Bara kul att hjälpa till, så har man kanske hjälpt någon annan från att göra samma missar som jag själv gjort. Och dessvärre säkert kommer göra igen.
Simma lugnt,
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Enda riktiga attityden till trimmade motorer är att man ska VETA vad man kör runt med. Och det gäller såväl kompression, squish, tändstift, bestyckning och tändning. Oftast är det mycket tror, antar, gissar, kanske eller möjligen kring folks uppfattningar på det området, och då är det svårt att veta om det kommer att hålla när långturen ska köras.
Lycka till!
/Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Återigen: thank you, thank you, thank you...
Helt klart har jag lärt mig extremt mycket jag inte hade en susning om, genom dina fantastiskt pedagogiska och tydliga förklaringar i ämnet! Eftersom jag inte är född till raketforskare direkt (tyvärr humanist ut i fingerspetsarna...), är jag oerhört tacksam då någon förklarar saker och ting på detta enkla och beskrivande vis - I sure can dig it now!
Med tanke på att jag är svensk mästare i motorskärningar, har dina lektioner varit oerhört nyttiga för mig. Har bl a skurit en Yamaha RD 350 mitt i mörkaste smålandsskogarna samt en Vespa Primavera i Hallandsåsens nedförsbacke norrut (av någon konstig anledning skar jag aldrig den hårdtrimmade RD nr 1 som jag hade under många år, förmodligen beroende på att det var tvåtaktsgurun Ebbe Parnestål som hade satt ihop bitarna. Han är extremt duktig på sitt område, som sagt. Det brukar bli skit när jag själv pillar på något...

Mycket generöst av dig att dela med dig av dina kunskaper - det är nästan så att du har blivit en idol på kuppen (även om det är ett par trappsteg kvar till Jimi Hendrix). Fortsätt gärna sprida dina kunskaper inom detta forum. Det betyder långt mycket mer än du tror - för väldigt många, dessutom!
Vill även rikta ett tack till samtliga SSK-forumsdeltagare - Ni gör alla en mycket viktig insats genom Era frågor och svar! Man lär sig riktigt mycket genom att läsa här, så "tack"!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">