Rep av stötdämpare till Elit 1957?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Rep av stötdämpare till Elit 1957?

Post by Erling »

Klicka för att se bild:
stötdämpare
Går det att reparera denna bakdämpare (den med fjäder) till en Elit 1957 (VN2) eller måste jag köpa en ny? (pris?)
<u><b>Var köper man?</b></u>
En "expert" har sagt att dämparen INTE går att skilja från fjädern, och jag är böjd att tro på detta - den sitter stenhårt!!!
Tacksam för hjälp!

Mvh
Erling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det går att demontera vespadämpare till de gamla modellerna under förutsättning att de inte rostat ihop totalt.

för att ta isär fjädern så är mutterdragare det bästa, då slipper man hålla i. först sitter det en mutter som låser, sedan mutter nummer två som är lödd eller nitad i själva "topp-koppen".

för att få isär din dämp så sitter det en gängad del där dämparens axel går in i själva oljebehållaren. den gängade "hatten" har två hål avsedda för specialverktyg, men man han lika gärna ta en kraftig polygrip.

framdämparen sitter ihop på samma sätt som bakdämpen, men du måste ta bort dammskyddet som sitter fastklämt i dämparens övre del innan man kommer åt.

till sist; stylingtips; nyproducerade framdämpare har ibland plastskydd i stället för plåtrör. men de kan bytas mot plåtröret som satt på din gamla dämp!

sprängskiss till bakdämp har börje lagt ut här

http://www.vespa-service.se/elit57/bilder/5.jpg

Federico
Erling

Post by Erling »

Federico!
Dej kan man lite på.....
Ska testa Dina tips/förslag senare - just nu har jag dragit på mig en liten infektion!
Jag har inhandlat en ny framdämpare - och irriterats över plaströret som Du korrekt påpekar. Ska givetvis försöka plocka röret från den gamla och flytta över!

<u><b>Tusen tack...</b></u>
Mvh
Erling

PS. Börje - är det på EM-Scooters i Göteborg. Finns det nya dämpare, om det skulle s-ita sig? DS.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Federico!
Dej kan man lite på.....
Ska testa Dina tips/förslag senare - just nu har jag dragit på mig en liten infektion!
Jag har inhandlat en ny framdämpare - och irriterats över plaströret som Du korrekt påpekar. Ska givetvis försöka plocka röret från den gamla och flytta över!

<u><b>Tusen tack...</b></u>
Mvh
Erling

PS. Börje - är det på EM-Scooters i Göteborg. Finns det nya dämpare, om det skulle s-ita sig? DS.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Börje är EHR motor i Stockholm.

Jag har ingen koll på om det finns nya dämpare till din, de nyare har inte gummibussningen i dämpen utan i motorblocket.

Federico
Post Reply