PV cylinder på v50?
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
PV cylinder på v50?
Hur pass lika är v50 och pv-blocken egentligen? Skulle man kunna slänga på en PV vev och cylinder på en v50? Antar att det i sådana fall inte skulle finnas massor 75-cylindrar på marknaden iåförsig...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Aha, tack för svaren. Då kan jag ge bort min pv-platta till en bättre behövandes då... Men kommer den verkligen varva sönder? Det är ingen svensk orginal utväxling utan snäppet längre italiensk eller vad man kallar den... Grejen är att det är min tjejs v50 jag tänkte göra det på och jag vill inte att den ska gå så snabbt. Max 60 får den göra, annars kör hon ihjäl sig. Den gör runt 40 nu och det är på gränsen för sakta bara + att den sackar så extremt uppför...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Inte helt säker men tror det är 18/67 utväxling. Köpte den på em när jag småtrimmade scootern förra vintern. Och min gamla pv-cylinder är inte nyhonad direkt, så jag tror inte den ger mer krut än en mild v50-trimcylle...
Last edited by Bustamente on Sun 21 Sep 2008, 10:28, edited 1 time in total.
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Om du lägger primaveraveven i blocket borde du kunna vrida och avgöra någorlunda hur mycket du ska ta upp på insidan, insuget ska öppna 89° FÖD och stänga 52° EÖD på en otrimmad primmy enligt XP-Niklas. På utsidan är det väl bara att se till att det är stort nog relativt insugsröret, eller har jag missat något?
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Såvitt jag vet är det ju inte direkt skadligt för motorn med för låg förtändning, medan för hög ger hålade kolvar och allmän misär... Du får väl bara lite sämre effekt med 21°? Är inte högsta effekt målet, är det väl bara att blunda och köra
Genom att fippla lite med brytarna brukar man ju också kunna förskjuta tändläget en smula, då kanske du kommer upp i 22-23°, då borde det verkligen inte vara något att bråka om...

-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Monterade och testade idag. Startade direk och gick grymt bra i 5 min, riktigt drag i den. Sen började motorn tokrusa. Höll in dödaren till den nästan dog, släppte och den rusade upp igen. öppnade sadeln och kollade att trotteln inte fastnat eller något sådant, men den stängde som den skulle... Tjuvluft? Var ska man börja kolla? Borde vara någonstand mellan förgasare och vevhus?
verkar vara tjuvluft eller något som inte lirar så att du får rätt bränslemängd.
Det kan ju också vara extremt fel bestyckning, testa att dra ut chocken och sem om den fortfarande går bra då, isåfall vet du att det är för mycket luft eller för lite bränsle som är orsaken.
Det kan ju också vara extremt fel bestyckning, testa att dra ut chocken och sem om den fortfarande går bra då, isåfall vet du att det är för mycket luft eller för lite bränsle som är orsaken.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg