Motorrenovering Touring -61

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Premiär snart :eek:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Mmm, tack för den ;-) Har tyvärr inte hunnit göra ngt på ett par månader pga en risig båt som var tvungen att sjösättas.

Hoppas dock kunna deltaga på en lånad vespa så att jag kan sätta ihop min i lugn och ro sedan. Målet är att den ska rulla i början av juni...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Var inte menat som någon pik, undrade bara vart du tagit vägen :smile:
Drg 200
Tph 173

anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Kom i gång lite i veckan igen men nu lär det nog tyvärr dröja lite tills det fortsätter pga avdragna ledband i vänsterfoten :-(

Påbörjade i varje fall den spännande elkonverteringen i veckan innan olyckan. Ångrar mig mer och mer hela tiden att jag köpte elsystemet från BD-scooters, delar saknas och inget passar ihop :-(

Tändplattan har skåror för två av skruvarna men bara ett hål för den tredje. Hur har dom tänkt då? Om man skruvar i den tredje så kan man ju inte ställa tändningen. Jag har tills vidare bara skruvat i dom två som har skåror, det borde väl hålla?

Sedan fick jag på motorn, svänghjulet och provkickade lite och mätte att jag fick spänning på de kablar som ska ge spänning vilket bådar gott för fortsättningen.

Återkommer om en månad eller så när jag blivit av med kryckorna...

Image
Image
Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Det här är ju värre pina än att följa en serie på tv som går en gång i vecka juuuuu! Du är otroligt duktig på dokumentation, mycket spännade att följa dina framsteg!!
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

anders2011 wrote:Kom i gång lite i veckan igen men nu lär det nog tyvärr dröja lite tills det fortsätter pga avdragna ledband i vänsterfoten :-(

Påbörjade i varje fall den spännande elkonverteringen i veckan innan olyckan. Ångrar mig mer och mer hela tiden att jag köpte elsystemet från BD-scooters, delar saknas och inget passar ihop :-(

Tändplattan har skåror för två av skruvarna men bara ett hål för den tredje. Hur har dom tänkt då? Om man skruvar i den tredje så kan man ju inte ställa tändningen. Jag har tills vidare bara skruvat i dom två som har skåror, det borde väl hålla?

Sedan fick jag på motorn, svänghjulet och provkickade lite och mätte att jag fick spänning på de kablar som ska ge spänning vilket bådar gott för fortsättningen.

Återkommer om en månad eller så när jag blivit av med kryckorna...

Image
Image
Image

//Anders
Ajdå, vad har du gjort med foten? Låter ju som en jättetråkig start på sommaren :(
Drg 200
Tph 173

anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Mmm, tråkig start. Bastuolycka med halk på brygga, foten ur led, lite sprickor och ledbanden av på ena sidan :-(

Hade jag haft en fungerande vespa nu hade jag ju ändå kunnat transportera mig eftersom det är vänsterfoten. Motorcykeln får stå oanvänd ett tag tills jag kan klara av att växla...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Nu får du allt hålla dig till vår bastuklubb i fortsättningen. :wink: Lite dålig värme kanske men ett nytt handfat av sportmodell är på plats. Fotbad görs nu medelst en fot i taget. En sportig px tillkom dessutom under aftonen. Förresten tycker ja ditt svänghjul ser ut att glappa lite på bilden. :D Krya på foten!
/David
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

mavio wrote:Nu får du allt hålla dig till vår bastuklubb i fortsättningen. :wink: Lite dålig värme kanske men ett nytt handfat av sportmodell är på plats. Fotbad görs nu medelst en fot i taget. En sportig px tillkom dessutom under aftonen. Förresten tycker ja ditt svänghjul ser ut att glappa lite på bilden. :D Krya på foten!
Det dröjer nog innan ni får se mig där igen :-( Fast det glädjer mig att vi har nytt handfat och en ny PX.

Varför tror du att svänghjulet glappar? Det är iofs inte 100% åtdraget men det sitter fint och stabilt. Den gamla svänghjulshållaren fungerade inte så jag måste lista ut något annat smart sätt att kunna dra det...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

anders2011 wrote:Påbörjade i varje fall den spännande elkonverteringen i veckan innan olyckan. Ångrar mig mer och mer hela tiden att jag köpte elsystemet från BD-scooters, delar saknas och inget passar ihop :-(

//Anders
Hej,

Angående skårorna och tredje hålet.
Jag har exakt samma tändplatta ser det ut som, jag köpte konverteringskitet från SIP härom året om jag minns rätt. På min Touring -59 fick jag kapa upp de befintliga spåren ganska rejält för att kunna ställa tändningen någorlunda rätt. Sen vet jag dock inte om tändningen ska stå mycket annorlunda på min -59, som har den gamla kamkolven jämfört med din motor.
Du kan se min gamla tråd här:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2076

Min platta, efter första modifieringen. Fick ta upp alla skårorna en bit till efter att denna bilden togs.
Image
// Johnny
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Tack för info. Jag ska också ha 28 graders förtändning så det blir nog till att fila för mig också. Men jag ska först försöka få eländet att starta så att jag ser ungefär hur mycket jag måste fila...
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

anders2011 wrote:Men jag ska först försöka få eländet att starta så att jag ser ungefär hur mycket jag måste fila...
:/ elände??
Drg 200
Tph 173

anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

marre wrote:
anders2011 wrote:Men jag ska först försöka få eländet att starta så att jag ser ungefär hur mycket jag måste fila...
:/ elände??
Sagt med mycket kärlek och en liten dos förtvivlan...
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Kan du inte bara dra på orginaltändningen och se om den hostar igång då och sen ta tag i nya tändningen?
Drg 200
Tph 173

anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Hon har alltid startat bra när hon är kall så jag är egentligen inte orolig för motorn. Visst kan jag sätta på gamla tändningen, då skulle jag vara ute på gatorna inom en dag, men jag vill nog slutföra hela det här på en gång...

Just nu är som sagt mitt stora problem varken vespan eller tändningen utan min fot som hindrar mig från att i huvud taget ta mig till garaget :-(

Juli kanske jag syns på gatorna med min 12V touring, kanske...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

varför byter du till elektronisk tändning?
---------------------------------------------------------
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Huvudskälet är att jag, liksom de flesta touringägare, lider av problemet att motorn stannar när jag slår på lyset då jag står på tomgång. Problematiskt då jag måste stänga av lyset vid varje rödljus. Jag har testat alla tips jag hittat här på forumet och även bytt ut hela kabelstammen. Nu har jag tröttnat och hoppas få bort det problemet en gång för alla.

Sedan är ju lyset hopplöst svagt. Man syns kanske för det mesta men man har själv ingen hjälp av lyset. 12v hologen borde ge lite mer kräm.

Sedan är det skönt att få bort de rörliga delarna i tändningen. Hur många gånger har man inte justerat brytarspetsarna och bytt kondensator? Hur många av problemen som beskrivs här på forumet kan inte spåras till just dessa två komponenter.

Dessutom gick ena belysningsspolen sönder förra sommaren.

Sedan tror jag att en del av anledningen till att den är svårstartad varm kan härledas till att orginaltändningen påverkas av värme. Är säkert massor av andra orsaker också men med nya packboxar och ny tändning hoppas jag få bort det problemet.

Summan av allt ovan gör att jag gör ett försök. Att byta tillbaka till den gamla tändningen är ju en lätt operation och jag kommer inte att göra några ingrepp som "förstör".

Långt svar, hoppas ni inte somnade...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

oki! :grin:
---------------------------------------------------------
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Som framgått på annan plats i forumet så har jag stött på patrull med tändsystemet.

Jag har nu kastat in handduken eftersom det finns andra saker att göra under sommarmånaderna än att mecka. Jag tar tag i det här igen när hösten närmar sig, troligen beställer jag nytt elsystem från scootrs och kastar det gamla långt bort (och handlar aldrig mer hos bd...).

För att pigga upp mig lite har jag köpt en primavera 1982 som får fungera som fika- och stadsmoppe under tiden :-) Bilder kommer snart på annan plats i forumet.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Nu har ju sommaren helt klart tagit slut så nu är det meckdags igen.

Sprillans nytt 12v-system beställt från ScootRS och hoppfullt gick jag ner i garaget i dag.

Image

När tändplatta var monterad och det var dags för svänghjulet försvann dock alla positiva känslor då det visade sig att det inte alls passar.

Det tar i motorblocket och det känns dessutom som om jag slulle behöva trycka in det en cm till för att det ska sitta bra på vevaxeln. Det är så fel att det inte ens är värt att överväga att fixa det. Det som känns konstigt är att enligt mina erfarenheter så ser typ alla motorblock likadana ut (enligt ScootRS ska det här passa till alla gamla förutom super sport), borde det då inte passa till min VGLA??

Image

Nu måste jag försöka bråka lite med ScootRS vilket ju inte blir det lättaste :-( Om dom inte direkt inser att dom skickat fel el liknande ger jag nog upp mina 12v-planer och siktar på att renovera det gamla tändsystemet.

Surt!

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Murphy bor nog i din vespa. Scootrs verkar ha klippt och klistrat lite med texten. Dom har ju en modell som passar px vev och en som inte gör det men det står att ingen av dom passar px i texten. Nedrans..

Edit: Eller så har dom skickat ett px svänghjul ist. Det ligger nog några i någon av backarna som du kan jämföra med.
/David
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Det är det här jag köpt: http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=1464

Om inte jag är helt ute och cyklar så har väl VBB/VLB osv samma motorblock som VGLA.

Vet inte ens om jag orkar bråka/fråga... Ska samla lite energi så kanske jag får iväg ett mail under veckan.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Ja slänger in ett wildcard och säger: Finns det inget vettigt kit att köpa på sip eller scootercenter då? Nu har väll scootrs misslyckats 2 gånger?
Drg 200
Tph 173

anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Även om det första också var från scootrs så var det faktiskt bd-scooters som fuckade upp genom att leverera hopplackade delar från flera olika kit.

Sip har ett men vad jag sett här på forumet från dom som monterat det så är det knappast bolt-on.

Nej, om jag inte får det här att fungera så försöker jag få orginalsystemet att fungera vettigt istället...
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

anders2011 wrote:Även om det första också var från scootrs så var det faktiskt bd-scooters som fuckade upp genom att leverera hopplackade delar från flera olika kit.

Sip har ett men vad jag sett här på forumet från dom som monterat det så är det knappast bolt-on.

Nej, om jag inte får det här att fungera så försöker jag få orginalsystemet att fungera vettigt istället...
på den tiden jag körde original touringmotor hade jag inte problem som du, men om det är just touring med gamla bakvända elsystemet så kan du kanske uppdatera elsystem och tändplatta/sv-hjul genom att sätta dit lite modernare typ Sprint?
Federico
Post Reply