade med karossfärgen (Touring/GL...).

Det kan nog kanske vara enklast att pröva med en dator där du fixar på en bild fäljarnas och däckens färger. Blir lite dyrt och långsamt om du skall experimentera med verkliga... :grin:

Det skulle förstås ha varit väldigt praktiskt om alla fäljar hade från början varit med samma färg. Då kunde man ha bytt fälj/däck till den skoter som hade behövt utan att kolla in i vilken färg den är... Nu ser man ju direkt att fäljen är med fel färg på skotern.
får man vara lite besserwisser ;)

GS160 hade silverfälgar till vit kaross redan 1962 och framåt

att skissa i datorn är ett väldigt bra tips.
Federico
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Traditionen är att 1965 från och med Sprint och Super Sport så blev fäljarna aluminiummålade (PIA 983), före det var de målade med karossfärgen (Touring/GL...).
Intressant !
Det kan nog kanske vara enklast att pröva med en dator där du fixar på en bild fäljarnas och däckens färger. Blir lite dyrt och långsamt om du skall experimentera med verkliga...
Tanken slog mig också.... ska genast sätta igång!

Tackar för svar och synpunkter !
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

en blå rally. vassego!

Image
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Federico wrote: får man vara lite besserwisser ;)

GS160 hade silverfälgar till vit kaross redan 1962 och framåt

att skissa i datorn är ett väldigt bra tips.
Givetvis får man vara besserwisser! Och jag glömde ju den rackars GS 160, som ju var först med alu-fäljfärgen, usch mig! Jag skäms... Men litet besserwisser vill jag också vara, färgen är nämligen inte silver utan aluminium! :grin: Bara kolla namnet. Fast ni i Sverige har kanske något eget namn på den färgen också! :wink:

Man kan kanske säga att karossfärgade fälgar ser äldre ut och alufärjade ser yngre ut. Och så associerar man viss fälgfärg till vissa modeller.

Heh, om din rally är blå, Snider, så borde fälgarna givetvis vara gula i moder Sveas eget färgtema!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Image

Och här är en rally som fick vita däcksidor. Taget från en story i det finska forumet. Tycker att det blev snyggt, litet lättare på något sätt.
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Tack för bilden Federico !!

Edit; och tack även vespaco för den snygga bilden... nu är det ju solklart att det blir whitewall... !

Heh, om din rally är blå, Snider, så borde fälgarna givetvis vara gula i moder Sveas eget färgtema!
Ah! Bra synpunkt... men eftersom min morsa e från Åland borde det betyda att jag är kvartsfinne(?) ...och kanske kan glida runt på blå vespa med vita däcksidor...

Image

hmmm... kanske ska ta och färlägga fälgarna efter jobbet så jag får någonting gjort..
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ett alternativ om man vill spinna vidare på vespamodellens namn är att titta på rallybilar från sent-60 tidigt-70-tal. isåfall kan man lackera både fälg och trumma helt vita, då med vanligt svart däck.

Image

Image
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Snider wrote:Ah! Bra synpunkt... men eftersom min morsa e från Åland borde det betyda att jag är kvartsfinne(?) ...och kanske kan glida runt på blå vespa med vita däcksidor...
Om det är din morsa som är från Finland/Åland, så är du nog en halvfinne, inte kvart. (Eller halvålänning och Åland har förstås egen flagga...) Men visst är en blå-vit Rally helt korrekt i ditt fall. Vitt från finska flaggan och blått från svenska! 8) :lol: 8) :lol:
paa
Entusiast
Entusiast

Re: Färg på fälg... och vita däcksidor ?

Post by paa »

Snider wrote:Tjamors!

Råkar vara ägare av en vackert blå vespa Rally 180 och har funderat lite på det här med färg på fälgar... vad är det som "gäller" egentligen, ibland ser man ju fälgar med samma färg som själva scootern
typ

http://www.sydneysymphony.com/sysfiles/ ... 20only.JPG

är även sugen på att köpa på mig däck med vita däcksidor, och i ett svagt ögonblick inbillade jag mig att det skulle vara snyggt med röda fälgar enligt länken även på min vespa... eller kanske ska dom vara blå.... eller kanske bara som dom är....

Finns det några "stilregler" kring detta, och är färgade fälgar och vita däcksidor typiskt för någon specifik modell ??
Precis så här ska det se ut:

Image
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Här har vi ju ett välbekant exempel där färgen på fälgen inte är densamma som på scootern...

Image

mmmm.... mycket vacker !
Vespa Rally 180 1971
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

vespaco wrote:[...]Fast ni i Sverige har kanske något eget namn på den färgen också! :wink: [...]
Självklart :) I Sverige lystrade färgen till det klingande namnet "Silverbrons" (enl. Fram King's prislista, se http://vespasida.dyndns.org/frame-_0-fargtabell.html). För övrigt ett hyggligt märkligt färgnamn...
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

snider in da house:
Finns det några "stilregler" kring detta

F*ck "stilregler" bygg den som DU vill ha den, det gör jag, ni skulle bara se på SDK vad dom hatar (och jag menar dom HATAR att man ger sig på en "ikon"!?!?!?!) mig & mitt Dee-Dee Ducati bygge....

Till min plåtrena V50 har jag tre uppsättningar fälgar & däck för olika look & tillfällen. En uppsättning kromade fälgar med 5-ekrade kromade navkapslar & Schwalbe Power Slick däck, en uppsättning Hot Rod Red fälgar & Continental K62 med vit däcksida & en uppsättning silver fälgar med Pirelli MX Mid 32 (crossdäck), alla fälgarna är borrade på vänster sida så att jag kan använda Moon Discs på dom vid behov, detta tillsammans med mängder av olika ventilhattar (det är dom små små detaljerna som ger helheten) ger ett otal varianter på look & vägegenskaper, kommer nog att ha fullt upp med att bara välja rätt fälg & däck kombination i sommar, får se om jag hinner åka....

Några av varianterna....

Image
Image

DP says: Det är DIN scooter, DU bestämmer vad som är rätt för DIG, "stilregler" my ass.....
Last edited by DP on Wed 29 Oct 2008, 10:44, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

DP wrote:snider in da house:
Finns det några "stilregler" kring detta

F*ck "stilregler" bygg den som DU vill ha den, det gör jag, ni skulle bara se på SDK vad dom hatar (och jag menar dom HATAR att man ger sig på en "ikon"!?!?!?!) mig & mitt Dee-Dee Ducati bygge....

Till min plåtrena V50 har jag tre uppsättningar fälgar & däck för olika look & tillfällen. En uppsättning kromade fälgar med 5-ekrade kromade navkapslar & Schwalbe Power Slick däck, en uppsättning Hot Rod Red fälgar & Continental K62 med vit däcksida & en uppsättning silver fälgar med Pirelli MX Mid 32 (crossdäck), alla fälgarna är borrade på vänster sida så att jag kan använda Moon Discs på dom vid behov, detta tillsammans med mängder av olika vetilhattar ger ett otal varianter på look & vägegenskaper, kommer nog att ha fullt upp med att bara välja rätt fälg & däck kombination i sommar, får se om jag hinner åka....

Några av varianterna....

Image
Image

DP says: Det är DIN scooter, DU bestämmer vad som är rätt för DIG, "stilregler" my ass.....
Kloka ord... :smile: :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

stilregler ska man naturligtvis inte lyssna på men det finns ändå en del att tänka på innan man flippar ut och gör sin grej.

vad vill man uppnå med utseendet?

Genom att exprimentera med färger på fälg, trumma och däck kan helhetskänslan av vespan bli väldigt olika.

Vill man att däcken ska se stora ut? vill man att fälgen ska kännas större/mindre? Ska hjulen ta överhanden i helhetsintrycket? vill man att gummidäcket ska se stort ut eller mer lågprofilskänsla?

Hur upplevs en vit däcksida mot en vit fälg? (känns ofta smutsvit)

Kontrastfäger i oilka kombinationer.

jag gjorde en liten snabbskiss på samma vespa, samma däckstorlek och fälg. bara olika färger, färgfält och vit däcksida.

se skillnaden:

Image

här kommer lite andra varianter från internet:

Image

Image
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Federico, du glömde versionen med blått däck... Den sista GS-bilden med röd trumma och fälg, vit däcksida men med ett blått däck... :grin:

Fast det blir nog aningen väl mycket mod-inspirerat, man tröttnar lätt på sådant. Om man inte är modmaniker på heltid.

Det fanns alltså eget (egendomligt) namn på den färgen också! :lol: Det var inte mycket för standardisering där inte...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Federico, du glömde versionen med blått däck... Den sista GS-bilden med röd trumma och fälg, vit däcksida men med ett blått däck... :grin:

Fast det blir nog aningen väl mycket mod-inspirerat, man tröttnar lätt på sådant. Om man inte är modmaniker på heltid.

Det fanns alltså eget (egendomligt) namn på den färgen också! :lol: Det var inte mycket för standardisering där inte...
personligen tycker jag att de gamla klassiska kombinationerna är snyggast om man inte vill ha original. vit däcksida tycker jag gör sig allra bäst till exempelvis en touring med karossfärgen på även trumma och fälg, eller röda fälgar (hot rod stuket)
Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kul diskussion, och snyggt jobbat i Photoshop, förlåt bildredigeringsprogrammet, av dig Federico! Som vanligt.

Några tankar:
1. På min nuvarande retro-PX (blanksvart, röda sadlar, vita däcksidor, en del krom, bild bland Medlemsbilder) har jag funderat på att lacka fälgarna röda. Avstår, den känns sobrare med silverfälgar och jag vill ha den lite åt det eleganta hållet.

2. På min gamla grafitgrå värsting-PX 1986 som jag sålde sent 90-tal hade jag klargula fälgar (med svarta Michelin S1) och det var snyggt, tyckte jag. Pricken över i. Jag har också sett svarta scootrar med gula fälgar som varit fina.

3. Däremot reagerar jag lite när jag ser röda Vespa SS med röda fälgar. Jag tycker det är mycket snyggare med gaffel, nav och fälgar i silver, så som de var i original. Men det är min åsikt och den kan bero på att jag köpte en sådan ny.

F ö hyllar jag principen live-and-let-live, om jag får göra som jag vill så får du göra som du vill, så länge det inte skadar någon. Och vespacos helröda Vespa GL "666" är jättesöt :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply