Chassi utan motor och gaffel

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Chassi utan motor och gaffel

Post by Tommy L »

Hej alla duktiga Vespa ägare, jag är en nybliven ägaren till en LX 125 :grin: .
Jag har blivit erbjuden att köpa en Vespa 50 runt 1965, problemet är att den saknar motor och framgaffel. Min fråga är:
Vågar jag köpa den ?
Finns det delar att få tagi utan att bli ruinerad?

Tack på förhand
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Troligtvis ingen -65:a (som inte togs in i Sverige), men om det är en -66:a eller något år nyare skulle jag inte tveka att slå till (givetvis beroende på pris).

Det finns ganska gott om begagnade delar i Sverige, om man inte har jättebråttom. Har själv köpt några V50-motorer genom åren och betalat mellan 300 kr och en tusenlapp för dem. Köpte en komplett framgaffel med hjul för 350 kr för några år sedan.

Köp och stressa inte iväg, för då kan det bli jobbigt och dyrt...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Chassi utan motor och gaffel

Post by Federico »

Tommy L wrote:Hej alla duktiga Vespa ägare, jag är en nybliven ägaren till en LX 125 :grin: .
Jag har blivit erbjuden att köpa en Vespa 50 runt 1965, problemet är att den saknar motor och framgaffel. Min fråga är:
Vågar jag köpa den ?
Finns det delar att få tagi utan att bli ruinerad?

Tack på förhand
kolla lite här så får du en prisuppfattning.

http://shop.ebay.de/items/_W0QQ_nkwZves ... R40QQ_mdoZ

eftersom många i sverige kör V50 så är det också åtgång på motorer, tyska ebay (länken ovan) är där du troligtvis hittar en snabbt och billigt.

samma sak gäller framgaffeln, men här kan det vara värt att slänga ut en annons på SSK webben, en del byter till annan gaffel och kan ha liggande.
självklart ska du annonsera efter motor också.

skulle gissa att du får räkna med minst 2000kr för en motor + frakt och en 500lapp för en gaffel. men det är bara en gissning. kolla av ebay.de
Federico
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Man tackar för alla snabba svar, i och med att man är ny i denna sköna värld så tar man tacksamt emot alla svar.

Detta projekt är tänkt att genomföras med mina 2 grabbar vilket blir extra kul då alla senare kan köra den :grin:
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Jag har en gaffel som förmodligen har suttit på en V50 N -67, inklusive en hiskeligt ful skärm om det kan vara av intresse....
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Tommy L wrote:Man tackar för alla snabba svar, i och med att man är ny i denna sköna värld så tar man tacksamt emot alla svar.

Detta projekt är tänkt att genomföras med mina 2 grabbar vilket blir extra kul då alla senare kan köra den :grin:
hej,och jag har en motor utan ram å gaffel :sad:
Ingen som har,ram å sälja,letar vinterprojekt....
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Gaffeln som "Loose Lips City Punk" hade låter klart intressant, var finns den ? är det runt Stockholm så kommer jag gärna och hämtar.
Det blir nog köp av, av "chassiet" så jag kommer att behöva en framgaffel.
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Jodå, gaffeln finns i närheten, inte mer än 35 mil ca...:) har dock ibland ärenden till Sthlm eller polare som bor där och åker hem....är det inte
så bråttom så fixar det väl sig, slå en pingla diskuterar vi detaljer, 0708-218845
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Nu är den hemma

Post by Tommy L »

Nu är den hemma i garaget, det visade sig vara en 50/R -72

Image

Image

Vi har inte inventerat allt, men det fanns motor med tyvärr isärplockad och troligt så saknas det delar till dito. Framgaffel är ordnad, så nu blir det att "torrmontera" för att se vad som fattas.
Det fanns 9" och 10" fälgar och däck med, tyvärr inga nav till.

Motorn har vi inte lyckats identifiera, det man kan läsa på blocket är V5A2M 108708. Vi har sökt på scooterhelp men inte fått någon träff.

Fortsättning följer.
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
blizzy
Lärling
Lärling

Re: Nu är den hemma

Post by blizzy »

jag blir avundsjuk,jag har inte hittat nåt vinterprojekt ännu,det kliar i fingrarna när jag ser erat objekt!
freddarok
Entusiast
Entusiast

Re: Nu är den hemma

Post by freddarok »

Tommy L wrote: Motorn har vi inte lyckats identifiera, det man kan läsa på blocket är V5A2M 108708.
Hur menar du? Du har ju identifierat den som en V5A2M 108708 :wink:

Skämt åsido, 50r fick V5A2motorer (alltså 50 special), from -71 eller nåt sånt. Dock handlar det vad jag har märkt bara om märkningen av själva blocken, i övrigt är det samma gamla vanliga svenskgrejer i (om det är en svensk V50 alltså).

/Fredrik
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Men finns det något sätt att veta om det är rätt motor, typ och årsmodell till Chassiet?

Hur ska en original Vespa 50/R -72 se ut ?
I och med att allt ligger i smådelar så är det svårt att veta vad som är original eller vad som är delar som fanns "hemma"?
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kejj wrote:google sök ger denna bild: http://www.vespaclub.com/tecnica/1969-50R.jpg
så där såg den inte ut i sverige.

ser man på tommys bilder så ligger där ett "svenskt" baklyse i en låda som är rätt, saden är också trekantsadel. det var väl bara "L" och "S" som hade limpa original?

Fläktskyddet på kejj:s bild är också fel på en svensk motor, det ska vara ett snäckformat i aluminium (med ett "hål" i mitten, inga ribbor)
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hmm, ser man på, trode hela tiden att alla i sverige modifierade sinna v50r till trekanssadel då alla internationella verkar ha haft limpa. i alla fall enligt google sök :)

http://www.barkas.se/vespa/vespa50r/74/vespa50r.html

Långt ifrån original men min gamla v50r från 74 såg ut såhär.
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Tommy L wrote:Men finns det något sätt att veta om det är rätt motor, typ och årsmodell till Chassiet?
Om du har ett ramnummer runt 800000 så borde motor stämma rätt bra.

/Fredrik
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Otroligt vad kunskap det finns här på forumet, det är tänkt att den ska tillbaka i originalskick med en lite roligare motor och 10" hjul, så det är väldigt intressant hur den ska se ut i och med att allt ligger i delar just nu.

Såg igår i en av lådorna fyrkantiga blinkers och ett fyrkantigt framlyse i plast, så det verkar som det har hamnat lite av varje i lådorna :smile:

Jag saknar nav till 10" fälgarna, finns det att köpa eller får man leta det beg. ?

Vi ska försöka plocka fram alla motordelar i helgen och fotografera dom för att se om det är någon idé att renovera eller köpa en annan motor.

Ramnumret är förresten V5A1T 784534 eller 784834 svårt att utläsa.

Fortsattning följer....
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Tommy L wrote:Otroligt vad kunskap det finns här på forumet, det är tänkt att den ska tillbaka i originalskick med en lite roligare motor och 10" hjul, så det är väldigt intressant hur den ska se ut i och med att allt ligger i delar just nu.

Såg igår i en av lådorna fyrkantiga blinkers och ett fyrkantigt framlyse i plast, så det verkar som det har hamnat lite av varje i lådorna :smile:

Jag saknar nav till 10" fälgarna, finns det att köpa eller får man leta det beg. ?

Vi ska försöka plocka fram alla motordelar i helgen och fotografera dom för att se om det är någon idé att renovera eller köpa en annan motor.

Ramnumret är förresten V5A1T 784534 eller 784834 svårt att utläsa.

Fortsattning följer....
lyset och blinkers kommer troligtvis från en vespa 50 special (om det är vespadelar) http://www.vespa-archiv.de/werbemateria ... cial_1.jpg

När det gäller 10" hjul på v50 så finns det flera alternativ, har man redan bromstrummor och framsving så kan man köpa ett par konverteringsfälgar för V50.
I ditt fall är det tvärt om, du har fälgarna men inte det andra, och dina fälgar är inte v50 konverteringsfälgar utan standard 10" som sitter på många stora vespor. Standardfälgarna sitter också på Primavera 125, och primaveratrummor passar på v50 med några små modifieringar.

För att sätta primaverabromstrumma bak på V50 så måste man byta bromsbackar. Har du en v50 bromstrumma till din motor så är det kanske enklare att köpa konverteringsfälg?.
För att sätta primaverabromstrumma fram på v50 (modell senare med "nya" 9") så måste man modifiera plåtskölden på svingarmen som skyddar bromsbackarna, alternativt att man använder en primaverasving. Här är det naturligtvis också enklare och billigare att använda v50 konverteringsfälgar som passar utan modifiering, 10" däcken har du ju redan.

jag koverterade en v50 med primaveratrummor och standardfälgar för ett tag sedan, detta enbart för att jag tycker primaveratrummorna är snyggare än de fyrbultade gjutjärnstrummorna, inte blev det billigt, men snyggt.

Image

v50 vs Primavera

ps. kejj, lånade din bild (är fälgen felvänd på bilden eller ser jag fel? ;)
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Den var felvänd :)
Upptäckte det innan jag sålde den.

Förre ägaren var av en hemmafixare typ, gjorde nog de flesta fel man kunde.
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Nu har vi kollat vad som finns i lådorna gällande motordelar, troligvis inte en komplett motor men några delar finns det allt :smile:
Image
Image
Det finns en och annan del som inte hör hemma där också.

Men jag tror att vi saknar svänghjulet och kåpa till dito.
Ser ni något annat som inte finns så "hojta" till, finns det någon med motordelar liggande så hör av er.
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ser ut att vara hyfsat komplett tycker jag. Alla motorkåpor, förgasare, cylinder, topp och så vidare. Dock ser en del grejor ut att vara i rostigaste laget, och bör bytas. Vev + kolv t ex, och lamellpaketet.

/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Blåset
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blåset »

Verkar inte motorn vara lite mer än komplett. Tänkte mest på fläkten och oljeröret eller vad det nu är? Svårplacerade saker på en V50-motor tror jag...
Blåset
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Jag har sett att det är lite lätt ytrost på drev och kugg som sitter i blocket, är det någon man bara kan slipa bort eller bör man göra något annat?

Cylinder och kolv är tänkt att bli 75cc och ny koppling som passar till dito.
Däremot så saknas svänghjul så det blir att köpa nytt eller beg. fåt se vad som dyker upp.

Som sagt så finns det lite överflödigt på bordet, något fläkthjul, hydralrör samt något insugningsrör till något annan moped.
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Tommy L wrote:Jag har sett att det är lite lätt ytrost på drev och kugg som sitter i blocket, är det någon man bara kan slipa bort eller bör man göra något annat?

Cylinder och kolv är tänkt att bli 75cc och ny koppling som passar till dito.
Däremot så saknas svänghjul så det blir att köpa nytt eller beg. fåt se vad som dyker upp.

Som sagt så finns det lite överflödigt på bordet, något fläkthjul, hydralrör samt något insugningsrör till något annan moped.
den här länken har du säkert redan, men skickar om du skulle missat den:

http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html
Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Är det bara jag som inte ser någon julgran? Ligger den utanför kamerans område eller under något?
Post Reply