Finns det någon fyrtaktsscooter med "riktig" växel

Här kan ni diskutera allt som rör s.k. "maxiscootrar"
Post Reply
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Finns det någon fyrtaktsscooter med "riktig" växel

Post by paa »

Finns det någon scooter med fyrtaktsmotor, koppling och fotbroms?
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Det har gjorts en version av Bajaj Chetak med fyrtaktsmotor men den har slutat tillverkas och jag tror inte att några sådana har importerats till Sverige.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Heinkel Tourist.
/P
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Honda C50 är väll i varje fall nästan en scooter med fyrtaktmotor, 3 (fot) växlar, (automatisk) koppling och fotbroms.

Image


En Triumph Tigress/BSA Sunbeam ska också ha funnits med 2 cyl fyrtaktmotor med fyra (fot) växlar.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

aryan wrote:Honda C50 är väll i varje fall nästan en scooter med fyrtaktmotor, 3 (fot) växlar, (automatisk) koppling och fotbroms.

Image


En Triumph Tigress/BSA Sunbeam ska också ha funnits med 2 cyl fyrtaktmotor med fyra (fot) växlar.

/Aryan
Jag får greklandssemester-70tals-vibbar av den där!
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

aryan wrote:Honda C50 är väll i varje fall nästan en scooter med fyrtaktmotor, 3 (fot) växlar, (automatisk) koppling och fotbroms.

Image


En Triumph Tigress/BSA Sunbeam ska också ha funnits med 2 cyl fyrtaktmotor med fyra (fot) växlar.

/Aryan
Scooter? Nej. Snygg? Nej. ;)
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote:Honda C50 är väll i varje fall nästan en scooter med fyrtaktmotor, 3 (fot) växlar, (automatisk) koppling och fotbroms.

Image

/Aryan
en nära släkting, men 4-vxl.. :grin:
Image
BB
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 27 Jun 2008, 11:33
Location: Boden

Post by BB »

Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?

//BB
Silver Wing 400
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

BB wrote:Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?

//BB
Remväxeln har ju groteskt stort effekttapp, vilket naturligtvis även påverkar bränsleförbrukningen. Varför har inte motorcyklar remväxel om det nu är så bra?
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

aryan wrote:Honda C50 är väll i varje fall nästan en scooter med fyrtaktmotor, 3 (fot) växlar, (automatisk) koppling och fotbroms.

Image


/Aryan
Dom där har ju tillverkats i fler ex än Vespa, och finns med lite större motorer än 50cc också. Finns det några sådana i Sverige?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

paa wrote:[Dom där har ju tillverkats i fler ex än Vespa, och finns med lite större motorer än 50cc också. Finns det några sådana i Sverige?
Mmmm.. här e en... :grin:
Image
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

paa wrote: Remväxeln har ju groteskt stort effekttapp, vilket naturligtvis även påverkar bränsleförbrukningen.
Visst har remmen lite större förluster men en mekanisk låda har inte obetydliga effektförluster den heller. Den klassiska Vespan har ju fördelen att växellådan driver direkt på bakhjulet så man slipper förlusten i en kedja eller kardan.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
BB
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 27 Jun 2008, 11:33
Location: Boden

Post by BB »

Vitsen med en scooter var väl från början att ta fram ett billigt och relativt okomplicerat transportmedel, det får man inte på samma sätt med "riktig vxl-låda" och koppling. Söker man effekt och minimal effektförlust är man förmodligen inne på fel spår:o).
//BB
Silver Wing 400
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

paa wrote:
aryan wrote:Honda C50 är väll i varje fall nästan en scooter med fyrtaktmotor, 3 (fot) växlar, (automatisk) koppling och fotbroms.

Image


/Aryan
Dom där har ju tillverkats i fler ex än Vespa, och finns med lite större motorer än 50cc också.
Ja de fanns väll med åtminstone med 80 och 110 kubik motor.
paa wrote:Finns det några sådana i Sverige?
Jag har aldrig sett en här, kanske det var för svårt att få den att gå i 30.

För att få de att gå max 40 i Holland så fanns det i svänghjulet centrifugal tändförställning åt fel hål som sänkte tändningen när den gick 40. Det var bara att limma fast fjäderna med epoxi och så gick de 60 km/t.

Det var också mkt bränslesnåla i jämförelse till 2-t moppar

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Har kört flera och blivit skjutsad på när jag semestrade i Grekland för i tiden (80s-90s).
Kommer ihåg att de var ganska starka och riktiga arbetshästar.

Men visst, snygga var de inte.
Bara det är gjord av plåt så....
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det var väl Discovery Channel som gav den titeln 'Världens bästa hoj', och testade den bl a genom att slänga ner den från ett tiovåningshus. Den startade och gick efteråt...

8-)

/G

kejj wrote:Har kört flera och blivit skjutsad på när jag semestrade i Grekland för i tiden (80s-90s).
Kommer ihåg att de var ganska starka och riktiga arbetshästar.

Men visst, snygga var de inte.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

paa wrote:
BB wrote:Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?

//BB
Remväxeln har ju groteskt stort effekttapp, vilket naturligtvis även påverkar bränsleförbrukningen. Varför har inte motorcyklar remväxel om det nu är så bra?
HD har jo remdrift på mange av sine modeller....
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Svint1 wrote:
paa wrote:
BB wrote:Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?

//BB
Remväxeln har ju groteskt stort effekttapp, vilket naturligtvis även påverkar bränsleförbrukningen. Varför har inte motorcyklar remväxel om det nu är så bra?
HD har jo remdrift på mange av sine modeller....
En kuggrem kan man väl inte jämföra med en en kilrem? En kuggrem har en yta med låg friktion och kuggar som inte slirar, en kilrem har en yta med hög friktion och kläms med stor kraft mellan remskivans sidor, men slirar ändå några procent.
Last edited by paa on Tue 14 Oct 2008, 23:15, edited 1 time in total.
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

fritte wrote:
paa wrote:[Dom där har ju tillverkats i fler ex än Vespa, och finns med lite större motorer än 50cc också. Finns det några sådana i Sverige?
Mmmm.. här e en... :grin:
Image
Den är säkert trevlig på många sätt, men jag skulle vilja ha en som marschar i över 100km/h.
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

BB wrote:Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?
BB wrote:Vitsen med en scooter var väl från början att ta fram ett billigt och relativt okomplicerat transportmedel, det får man inte på samma sätt med "riktig vxl-låda" och koppling. Söker man effekt och minimal effektförlust är man förmodligen inne på fel spår:o).
//BB
Silver Wing 400
Varför är det så osannolikt att nån skulle vilja ha en växlad scooter? Jag gillar också automaten, men i ärlighetens namn gör den scootern rätt seg. Om man gillar en vanlig MC:s prestanda och scooterns utseende är det väl en perfekt kombination?
BB
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 27 Jun 2008, 11:33
Location: Boden

Post by BB »

Det är säkert en kanon lösning, men pris och prestanda brukar ju följas åt rätt intimt. Jag tycker därför högst personligen, att scooter-konceptet faller i och med detta.
//BB
Silver Wing 400
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Bengan wrote:
BB wrote:Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?
BB wrote:Vitsen med en scooter var väl från början att ta fram ett billigt och relativt okomplicerat transportmedel, det får man inte på samma sätt med "riktig vxl-låda" och koppling. Söker man effekt och minimal effektförlust är man förmodligen inne på fel spår:o).
//BB
Silver Wing 400
Varför är det så osannolikt att nån skulle vilja ha en växlad scooter? Jag gillar också automaten, men i ärlighetens namn gör den scootern rätt seg. Om man gillar en vanlig MC:s prestanda och scooterns utseende är det väl en perfekt kombination?
Ursprungligen var det ju riktig växellåda på Vespa och Lambretta, t.ex. Jag har själv en Vespa från 1962, och gillar inte remautomaterna.
En Honda Deauville är väl ett alternativ i så fall, men den är ju lite onödigt stor och tung?
BB
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 27 Jun 2008, 11:33
Location: Boden

Post by BB »

En Gilera GP 800 kan ju vara ett alternativ!
//BB
Silver Wing 400
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Fri 11 May 2007, 22:18
Location: Ekerö

Post by Liberto »

GP800 är cool. Superbike i scooterformat. Fortfarande inte växlad dock.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Post Reply