Ok, då börjar renoveringen...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Ok, då börjar renoveringen...

Post by SIGGE_1 »

Då har renoveringen börjat, eller åtminstone nedmonteringen av min V50L.
Tänkte lägga ut bilder under tiden jag håller på, gör man det i denna del av forumet eller är det "vad händer i garaget" som gäller?

Motorn är iallafall ur och svaret på varför den knappt gick framåt har jag troligen fått.

-Jätteläck mellan insugsplatta och block
-Jätteläck i utblås
-en kolvring saknas och kolven ser ut som den omöjligt skulle kunna sitta i en motor som faktiskt startat, bilder kommer imorgon när jag fått svar på var jag skall lägga upp dem.


Frågor till er experter såhär långt:

-Vart har kolvring nummer 2 tagit vägen? Ligger den pulvriserad nere i vevhuset och vad får det för följder?

-Tänkte först slippa klyva motorn men eftersom både kolv och cylinder är kass kan jag lika gärna köpa ett trimkit i smyg när sambon inte ser..
Klarar en händig men oerfaren vespamekare följande själv:klyva, byta vev och packboxar samt utväxling och koppling?

-Har tvättat av motorn i ett par timmar ikväll och det ser ut som små krackeleringar i ena blockhalvan, är det nån lack som släpper eller vad är det ( bilder finns och kommer)

Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Scooteristen kom idag, och i den fanns en välillustrerad artikel om V50-renovering. Skäl nog att gå med i SSK, eller åtminstånde göra sig kompis med nån som är. :smile: :evil:
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Fri 28 Oct 2005, 00:21
Location: Sweden

Post by Jonny »

Jag är ingen expert direkt, men jag har nyligen gjort motsv. motorrenovering på min Primavera +bytt samtliga lager, växelkors och det "stora drevet" i växellådan (1:ans växel). Nu skulle du kanske inte byta lagerna, men det var annars det krångligaste.
Jag kanske hade tur, men jag stötte inte på några andra problem. Motorn är dock inte startad ännu, men allt verkar ok :)
Jag har läst, på annat ställe i forumet, att någon hade spräckt blocket någonstans vid cylinderinfästningen, så viss försiktighet är nog inte fel. Om jag inte minns helt fel så separerade mina halvor efter att jag knackat lite försiktigt på kopplingens axel (efter att jag lossat dess mutter förstås). Detta gjorde jag inte efter något tips jag fått eller läst, men det funkade för mig. "Riktiga" experter må förkasta denna metod.
Lycka till!
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Fri 28 Oct 2005, 00:21
Location: Sweden

Post by Jonny »

Det kanske är stor skillnad mellan motorerna (V50L o Primavera)?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jonny wrote:Det kanske är stor skillnad mellan motorerna (V50L o Primavera)?
:grin:
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Fri 28 Oct 2005, 00:21
Location: Sweden

Post by Jonny »

Hej igen....teflonminnet har gett sig till känna. Det var ju kickaxeln jag knackade på när jag skulle klyva motorn.
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Tack för alla svar, jag är med i scooterklubben och läste renoveringsguiden i scooteristen igår natt efter svar här (fick springa ned till brevlådan i fillingarna då jag hade glömt att hämta posten). Mycket bra och jag hoppas att jag klarar mig med hjälp av den och lite frågor här på forumet.

Har lagt bilderna i en annan tråd under vad händer i garaget:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 1949#31949

// Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Grattis till en mkt rolig moppe!

Jag har nyligen gjort en liknande motorrenovering.

Jag bytte:
- vev till europeisk std vev (där moppar gör 40 km/t)
- primärutväxling (18/67) till europeisk std
- cylinder, topp och kolv polini 50 cc med mera komp
- vevlager
- förstärkt kopplingsfjäder
- samtliga packboxar och packningar
- kick anslagsgummi
- ramgenomföringsgummi insuget

dessutom är den etanolkonverterad med uppborrad huvud munstycke till 0,65 mm (65), uppborrad tomgång och choke munstycke +50% yta men alltså behållite 10 mm pytte förgasare.

Det har nu blivit en väldig trevlig moppe som hänger med i stadstrafiken, tom lite snabbare än en otrimmad EU-moppe. Drygt 50 topp på GPS (60 på mätaren) utan att låta som en kedjesåg och med fint ork och bottendrag, i en uppförsbacke orkar den från 20km/t på trean hela vägen.

Den förbrukar fortfarande löjligt lite bränsle (E85 med 1,5% Castrol R40), så lite att det är svårt att mäta, men om jag glömmer att öppna kranen dröjer det ganska precis en km innan jag upptäcker det.

Hur mkt kan flottörkoppen av en sån förgasare egentligen rymma, 20 cl?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

aryan wrote:Grattis till en mkt rolig moppe!

Jag har nyligen gjort en liknande motorrenovering.

Jag bytte:
- vev till europeisk std vev (där moppar gör 40 km/t)
- primärutväxling (18/67) till europeisk std
- cylinder, topp och kolv polini 50 cc med mera komp
- vevlager
- förstärkt kopplingsfjäder
- samtliga packboxar och packningar
- kick anslagsgummi
- ramgenomföringsgummi insuget

dessutom är den etanolkonverterad med uppborrad huvud munstycke till 0,65 mm (65), uppborrad tomgång och choke munstycke +50% yta men alltså behållite 10 mm pytte förgasare.

Det har nu blivit en väldig trevlig moppe som hänger med i stadstrafiken, tom lite snabbare än en otrimmad EU-moppe. Drygt 50 topp på GPS (60 på mätaren) utan att låta som en kedjesåg och med fint ork och bottendrag, i en uppförsbacke orkar den från 20km/t på trean hela vägen.

Den förbrukar fortfarande löjligt lite bränsle (E85 med 1,5% Castrol R40), så lite att det är svårt att mäta, men om jag glömmer att öppna kranen dröjer det ganska precis en km innan jag upptäcker det.

Hur mkt kan flottörkoppen av en sån förgasare egentligen rymma, 20 cl?

/Aryan
Har märkt att du gillar etanol och det är säkert mycket bra, jag har dock inga planer på att köra på annat än bensin.

Har du din "inköpslista" liggande? Vad gick kalaset på och var köpte du det?
Har funderat på att beställa från SIP men känner kanske att EM scooters hellre får mina pengar även om det skulle bli något dyrare. Det är något visst med att köpa av någon man kan snacka med.
// Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

SIGGE_1 wrote: Har märkt att du gillar etanol och det är säkert mycket bra, jag har dock inga planer på att köra på annat än bensin.
Då lär du inte få samma effekt och bottendrag och blir du tvungen at tanka 98 oktan med pollini kittet.
SIGGE_1 wrote: Har du din "inköpslista" liggande? Vad gick kalaset på och var köpte du det?
Har funderat på att beställa från SIP men känner kanske att EM scooters hellre får mina pengar även om det skulle bli något dyrare. Det är något visst med att köpa av någon man kan snacka med.
// Sigge
Nej jag har inte hela listan liggande här, men köpte delar enligt ovan både hos EM-scooters och hos scooter-center.com. Det är väll i stort sett steg 1 här http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5 + http://scooter-center.com/catalog/produ ... 0_446_1281

MvH Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

"tvungen att tanka 98 oktan "
En fråga om justering. Fritt land fria utsläpp! :grin:
Last edited by patrikgrann on Fri 17 Oct 2008, 13:44, edited 2 times in total.
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

AjamenvaFAN - är detta ett scooterforum eller? Den där grabben kallas String-Emil och hör hemma på helt andra sajter. Möjligen. Glad om jag slipper se sån skit här. (Hur jag vet vad det är förnåt? Jo, jag jobbar med datorer på en skola, serru)

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Ber så mycket om ursäkt om jag kränkte någon med bilden, tyckte själv att det var kul... Fria utsläpp och så.....
För att citera en av mina favoritfilmer, "Alla människor tror att dom har humor....."
Ska genast ta bort bilden!
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Djupt hål i plånboken..

Post by SIGGE_1 »

Var idag inne på EM och köpte upp mig lite:

-nya packningar till hela motorn
-nya lager
-trim- vev
-22:63 utväxling
-Olympiacyl,kolv och topp
-4-lamells koppling+fjäder
-tänddelar.

Besöket blev väldigt mycket dyrare än jag tänkt mig från början men skall man få en smäll kan man lika gärna ta en redig.

Känns som jag har lite att greja med nu. Skall bli spännande och se om jag tagit mig vatten aldeles ovanför huvudet..

Noterade nyss att jag fått/köpt en 100cc cyl istället för 70..För och nackdelar med det? Jag skall ju inte ha en racerhoj...
//Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Hej, när jag tog isär blocken och kollade in i vevhuset så ser det ut som min saknade kolvring eventuellt kan ha tagit sig en tur nere i vevhuset.

Vad bör jag göra med de repor och grader som finns i vevhuset? Skall jag smärgla ned dem lite försiktigt eller låta det vara?
Se bild:
Image



Undrar också om detta är en originalvev?
Image[/URL]
Image
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

det viktiga är att tätytan runt insuget är oskadad, övriga repor gör ingen skillnad. Byt lagret, det kan ha blivit skadat av spånen. :smile:
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Undrar också om detta är en originalvev?
Jajamen!

/Fredrik
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Tackar för snabba och klockrena svar! Gott att kunna höra sig för när man inte fattar allt.
Lagrena och packboxar skall bytas ikväll.
Om jag fattat det rätt värmer man blocket och kyler lagret innan man försiktigt knackar in det nya lagret?
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Post Reply