Finns det någon fyrtaktsscooter med "riktig" växel
Finns det någon fyrtaktsscooter med "riktig" växel
Finns det någon scooter med fyrtaktsmotor, koppling och fotbroms?
Honda C50 är väll i varje fall nästan en scooter med fyrtaktmotor, 3 (fot) växlar, (automatisk) koppling och fotbroms.

En Triumph Tigress/BSA Sunbeam ska också ha funnits med 2 cyl fyrtaktmotor med fyra (fot) växlar.
/Aryan

En Triumph Tigress/BSA Sunbeam ska också ha funnits med 2 cyl fyrtaktmotor med fyra (fot) växlar.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Jag får greklandssemester-70tals-vibbar av den där!aryan wrote:Honda C50 är väll i varje fall nästan en scooter med fyrtaktmotor, 3 (fot) växlar, (automatisk) koppling och fotbroms.
En Triumph Tigress/BSA Sunbeam ska också ha funnits med 2 cyl fyrtaktmotor med fyra (fot) växlar.
/Aryan
Bara det är gjord av plåt så....
Visst har remmen lite större förluster men en mekanisk låda har inte obetydliga effektförluster den heller. Den klassiska Vespan har ju fördelen att växellådan driver direkt på bakhjulet så man slipper förlusten i en kedja eller kardan.paa wrote: Remväxeln har ju groteskt stort effekttapp, vilket naturligtvis även påverkar bränsleförbrukningen.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Ja de fanns väll med åtminstone med 80 och 110 kubik motor.paa wrote:Dom där har ju tillverkats i fler ex än Vespa, och finns med lite större motorer än 50cc också.aryan wrote:Honda C50 är väll i varje fall nästan en scooter med fyrtaktmotor, 3 (fot) växlar, (automatisk) koppling och fotbroms.
/Aryan
Jag har aldrig sett en här, kanske det var för svårt att få den att gå i 30.paa wrote:Finns det några sådana i Sverige?
För att få de att gå max 40 i Holland så fanns det i svänghjulet centrifugal tändförställning åt fel hål som sänkte tändningen när den gick 40. Det var bara att limma fast fjäderna med epoxi och så gick de 60 km/t.
Det var också mkt bränslesnåla i jämförelse till 2-t moppar
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Det var väl Discovery Channel som gav den titeln 'Världens bästa hoj', och testade den bl a genom att slänga ner den från ett tiovåningshus. Den startade och gick efteråt...

/G

/G
kejj wrote:Har kört flera och blivit skjutsad på när jag semestrade i Grekland för i tiden (80s-90s).
Kommer ihåg att de var ganska starka och riktiga arbetshästar.
Men visst, snygga var de inte.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
HD har jo remdrift på mange av sine modeller....paa wrote:Remväxeln har ju groteskt stort effekttapp, vilket naturligtvis även påverkar bränsleförbrukningen. Varför har inte motorcyklar remväxel om det nu är så bra?BB wrote:Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?
//BB
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
En kuggrem kan man väl inte jämföra med en en kilrem? En kuggrem har en yta med låg friktion och kuggar som inte slirar, en kilrem har en yta med hög friktion och kläms med stor kraft mellan remskivans sidor, men slirar ändå några procent.Svint1 wrote:HD har jo remdrift på mange av sine modeller....paa wrote:Remväxeln har ju groteskt stort effekttapp, vilket naturligtvis även påverkar bränsleförbrukningen. Varför har inte motorcyklar remväxel om det nu är så bra?BB wrote:Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?
//BB
Last edited by paa on Tue 14 Oct 2008, 23:15, edited 1 time in total.
BB wrote:Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?
Varför är det så osannolikt att nån skulle vilja ha en växlad scooter? Jag gillar också automaten, men i ärlighetens namn gör den scootern rätt seg. Om man gillar en vanlig MC:s prestanda och scooterns utseende är det väl en perfekt kombination?BB wrote:Vitsen med en scooter var väl från början att ta fram ett billigt och relativt okomplicerat transportmedel, det får man inte på samma sätt med "riktig vxl-låda" och koppling. Söker man effekt och minimal effektförlust är man förmodligen inne på fel spår:o).
//BB
Silver Wing 400
Ursprungligen var det ju riktig växellåda på Vespa och Lambretta, t.ex. Jag har själv en Vespa från 1962, och gillar inte remautomaterna.Bengan wrote:BB wrote:Vad är vitsen med "riktig" växel och fotbroms på en fyrtakts-scooter?Varför är det så osannolikt att nån skulle vilja ha en växlad scooter? Jag gillar också automaten, men i ärlighetens namn gör den scootern rätt seg. Om man gillar en vanlig MC:s prestanda och scooterns utseende är det väl en perfekt kombination?BB wrote:Vitsen med en scooter var väl från början att ta fram ett billigt och relativt okomplicerat transportmedel, det får man inte på samma sätt med "riktig vxl-låda" och koppling. Söker man effekt och minimal effektförlust är man förmodligen inne på fel spår:o).
//BB
Silver Wing 400
En Honda Deauville är väl ett alternativ i så fall, men den är ju lite onödigt stor och tung?