Elektrisk Vespa Rally 180

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Elektrisk Vespa Rally 180

Post by aryan »

Kul projekt, den kommer att kunna gå rätt bra med 8,6 kW motor.

http://www.evalbum.com/1593

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 06 Aug 2008, 07:37
Location: Vinsta (Vällingby)

Post by Tommy L »

Jag haft lite funderingar om man kunde sätt en vanlig baksving på Vespan och sätta dit en navmotor, det finns ju sådana på 4kW det borde ju räcka tycker jag.
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Inget nytt under solen. I ett tidigt nummer av Scooteristen (nr 16 från 1996) finns ett reportage om en Anders Drougge från Trollhättan som byggt om sin Vespa Elit 1954 för eldrift, med delvis rätt okonventionella lösningar. Bl a använder han Vespa original gaswirar som motstånd för att reglera effekten.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Kul, men möjligheterna har nog blivit mkt större än för 10 år sedan. Det har t ex kommit brushless DC-motorer till modellflygplan som ger ofantliga 7 kW och mer som inte är större än så här

Image

Sedan finns det också kraftiga hubbmotorer som sitter direkt i hjulet som Tommy skriver.

Små effektiva styrenheter med regenerativ inbromsning finns nu och framförallt LiFePo batterierna har blivit mkt kraftfullare, kompakta, med hög ennergi innehåll och 4 ggr mindre vikt än motsvarande blyackar.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

aryan wrote:Kul, men möjligheterna har nog blivit mkt större än för 10 år sedan.
Förvisso, och den hojen var både effektsvag och lo-tec, men ändå tyckte jag det var kul att visa på att den byggts och förmodligen finns kvar. Idag finns det givetvis mycket bättre komponenter.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote:Kul, men möjligheterna har nog blivit mkt större än för 10 år sedan. Det har t ex kommit brushless DC-motorer till modellflygplan som ger ofantliga 7 kW och mer som inte är större än så här

Image

/Aryan
Men den kan väl knappast vara något för ett bruksfordon? :grin: :evil:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

De är inte tänkta för det men det finns i varje fall cyklar och gocarts som har byggts med liknande motorer.

Det gäller att växla ner den rejält för de varvar rätt mkt, men det är inte så svårt om man sätter den i stället för orginalmotorns vevaxeln.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply