NSU Prima

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bosse
Nybörjare
Nybörjare

NSU Prima

Post by Bosse »

Försöker ta reda på vilka färger som fanns på Prima III KL 1959.
Någon som vet?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bosse</i>
<br />Försöker ta reda på vilka färger som fanns på Prima III KL 1959.
Någon som vet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

http://nsu-prima.arno-ernst.de/html/links.html

Federico
Bosse
Nybörjare
Nybörjare

Post by Bosse »

Tack Federico men jag har varit inne på arno-ernst och hans länkar och även haft kontakt med NSU-Motzke som skickat färgkarta på 5-modellen 1957, den enda dom hade säker uppgift på. Kan någon möjligen ha en Prima-broschyr 1959 (Bengt Berg i Göteborg var generalagent)där färgerna finns angivna? Har funderat på att lacka med NSU-alfarot men vet inte om den fanns på Prima III. III:an (dreistern) är en mindre snikmodell av Prima V(funfstern)och kanske hade den enklare färg. Känns pinsamt om det skulle bli fel.
martinvalman
Drömmare
Drömmare

Post by martinvalman »

Jag håller på att renovera min Prima V, 1959. Den är för närvarande penselmålad i grått, men vid insuget i kåpan har jag hittat originalfärgen. Orginalfärgen är gul/grön/beige. Är det någon som vet vad det är för färg och vilken färgkod som kan användas i kontakt med en lackerare?
martinvalman
Drömmare
Drömmare

Färgkod sökes

Post by martinvalman »

Nu har jag via Bosse och NSU-motzke fått bekräftat att NSU PRima V 1959 fanns i delphinblau, beige, lichtgrün och weinrot i Sverige och svart i Tyskland.
Min var alltså förmodligen beige innan den förstördes med pensel och grå täckfärg. Nu är jag mer inne på att lackera den i weinrot. Är den någon som kan vara behjälplig med den färgkoden?
Post Reply