Vespa LXS-50 2T Trimning
Moral tant, javisst.
Men poängen densamma. Trimmar själv mc så det kanske inte stämmer riktigt in på mig heller men fick en liten knäpp när jag såg vissa frågor och svar i tråden. Var ej meningen att rikta in mej på trimmet eller på Electronico/moppetrimmare i person. Utan de som har nonchalansen i att fullständigt skita i andra genom att köra olagligt på en korkat sätt & på det råka illa ut själv ekonomiskt. Vilket jag vet att de flesta på detta forum inte gör. Jag är ledsen om detta inte stämmer Electronico men det var min första uppfattning när jag läste om dina bravader. Jag har full respekt för alla på detta forum men jag vart lite sne. Som sagt, det är bara mina fördomar och tankar. Hoppas att ni förstår vart jag vill komma. /Carl Libert

//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
-
- Nybörjare
Jag tycker tråden blev ganska rolig för den visar upp hur mycket prestige det är i det här.
En LX är en LX den är 8år gammal
en LXS är en vespa S designad 2007 och har mer gemensamt med en gilera runner.
Jag drog några roliga historier och blir rättad i små detaljer av folk som "hört av en polare att"
Det känns lite som jag klampat in i klubben för inbördes beundran och obefintligt kunnande och ovanpå det en täby jargong som låter som..
Jag orkar inte argumentera på den här nivån. Det blir uppehållsrummet i högstadiet. Klart man kan mäta hastigheten på en bil med laser trots att man sitter i en bil själv. Jag kan be honom skicka en kopia på pappret från länsstyrelsen om han mot förmodan sparat det. Vems morsa har sagt till dig att alla hastighetskontroller stillastående på planeten Täby. Dags att lämna tillbaka Quadrophenia till videobutiken och kolla VHS efter en kurs i socialkompetens.
"Självfallet blev han tagen av polisen i Täby och blev dömd för olovlig körning. De bryr sig nog föga om slagvolym."
Ren spekulation och du pratar om din 15årige lillbrorsas moppe.. Han är ju knappt straffmyndig och de behandlar givetvis minderåriga annorlunda. Vad har din lokala förortspolis reaktion i just det ärendet med någonting att göra.
Nej - Under prövotiden kan du inte få böter för trafikförseelser.
Då det ju inte vara en "prövotid" då du måste hålla dig till reglerna
Är det din lillbrorsa som är inloggad på ditt konto eller Linda Rosing?
"Så, nu har vi hela din livshistoria, vad ville du ha sagt?"
haha den var ännu roligare.
Jag försöker få dig att berätta din baby! Om din är så där lång så kan du väl bara skriva eller maila mig på godistrollet@gmail.com
"Fast att trimma är ju roligt och det var väl det ursprungsfrågan gällde om jag inte minns fel. "
Där var den första smarta reaktionen jag fick på min fråga jag ställde som ingen kunde svara på. Tråden rullar på och alla har en åsikt och hänvisar till trafikjuristen och eller kommer med påståenden han hört av en kompis.
Sen kom moraltanten som jag faktiskt blev gladast över för det var det dummaste mest grundläggande och samtidigt inte saker tagna ur luften eller "min lillbrorsa bla bla bla och polisen i täby.. jordens mittpunkt, nu bor jag i stan och betalar försäkring" Vem bryr sig om du betalar försäkring på din jävla vespa. En vespa är en vespa. Spelar inte så stor roll om det är 50cc eller 250cc det är fortfarande någonting som är gjort för att åka och handla med. (sen måste jag skriva att jag vet att man måste ha körkort för 250 för annars kommer nån och tror att jag inte vet att man måste ha körkort)
Större skillnad på en ny Vespa och en gammal vespa än en ny 50 kontra en ny 125.. Man använder dem till att köra i stan och det går ungefär lika fort i praktiken, förutom att 50ccn väger mindre, man kan köra bussfil och tar man bort plåten kan man köra cykelbana utan att nån bryr sig.
Att köpa en ny LX125 tycker är riktigt riktigt töntigt. De är så fula och köregenskaperna är då värdelösa att jag inte ser någon vinst med att ha en sån framför att ha en moppe. Tittat på LX många gånger och undrat varför inte Piaggio gjort en snygg Vespa på så jäkla länge. Började nästan tycka PX var snygga innan LXS dök upp.
Man köper inte en vespa för den är en bra motorcykel, man köper dem för de är snygga.. på samma sätt som ett par solglasögon eller en plånbok.
Har du köpt en LX 125 har du väldigt dålig smak som föredrar att åka runt på en skitful 150kilos moped framför att köpa en riktig motorcykel.
Eller som många här, köpa en klassiker och en bil.. sen är det jäkligt praktiskt med en Vespa S för att handla cigg och kvällstidningen men det är ingenting man gifter sig med.
En riktig vespa är en gammal GL eller GS med en VBB motor. Sen är det bara produktionsgrejer för 15åringar men med lite större motorer och rent tekniskt sett är jag övertygad om att hondas scootrar är överlägsna för de bygger på ett helt annat sätt och de utgår från motorcyklar och inte från 1946 och flummiga italienska lösningar.
Vespa handlar om utseende och charm.
Det finns lite grann sånt i en Vespa S annars hade jag köpt en Honda i stället. Men jämfört med en klassiker är det bara en slit och släng grej.
Att vi hamnade på det här med juridik tror jag var när jag skrev att jag inte ville göra en overkill och byta ut hela motorn i o m en 70cc.
Jag borde ha svarat på ett annat sätt men jag uppfattade inte spänningen som fanns här haha Fan det är ju sanslöst.
Respekterar dem som säger att nya hojar är skit och hellre köper en BMW eller en Honda motorcykel.. för det stämmer.. varför hålla på med en jäkla moped om den inte är snygg som de gamla originalen..
Men att argumentera om nya vespor är som att jämföra rolexklockor från Thailand. Vem fan bryr sig. Den är död, glömd och begraven om tre år ändå. Under tiden får man ha så kul man kan. Man tar en risk varje gång man korsar gatan men man vill inte mista körkortet i tre mån om man kan mystrimma lite och ofta går det väldigt bra att man snacka sig ur såna saker. Torskar jag hårt och får lappen indragen ringer jag min jurist och vi överklagar, men då kan jag inte åka runt med 70cc vilket är ett icke typbesiktigad fordon.
Juridiskt sett är det värsta du kan göra att skriva den på någon som har ett körkort och sen åka på den för om du torskar så tar dem deras för fordonet är deras ansvar så länge det inte är stulet.
Fick en dom mailad till mig om en företagsägare som hade en anställd som lånat ut en bil till en kille som hade indraget körkort. Eftersom han var bolagstecknare blev han av med sitt körkort. Men nu snackar vi om trimmade moppar och har kul. Det är inte dråp kontra överlagt mord vi reflekterar över som det verkar på tonen.
Fortfarande ingen som har ett kvalificerat svar på min fråga på första sidan?
Hittade just ett blindrör i kröken som jag ska låta kapa och svetsa.
Sen återstår det att komma på varför den sprutar bensin genom avgasröret men meken som gjorde det är så klantig att det förmodligen bara är att skruva lite på blandningsskruven (otroligt om den har så mycket tolerans att den ändå funkar utan att drunkna) Inte orkat börja skruva förrän jag kommit fram till lite saker att skruva på.
Jag drog några roliga historier och blir rättad i små detaljer av folk som "hört av en polare att"
Det känns lite som jag klampat in i klubben för inbördes beundran och obefintligt kunnande och ovanpå det en täby jargong som låter som..
Jag orkar inte argumentera på den här nivån. Det blir uppehållsrummet i högstadiet. Klart man kan mäta hastigheten på en bil med laser trots att man sitter i en bil själv. Jag kan be honom skicka en kopia på pappret från länsstyrelsen om han mot förmodan sparat det. Vems morsa har sagt till dig att alla hastighetskontroller stillastående på planeten Täby. Dags att lämna tillbaka Quadrophenia till videobutiken och kolla VHS efter en kurs i socialkompetens.
"Självfallet blev han tagen av polisen i Täby och blev dömd för olovlig körning. De bryr sig nog föga om slagvolym."
Ren spekulation och du pratar om din 15årige lillbrorsas moppe.. Han är ju knappt straffmyndig och de behandlar givetvis minderåriga annorlunda. Vad har din lokala förortspolis reaktion i just det ärendet med någonting att göra.
Nej - Under prövotiden kan du inte få böter för trafikförseelser.
Då det ju inte vara en "prövotid" då du måste hålla dig till reglerna
Är det din lillbrorsa som är inloggad på ditt konto eller Linda Rosing?
"Så, nu har vi hela din livshistoria, vad ville du ha sagt?"
haha den var ännu roligare.
Jag försöker få dig att berätta din baby! Om din är så där lång så kan du väl bara skriva eller maila mig på godistrollet@gmail.com
"Fast att trimma är ju roligt och det var väl det ursprungsfrågan gällde om jag inte minns fel. "
Där var den första smarta reaktionen jag fick på min fråga jag ställde som ingen kunde svara på. Tråden rullar på och alla har en åsikt och hänvisar till trafikjuristen och eller kommer med påståenden han hört av en kompis.
Sen kom moraltanten som jag faktiskt blev gladast över för det var det dummaste mest grundläggande och samtidigt inte saker tagna ur luften eller "min lillbrorsa bla bla bla och polisen i täby.. jordens mittpunkt, nu bor jag i stan och betalar försäkring" Vem bryr sig om du betalar försäkring på din jävla vespa. En vespa är en vespa. Spelar inte så stor roll om det är 50cc eller 250cc det är fortfarande någonting som är gjort för att åka och handla med. (sen måste jag skriva att jag vet att man måste ha körkort för 250 för annars kommer nån och tror att jag inte vet att man måste ha körkort)
Större skillnad på en ny Vespa och en gammal vespa än en ny 50 kontra en ny 125.. Man använder dem till att köra i stan och det går ungefär lika fort i praktiken, förutom att 50ccn väger mindre, man kan köra bussfil och tar man bort plåten kan man köra cykelbana utan att nån bryr sig.
Att köpa en ny LX125 tycker är riktigt riktigt töntigt. De är så fula och köregenskaperna är då värdelösa att jag inte ser någon vinst med att ha en sån framför att ha en moppe. Tittat på LX många gånger och undrat varför inte Piaggio gjort en snygg Vespa på så jäkla länge. Började nästan tycka PX var snygga innan LXS dök upp.
Man köper inte en vespa för den är en bra motorcykel, man köper dem för de är snygga.. på samma sätt som ett par solglasögon eller en plånbok.
Har du köpt en LX 125 har du väldigt dålig smak som föredrar att åka runt på en skitful 150kilos moped framför att köpa en riktig motorcykel.
Eller som många här, köpa en klassiker och en bil.. sen är det jäkligt praktiskt med en Vespa S för att handla cigg och kvällstidningen men det är ingenting man gifter sig med.
En riktig vespa är en gammal GL eller GS med en VBB motor. Sen är det bara produktionsgrejer för 15åringar men med lite större motorer och rent tekniskt sett är jag övertygad om att hondas scootrar är överlägsna för de bygger på ett helt annat sätt och de utgår från motorcyklar och inte från 1946 och flummiga italienska lösningar.
Vespa handlar om utseende och charm.
Det finns lite grann sånt i en Vespa S annars hade jag köpt en Honda i stället. Men jämfört med en klassiker är det bara en slit och släng grej.
Att vi hamnade på det här med juridik tror jag var när jag skrev att jag inte ville göra en overkill och byta ut hela motorn i o m en 70cc.
Jag borde ha svarat på ett annat sätt men jag uppfattade inte spänningen som fanns här haha Fan det är ju sanslöst.
Respekterar dem som säger att nya hojar är skit och hellre köper en BMW eller en Honda motorcykel.. för det stämmer.. varför hålla på med en jäkla moped om den inte är snygg som de gamla originalen..
Men att argumentera om nya vespor är som att jämföra rolexklockor från Thailand. Vem fan bryr sig. Den är död, glömd och begraven om tre år ändå. Under tiden får man ha så kul man kan. Man tar en risk varje gång man korsar gatan men man vill inte mista körkortet i tre mån om man kan mystrimma lite och ofta går det väldigt bra att man snacka sig ur såna saker. Torskar jag hårt och får lappen indragen ringer jag min jurist och vi överklagar, men då kan jag inte åka runt med 70cc vilket är ett icke typbesiktigad fordon.
Juridiskt sett är det värsta du kan göra att skriva den på någon som har ett körkort och sen åka på den för om du torskar så tar dem deras för fordonet är deras ansvar så länge det inte är stulet.
Fick en dom mailad till mig om en företagsägare som hade en anställd som lånat ut en bil till en kille som hade indraget körkort. Eftersom han var bolagstecknare blev han av med sitt körkort. Men nu snackar vi om trimmade moppar och har kul. Det är inte dråp kontra överlagt mord vi reflekterar över som det verkar på tonen.
Fortfarande ingen som har ett kvalificerat svar på min fråga på första sidan?
Hittade just ett blindrör i kröken som jag ska låta kapa och svetsa.
Sen återstår det att komma på varför den sprutar bensin genom avgasröret men meken som gjorde det är så klantig att det förmodligen bara är att skruva lite på blandningsskruven (otroligt om den har så mycket tolerans att den ändå funkar utan att drunkna) Inte orkat börja skruva förrän jag kommit fram till lite saker att skruva på.
Ja sa större cylinder i första inlägget när ja svarade men du verkar ju veta att du "måste ha en ny vev" vilket du inte alls behöver för lite lagom trim. Eftersom du säger att du lämnar in den för trimning så antar ja att du själv inte har en aning hur man skruvar därför kan ja likagärna strunta i att ge tips om du ändå inte vill lyssna på det ja har att säga. För att inte orginalveven ska hålla får du ha en ganska vass cylinder + rör.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Og du er sikker på at det ikke er kondens?Electronic wrote: Sen återstår det att komma på varför den sprutar bensin genom avgasröret men meken som gjorde det är så klantig att det förmodligen bara är att skruva lite på blandningsskruven (otroligt om den har så mycket tolerans att den ändå funkar utan att drunkna) Inte orkat börja skruva förrän jag kommit fram till lite saker att skruva på.
Neppe bensin, da denne ville fordampet gjennom avgassrøret... Men det kan ha samlet seg kondens i avgassrøret som blir "kastet" ut av avgassen...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
-
- Nybörjare
Lämnade mest in den för att slippa bli skitig om fingrarna. Lite psykologiskt också för börjar jag skruva så skruvar jag sönder den och bygger nåt som funkar en gång om året. Bättre att försöka hålla lite distans till ett bruksföremål. Gör samma med mina gitarrer. Jag har byggt två och kan meka.. De jag inte använder ofta mekar jag själv men de jag använder dagligen låter jag en annan kille meka (han i sin tur säger precis likadant och lämnar sina till en annan kille)marre wrote:Ja sa större cylinder i första inlägget när ja svarade men du verkar ju veta att du "måste ha en ny vev" vilket du inte alls behöver för lite lagom trim. Eftersom du säger att du lämnar in den för trimning så antar ja att du själv inte har en aning hur man skruvar därför kan ja likagärna strunta i att ge tips om du ändå inte vill lyssna på det ja har att säga. För att inte orginalveven ska hålla får du ha en ganska vass cylinder + rör.
Sen kan jag de gamla motorerna men inte de nya.. CDI boxar, katalysator.. öppnade luckan och spontant kände jag att jag förstod mer av en Golf -91a jag mekade ihop med en polare som inte kunde nånting, än att meka de nya hojarna.. Sen är allting lätt när man väl kan det men..
Att jämföra en Vespa S 2007 motor med en Puch Dakota eller en Honda CR-250 1993 är som att jämföra en iPhone med en gammal analog klockradio.. transistor/förbränningsmotor.. allt är enkelt i grunden men nu har det plötsligt blivit så mycket mer komplicerat.
Det är en två taktare men det är fyra gånger så många slangar och jag har ingen aning om hur stor precision det är.
Var in på Twostroke och snackade med två killar där som var 15 bast och kunde det precis trots att det enda vi hade gemensamt var motorblocket från Piaggio.
De bekräftade vad du skrev att man inte behöver annan vev förrän man är uppe i hästkrafter som ger 120km/h.. men när jag tittade på SIPs butik och Malossis hemsida så kollade jag på de 70cc som gav mest effekt (det är så liten prisskillnad att om man ändå skruvar isär den och ska köra in den på nytt så..) de heta Malossi 70cc kom med det som ett krav. Sen fanns det snällare som inte gav lika mycket effekt och då behövdes inte veven så
Du hade rätt! Fel av mig.
Tror jag ska ta bort blindröret och nöja mig med det för nu. De menade att det blev 70 och lite till på det sättet. CDI boxen tar inte emot än.
Sen kanske satsa på en brännhet 50cc cylinder när snön kommer och det är bäst att den inte står där och jag får för mig att köra runt på isgata med en vespa som när jag var 15. Det gick bra i några månader, sen en dag fick jag se hur en knäskål ser ut utan kött och skinn och jag har fortfarande ärret kvar. Det var en jäkla Bonnie som vägde 50kg. Väldigt mycket lättare att häva än en som väger 96kg fulltankad ≈ 100kg med låset och lite verktyg.
Allvarligt talat så måste du skämta.
Den enda anledningen till att jag skrev Täby var att sätta relevans till vilket polisdistrikt (Roslagen) som det hände i. Att du relaterar till det som jordens mittpunkt är din åsikt.
Ren spekulation är det ju inte när jag pratar om brorsans händelse. Det hände ju, alltså ingen spekulation.
Du har ingen som helst aning om vem jag är och jag förstår inte varför någon känner ett behov till att vara så jävla otrevlig. Läser du igenom vad jag har skrivit tidigare så är det inget som är felaktigt. Jag har till och med kommit med konkreta exempel på effekthöjande åtgärder du kan göra.
Du kommer aldrig att hitta någon som hjälper dig att svara på dina frågor med din attityd. Det enda jag har gjort är att rätta till felaktigheter i det du skriver för att andra ska slippa gå vidare med skrönan att du förlorar körkortet vid minsta fel under prövotiden.
Att diskussionen har spårat ur kan jag däremot hålla med om.
Den enda anledningen till att jag skrev Täby var att sätta relevans till vilket polisdistrikt (Roslagen) som det hände i. Att du relaterar till det som jordens mittpunkt är din åsikt.
Ren spekulation är det ju inte när jag pratar om brorsans händelse. Det hände ju, alltså ingen spekulation.
Du har ingen som helst aning om vem jag är och jag förstår inte varför någon känner ett behov till att vara så jävla otrevlig. Läser du igenom vad jag har skrivit tidigare så är det inget som är felaktigt. Jag har till och med kommit med konkreta exempel på effekthöjande åtgärder du kan göra.
Du kommer aldrig att hitta någon som hjälper dig att svara på dina frågor med din attityd. Det enda jag har gjort är att rätta till felaktigheter i det du skriver för att andra ska slippa gå vidare med skrönan att du förlorar körkortet vid minsta fel under prövotiden.
Att diskussionen har spårat ur kan jag däremot hålla med om.
-
- Nybörjare
Det är vit rök i början och det brukar vara ett tecken på bensin i röret har jag hört.. så det är bensinkranen som gått sönder. Den ska enligt uppgift sitta i botten på tanken (?)Svint1 wrote:
Og du er sikker på at det ikke er kondens?
Neppe bensin, da denne ville fordampet gjennom avgassrøret... Men det kan ha samlet seg kondens i avgassrøret som blir "kastet" ut av avgassen...
Liker din Touring!!

Har du originaltändning eller elektronisk?
Kan inte hitta någon som kan hjälpa mig få ihop mitt elektroniska tändsystem på min GL-150. Jag har har ett svänghjul från Bajaj som stämmer och två kompletta uppsättningar tänddelar men båda kom med ofullständiga instruktioner så man kan inte mer än gissa sig till vilken sladd som ska gå vart. Alla färger på regnbågen på kablarna som kommer från vad heter företaget nu igen.. i Kanada.. de som säljer kiten. Köpte till och med en till kabel från dem och då fick jag en med ännu fler färger och var för kort (de skickade en som var till smallframe)
-
- Nybörjare
Roslagens polisdistrikt vet jag ingenting om. Jag bor i sthlm och det gör du också. Sthlm är vad jag utgår från juridiskt och praktiskt. Täby, Vallentuna är kranskommuner med sina egna domstolar osv men det är så nära Stockholm att jag tror inte det skiljer sig så mycket mer än att poliserna kanske har lite mindre att göra och inte lika mycket riktig brottslighet. Hur som helst har en isolerad händelse och ett polisbefäls respons på någonting inte mycket med resten av sthlms 1.7milj innevånare att göra.wanten wrote:Allvarligt talat så måste du skämta.
Nej det stämmer men jag kan också berätta 100 historier om polare som torskat för trimning och fått allt från en varning till uppskjuten mycket beroende på befälet, hur de uppfattats som personer och hur de blivit tagna. Tror de flesta på forumet kan berätta 100 historier om folk som torskat för trimning när de var 15 och lagen har inte förändrats nämnvärt.wanten wrote: Ren spekulation är det ju inte när jag pratar om brorsans händelse. Det hände ju, alltså ingen spekulation.
Om jag berättar om en kompis eller du berättar om en kompis eller din brorsa så landar det på vad man kallar för "hörsägen" och dess signifikans blir låg då den som nämner historien omöjligt kan vittna om alla omständigheter då du inte var där. Finns det ett papper från incidenten är det värt mer för mig än att höra någons historia återberättas. Hur många öl hade han druckit och hade polisen en dålig dag med barn som skulle hämtas på dagis för de var sjuka eller räntan gick i taket så han var orolig över sina lån.. Bättre med pappret eller förstahandshistorien.
En sak som är faktiskt hör till debatten kring olovlig kontra trimmad:
Hade två kompisar. Båda torskade samma vecka, samma polis (det fanns bara två stationerade poliser på Lidingö då det hände iof åtta år sedan så det spelar delvis in. En bil som åkte samma runda varje dag på samma tider och men i bland var ute på väg hem från någonting.. inte undra på att de kunde råna en bank och fly över Lidingöbron nästan 1mil bort utan att det fanns en polisspärr.. de är bananer)
Den ena killen hade en trimmad moppe med 70cc. Han fick tillbaka moppen i en plastpåse och fick lämlighetsintyget/körkortstillståndet indraget.
Den andra killen körde en 250 cross utan regplåtar i maxfart på en bit 90 väg som finns längst ut på ön.
Han fick dagsböter på några hundra spänn och ingenting mer.
Slutsatsen jag drog av det var att det var bättre att köra olovligt än att köra trimmat. I det fallet var ju inte crosshojen typad och godkänd för allmänväg, plåt, försäkring osv osv men han klarade sig ändå lindrigare.
De gjorde om samma sak ett halvår senare och exakt samma utfall skedde.
Andra som kört lite mystrimmat i 50 eller 70 och blivit tagna av samma polis har inte fått samma replisalier. De har bara fått påsen och jag gissar räkningen för att låta skruva isär allting som de stoppade i påsen.
Blir man stoppad av en piket i city, är 28år och välklädd kanske de håller på och gapar åt en men de provkör inte ens moppe. Det kan jag inte föreställa mig om det inte är en nitisk gammal gubbe som hatar mopeder men de är väldigt sällsynta om de inte tidigare jobbat i en förort där enda problemet varit just trimmade moppar som låter.
Om den inte låter och de inte har en chans att mäta en mellan alla bilar, korsningar, svängar osv Jag har en kusin som är 15 och hans kompisar har berättat att de blivit stoppade tre gånger på ett halvår. Jag är övertygad om att det är ett direktiv de har från sin distriktschef för att ungarna ska känna sig iaktagna och vara skraja för att åka runt med öl i ryggsäcken och liknande.. Piketpoliser gillar att skrämma barn. "-Snäppet upp från väktare" sa en polis till mig.
Sen åker de givetvis runt med maskiner som ser ut som någonting ur Ninja Turtles och är 150cm långa. Har de trimrör på så sätter de dit ett klistermärke det står Stage6 eller nåt sånt som verkligen är att be om problem. En vuxen karl i kostym drar inte till sig samma uppmärksamhet på någonting så diskret som en enfärgad piaggio med klassiska linjer.
Sen kan man alltid ha otur och träffa på nyutexaminerade rötägg som ska terrorisera och göra alkokontroll på en mopedist på väg hem från Seven Eleven. De rörde inte min hoj. De tittade bara snabbt på avgasröret.
Jag hade inte druckit och jag har varit med tidigare om att jag passat in på signalement som varit väldigt breda och meningslösa "180-190cm, cendréfärgat hår" så det var Franz Kafkas processen i 15min och när jag frågade om det gällde någonting mer än bara min jäkla moppe så svarade de att Det kanske du vill berätta om!! Jag var påväg att skoja om att jag inte betalade TV licensen men så kom jag på att jag inte gör det så det hade inte varit så smart haha. Så jag bara frågade om det alltid tog så här lång tid att kolla saker nu med både RAKEL och att de i de nya bilar får upp foto och straffregister på personen som legitimationen eller fordonet tillhör.
Så man kan spekulera länge i det där. Jag tror inte city piketen har lust att se mig skratta när de ska låna min hjälm för att provköra och hålla på.
Det är går inte ihop med deras testosteron pumpade "Vi tittar på Cops varje kväll på Kanal 6" stil.
(Kan slå vad om att de sitter i bilen och pratar om gårdagens avsnitt av Cops då nån fick stryk och tycker det är surt att de inte får slå svarta och narkomaner i samma utsträckning som i USA).
Radiobilarna kan man inte bli stannad av för dem ser man på så långt håll om man inte är blind och civilpoliserna där jag bor som går en per 50 personer vill inte röja sin bil för att hålla på med en jäkla moppe som de får stå med i 40minuter innan det kommer någon och hämtar den.
Men har man en raka utanför stan är det lätt att torska.
Spekulationer från min sida.. men det är allt vi har om jag inte börjar klistra in domar på fem sidor vilket inte heller ger hela verkligheten eftersom den förändras hela tiden och beror helt på omständigheterna kring händelsen och vilken domare som dömde i ärendet om det gick till tingsrätten. Länsstyrelsen reagerar också olika från fall till fall beroende på handläggare. En evig tombola vi lever i. Tur att vi i varje fall har väderleksprognoser som stämmer hyfsat.
Förlåt om jag var lite otrevlig i mitt språk. Jag gick i genom vad du skrivit och vad andra skrivit och insåg att jag kanske gick lite hårt åt på dig. Det var dumt och onödigt av mig. Jag ber om ursäkt. Tack för tipsen du gav mig direkt och indirekt även om det inte hade med LXS att göra.wanten wrote: Du har ingen som helst aning om vem jag är och jag förstår inte varför någon känner ett behov till att vara så jävla otrevlig. Läser du igenom vad jag har skrivit tidigare så är det inget som är felaktigt. Jag har till och med kommit med konkreta exempel på effekthöjande åtgärder du kan göra.
Jag är lite dålig på det där med att vara nyanserad. Det blir oftast två lägen. Antingen väldigt ödmjuk och säger jaha när folk säger eller skriver befängda saker eller också tröttnar jag när någon argumentera och då har jag en tendens att överreagera en smula.
Ingen svarade på min fråga från början mer än Marre som föreslog en 70cc cylinder vilket vid efterforskning inte vore så dumt eftersom en ny cylinder = jag kan ha vilket avgasrör jag vill. Det är haken med Piaggio. Inga roliga avgasrör eller knep mer än att ta fram svetsen.wanten wrote: Du kommer aldrig att hitta någon som hjälper dig att svara på dina frågor med din attityd.
Sen hände ingenting.. Jag gjorde en bump och rätt vad det var började detdiskuteras juridik och det dök upp inlägg varje gång jag loggade in. Det fick lite fart på tråden och jag låg överst i forumet och många läste..
Tyvärr kom ingen med ett svar på min fråga mer Marre, allt annat handlade om personliga erfarenheter osv osv och angrepp mot mig vilket jag inte hade något emot för jag satt och väntade på ett svar på min fråga. Just det där med att byta till 70cc vilket jag från prejudicerande fall är skeptisk mot (inte mina goofy kompisar från Lidingö utan fall jag fått mailade till mig från polisen när jag undersökte om jag skulle köpa trimmad moppe eller en slå till på min GL-150, vilket ledde till att jag köpte den för tre år sen).
Slutsatsen av att ha legat överst i topic listan i snart en vecka är att ingen vet hur man trimmar en Vespa LXS/S 50 antagligen för det är väldigt svårt och det är så få sålda i Sverige för de bara funnits i en säsong.
Enligt polisen, trafikskolan och helt köret så blir det som sagt inte böter utan indraget körkort vid förfarande som hade givit en förare med full behörighet böter. Vad gäller petitesser tror jag inte någon vill se en 18årig grabb att gråta för han glömt blinkers vid en högersväng eller kanske missat en stoppskylt (som egentligen är samma sak som att köra mot rött). Att du fick böter tycker jag låter väldigt... det går emot allt jag läst och hört andra råka ut för. Om du har tid plats och datum då det hände kan jag säkert fråga om det fanns några speciella omständigheter kring det. Det ligger kvar i datorn i många år även om det inte är till belastning för dig om du skulle göra samma förseelse igen.wanten wrote: Det enda jag har gjort är att rätta till felaktigheter i det du skriver för att andra ska slippa gå vidare med skrönan att du förlorar körkortet vid minsta fel under prövotiden.
Min kompis fick fortkörningsböter två gånger för under 20 över begränsning när han pendlade till Karlstad. Hopplöst eftersom det är så mycket berg och dalgångar att det räcker med att rulla för att överskrida med god marginal om man var låg under vid toppen på berget. Poliserna sitter nere i dalgången och väntar på en. Timmerbilarna har ett helvete med det eftersom de måste samla fart för att komma över nästa berg så det går 40km/h uppför för de är rädda att bli av med lappen.
Tredje gången han blev tagen var det också mindre än 20 över 90 och de drog in körkortet på tre mån. Snäll kille så jag skjutsade runt honom några gånger förra sommaren, hans fru fick köra honom och kompisar. Jag såg pappren och det var ingen alkohol eller någonting sånt inblandat. Pratade med min vän polisen och han tyckte det var oschyst och förklarade hur man gjorde för att överklaga på rätt sätt och få tillbaka det snabbt då de är ganska snabba med att lämna tillbaka, men han orkade inte hålla på och processa och det hade redan hunnit gå en månad.
Men det är karlstad/karlskoga polisen i södra värmland.. De är nitiska med hastigheter eftersom de inte har någonting annat att göra gissar jag.
Vet ett dussin bekanta som haft prövotid blivit av med sitt körkort med en gång då de överskridit med mer än 10km/h men ingen som fått böter. Vet inte när du tog körkort. De kanske ändrat det sen jag tog 99.
Du kanske har rätt, jag kanske har rätt.. Vi lämnar det tycker jag för det är bara slöseri med tid att försöka överbevisa varandra med argumentationer.
Ja.. men det är kul att folk slutar vara så besserwisser och det är lustigt att det blir så starka känslor kring mopeder och vem som har rätt eller fel. Jag tar inte så hårt på det. Det är bara moppar och regler. Jag hoppas ingen annan tar så hårt på moppar och regler. Däremot blir jag väldigt trött när för folk skriver eller säger "Grejen är den att så här är det för det vet jag". Jag borde svara Jaså säger du det, och släppa det men det slår an på nån sträng i mig det där typiskt svenska undervisande beteendet..wanten wrote: Att diskussionen har spårat ur kan jag däremot hålla med om.
Jag ber igen om ursäkt för att jag inte valde mina ord bättre och hoppas vi alla är glada vänner nu och kan prata om scootrar i stället.
Till Electronic:
Vet du hur en 2-takts motor fungerar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5_takt
Bara för att man drar V-ringen så gör inte det att
din scooter kommer gå i 100blås som alla med EU-scooter
säger att de gör. BULLSHIT!
Däremot är den lättare/billigare att trimma dagens motorer
som från std. är utvecklade för att ha mer effekt.
Ju mer man trimmar, ju mer låter det.
Ju mer man trimmar, ju mer bensin går det åt.
Ju mer bensin det går, ju mer olja drar den.
Finns massa effektlagar du kan googla på
All modifiering av motorn som gör att den får mera
prestanda än dina original 4,4hk samt går fortare än 45km/
är trimning. Detta är olagligt enligt svensklag.
Sen kan man råka ut för en polis som ser lite hårdare
på saker och ting, eller en som ser mellan fingrarna.
Beror väldigt mycket på hur man själv uppför sig!
80km/h på en cykelbana och vägrar att stanna = elak Polis
80km/h på en 70väg och man stannar = Snällare polis
En cross som åker dit borde få en "elakpolis" efter sig
då detta är ett rent tävligsfordon som man inte ens
får köra i de flesta depåer på cross banor!
Däremot finns det Enduro, som man kan E-Regristrera för
att använda fordonet i tävlingar med transport sträckor
Finns även landsvägsreggade hojjar då man måste
byta lite mera grejer för att få den laglig för gatåka.
För att se en cross Googla t.ex. Yamaha YZ 250cc
Enduro'n heter Yamaha WR 250cc
En trimmad Moped är värre än MC utan körkort.
Då mopeden räknas till oregristrerat fordon och försäkringen
faller bort. Att köra MC utan A-KK är olovligkörning, dock gäller
försäkringen om personen kan hävda att han har körvana
för tvåhjuligt fordon. Försäkringsbolaget kan dock dra av en
viss % då körkort saknas.
Vill du trimma mera så finns det motorbyggare i hela Sveriges land.
Dessa proffesorer kostar en slant men de vet vad de gör, och det
Är då din plånka som styr hur mkt mos du ska ha.
Tänk även på att en trimmad motor kräver mera omsorg!
Vet du hur en 2-takts motor fungerar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5_takt
Bara för att man drar V-ringen så gör inte det att
din scooter kommer gå i 100blås som alla med EU-scooter
säger att de gör. BULLSHIT!
Däremot är den lättare/billigare att trimma dagens motorer
som från std. är utvecklade för att ha mer effekt.
Ju mer man trimmar, ju mer låter det.
Ju mer man trimmar, ju mer bensin går det åt.
Ju mer bensin det går, ju mer olja drar den.
Finns massa effektlagar du kan googla på
All modifiering av motorn som gör att den får mera
prestanda än dina original 4,4hk samt går fortare än 45km/
är trimning. Detta är olagligt enligt svensklag.
Sen kan man råka ut för en polis som ser lite hårdare
på saker och ting, eller en som ser mellan fingrarna.
Beror väldigt mycket på hur man själv uppför sig!
80km/h på en cykelbana och vägrar att stanna = elak Polis
80km/h på en 70väg och man stannar = Snällare polis
En cross som åker dit borde få en "elakpolis" efter sig
då detta är ett rent tävligsfordon som man inte ens
får köra i de flesta depåer på cross banor!
Däremot finns det Enduro, som man kan E-Regristrera för
att använda fordonet i tävlingar med transport sträckor
Finns även landsvägsreggade hojjar då man måste
byta lite mera grejer för att få den laglig för gatåka.
För att se en cross Googla t.ex. Yamaha YZ 250cc
Enduro'n heter Yamaha WR 250cc
En trimmad Moped är värre än MC utan körkort.
Då mopeden räknas till oregristrerat fordon och försäkringen
faller bort. Att köra MC utan A-KK är olovligkörning, dock gäller
försäkringen om personen kan hävda att han har körvana
för tvåhjuligt fordon. Försäkringsbolaget kan dock dra av en
viss % då körkort saknas.
Vill du trimma mera så finns det motorbyggare i hela Sveriges land.
Dessa proffesorer kostar en slant men de vet vad de gör, och det
Är då din plånka som styr hur mkt mos du ska ha.
Tänk även på att en trimmad motor kräver mera omsorg!
"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
-
- Nybörjare
tack för ditt modesta svar!
det står nybörjare men du tar verkligen ut svängarna.
en tvåtaktare är ju alltid en tvåtaktare även om den har insprutning, ventiler, katalysator och bränsle+oljepump som styrs från databoxar..
Några 100blås får man knappast med en vanlig skruvmejsel om man skruvar på en en standard spagettihoj.
Uppskattar ditt råd om körvana. Det måste jag kolla vidare i och höra med mina resp försäkringsbolag hur de ser på det hålet.
Varit skeptisk till modifikationer eftersom min erfarenhet är precis som du skriver; ett modifierat fordon som inte längre är varken typbesiktigat eller besiktigat och saknar försäkring är lika mycket av ett brott som olovlig körning - vilket man indirekt hamnar under om man överstiger sina lagliga 45km/h.
Jag har lite andra hojar men eftersom det här är scooterklubben och inte SMK så håller jag mig till mina två scootrar.
Eftersom två av tre gånger jag börjar skruva på någonting slutar det slutar det med att jag har en hotrod som inte startar..
Därför jag försöker hålla distans till min "Daily driver".
Första man lär sig är att inte meka med alla hojar samtidigt för då har man ingenting att åka på. Om en hoj funkar hyfsat ska man inte ge sig på att skruva isär den helt och sätta på en ny cylinder osv för att lösa att den drar 1.4/milen när jag kör 55km/h.. men jag kämpar hårt för att inte skruva isär den i bitar på köksgolvet i lägenheten och leta efter problemet. De vanliga verkstäderna har två månaders kö och stället jag köpte den på som bytte munstycke och gav mig tillbaka en hoj som.. ja
De har svårigheter med att svara i telefonen, svara på mail och går man dit möts man av en otrolig motvilja att sälja både tjänster och delar oavsett om man är trevlig eller otrevlig. Otrevlig fungerar tråkigt nog bättre med riktigt bittra greasemonkeys som tappat lusten helt.
Det har varit scooter trend i flera år nu så de får in kulorna. Behöver inte vara trevliga och svara i telefonen, kidsen ringer igen och ställer upp på att vänta två månader för att de ska byta olja och tändstift och stämpla boken. Vill verkligen inte lära mig ännu en hoj. Köper jag Piaggios dyraste Vespa ny vill jag att den bara ska funka. Hade jag velat ha problem hade jag köpt en till 60talare.. Överdrivet exempel men en P1800 är mycket snyggare än en V70 och med ett par riktiga stötdämpare går den att styra också.. men vad kör man helst i december eller till jobbet när man har 15min på sig och det är samma tråkiga väg dit som alltid.
Tråkigt att verkstäderna inte plockar in mer folk för det verkar vara likadant överallt om man vill betala sig ur sina bekymmer.. och de enda som är vassa på att meka de här hojarna som förändras så mycket från år till år är folk mellan 15 och 18år som jag väldigt sällan springer på för det var ett tag sen jag tog studenten.
en tvåtaktare är ju alltid en tvåtaktare även om den har insprutning, ventiler, katalysator och bränsle+oljepump som styrs från databoxar..
Några 100blås får man knappast med en vanlig skruvmejsel om man skruvar på en en standard spagettihoj.
Uppskattar ditt råd om körvana. Det måste jag kolla vidare i och höra med mina resp försäkringsbolag hur de ser på det hålet.
Varit skeptisk till modifikationer eftersom min erfarenhet är precis som du skriver; ett modifierat fordon som inte längre är varken typbesiktigat eller besiktigat och saknar försäkring är lika mycket av ett brott som olovlig körning - vilket man indirekt hamnar under om man överstiger sina lagliga 45km/h.
Jag har lite andra hojar men eftersom det här är scooterklubben och inte SMK så håller jag mig till mina två scootrar.
Eftersom två av tre gånger jag börjar skruva på någonting slutar det slutar det med att jag har en hotrod som inte startar..
Därför jag försöker hålla distans till min "Daily driver".
Första man lär sig är att inte meka med alla hojar samtidigt för då har man ingenting att åka på. Om en hoj funkar hyfsat ska man inte ge sig på att skruva isär den helt och sätta på en ny cylinder osv för att lösa att den drar 1.4/milen när jag kör 55km/h.. men jag kämpar hårt för att inte skruva isär den i bitar på köksgolvet i lägenheten och leta efter problemet. De vanliga verkstäderna har två månaders kö och stället jag köpte den på som bytte munstycke och gav mig tillbaka en hoj som.. ja
De har svårigheter med att svara i telefonen, svara på mail och går man dit möts man av en otrolig motvilja att sälja både tjänster och delar oavsett om man är trevlig eller otrevlig. Otrevlig fungerar tråkigt nog bättre med riktigt bittra greasemonkeys som tappat lusten helt.
Det har varit scooter trend i flera år nu så de får in kulorna. Behöver inte vara trevliga och svara i telefonen, kidsen ringer igen och ställer upp på att vänta två månader för att de ska byta olja och tändstift och stämpla boken. Vill verkligen inte lära mig ännu en hoj. Köper jag Piaggios dyraste Vespa ny vill jag att den bara ska funka. Hade jag velat ha problem hade jag köpt en till 60talare.. Överdrivet exempel men en P1800 är mycket snyggare än en V70 och med ett par riktiga stötdämpare går den att styra också.. men vad kör man helst i december eller till jobbet när man har 15min på sig och det är samma tråkiga väg dit som alltid.
Tråkigt att verkstäderna inte plockar in mer folk för det verkar vara likadant överallt om man vill betala sig ur sina bekymmer.. och de enda som är vassa på att meka de här hojarna som förändras så mycket från år till år är folk mellan 15 och 18år som jag väldigt sällan springer på för det var ett tag sen jag tog studenten.
Tror att du var sarkastisk, men nybörjare betyder nybörjare på forumet, kolla ditt eget namn. Vad står det där? Har träffat Jobo och kan intyga att han vet vad han pratar om. Säger dock inte att du är oinsatt i ämnet. /CalleElectronic wrote:tack för ditt modesta svar!
Det står nybörjare men du tar verkligen ut svängarna.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Kära Electronic
uppskattar att du äntligen har svarat på mitt inlägg
Okej om jag ska ta mig an dina påståenden.
Nybörjare på detta forum, mina motorkunskaper är det inget fel på.
Tar inte ut svängarna utan säger bara som det är!
en tvåtaktare är ju alltid en tvåtaktare även om den har insprutning, ventiler, katalysator
och bränsle+oljepump som styrs från databoxar..
Din scooter är en tvåtakts ottomotor. Förgasare med Reedstyrd insugningstid.
Redan när farmor var oskuld i förra århundradet, runt 10- och 20-talet, så fanns
det patent på Reedstyrt, slidmatat och kolvstyrda insugningsfunktioner.
Du får det att låta som att det är helt omöjlig konstruktion och att
man måste vara raketforskare för att skruva!
Så om du nu inte har tummen i armhålan så är det väl bara att
bestycka den där förgasaren. Om nu verkstäderna har så lång kötid
så kanske du skulle ta ett snack med de där vassa 15åringarna som
är kung på bestyckningar.
2-taktare med ventiler?
Inte för att jag förstår hur du kan tycka att det är relevant med din scooter
men menar du tvåtakts diesel med ventiler?
Dessa motorer används det innom det marina och även i tåg har jag hört.
För att en sådan motor ska fungera till ändamålet och prestera effekten
som behövs till det ändamålet ska den vara lågvarvig, långslagig och överladdad.
Altså turbo eller kompressor.
Den här typen av motorer är inte direkt varvvilliga utan rör sig oftast mellan 10-100rpm där maxvarvet ligger.
Men de presterar en otrolig effekt och kan ligga mellan 5000 hk till över 100000hk.
Tyvärr är dessa maskiner inte direkt på 200cc utan är
jättestora så i någon scooter får de nog inte plats.
Fanns även varianter på tvåtakts dislar som satt i en å annan MC men
det va ju runt hundra år sedan när alla uppfinnare var i sann Åsa-Nisse
anda med en iver och naivitet, som får normala knäppgökar att verka sansade.
Tror inte C.Reinhardt AS som är importörerna av Vespa i Sverige
har dessa motorer att erbjuda i sitt sortiment, men de vore jävligt coolt!
För att återkomma lite till tråden om din trimning igen,
Grundtanken i all form av motor trimning för tävlingsbruk
är att få en så hög motoreffekt med bibehållen körbarhet,
utan att göra så stort avkall på hållbarhet. Så man ska kunna
slutföra tävlingen och ta sig till depå för reparation.
Det är till skillnad mot din scooter som har en sk. produktions
motor som används av konsument.
Där gäller andra kriterier, som att den skall fungera i många olika miljöer.
Den skall vara hållbar, relativt lättservad vara oerhört körbar.
Motorn skall även kunna startas i dom flesta klimat.
Den är konstruerad för andra civila regler med avsikt att klara
Sveriges lagar för mopeder dvs bullerkrav, effekt, hastighet etc.
men viktigaste av allt....
den skall kunna framföras av vilken klåpare som helst!
Självklart kan du trimma din scooter och få den att gå som fan,
men räkna inte med att den startar varje morgon när du ska till
jobbet.
Det finns flera delar som styr mängden av levererat bränsle vid ett
visst varvtal, är du osäker ger jag dig rådet att vänta på att en verkstad
ska titta på förgasaren åt dig istället.
Känner du att du skulle klara det utan att plocka isär hela scootern på
köksgolvet så är det såhär.
På din scooter sitter det 3st strypningar vad jag vet.
Variator ring, en Mässings bricka som sitter i insugshålet
och en gummi plugg på 90° i luftburken.
Tar du bort alla borde du hamna på ca. 66 i HM och 38-42 i tomgång.
Detta är inte skrivet i sten att alla motorer ska ha den uppsätningen
utan det kan skilja sig från motor till motor, beroende på hur den blivit inkörd etc.
Lycka till me förgasarn
Du har även skrivit texten:
LX'n är så gammal från det året den är inköpt, har kommit några få förändringar från
den kom till hur den ser ut idag. Det är en vidareutväckling från Vespa ET2 från 90talet.
Dessa har flera delar som passar med varandra.
Sen undrar jag vartfan du har fått för dig att en LXS och en Gilera Runner
är samma???
Gilera Runner är vätskekyld. LX, LXS och LXV som har samma motorfamilj
är luftkylda genom en fläkt. Det kanske finns någon viss del
som passar de båda motorerna men de är långt ifrån varandra i orginal utförandet!
LXS är inte heller Vespas dyraste modell utan det är LXV.
Som sagt LXS och LXV är i grund och botten en vanlig LX
men med vissa kosmetiska ändringar. Har chassi i pressad plåt,
Vilket inte gilera Runner har. Runnern har stålrörsram med plastkåpor.
YOU gotta go back, back, back to school again
uppskattar att du äntligen har svarat på mitt inlägg

Okej om jag ska ta mig an dina påståenden.
Nybörjare på detta forum, mina motorkunskaper är det inget fel på.
Tar inte ut svängarna utan säger bara som det är!
en tvåtaktare är ju alltid en tvåtaktare även om den har insprutning, ventiler, katalysator
och bränsle+oljepump som styrs från databoxar..
Din scooter är en tvåtakts ottomotor. Förgasare med Reedstyrd insugningstid.
Redan när farmor var oskuld i förra århundradet, runt 10- och 20-talet, så fanns
det patent på Reedstyrt, slidmatat och kolvstyrda insugningsfunktioner.
Du får det att låta som att det är helt omöjlig konstruktion och att
man måste vara raketforskare för att skruva!
Så om du nu inte har tummen i armhålan så är det väl bara att
bestycka den där förgasaren. Om nu verkstäderna har så lång kötid
så kanske du skulle ta ett snack med de där vassa 15åringarna som
är kung på bestyckningar.
2-taktare med ventiler?
Inte för att jag förstår hur du kan tycka att det är relevant med din scooter
men menar du tvåtakts diesel med ventiler?
Dessa motorer används det innom det marina och även i tåg har jag hört.
För att en sådan motor ska fungera till ändamålet och prestera effekten
som behövs till det ändamålet ska den vara lågvarvig, långslagig och överladdad.
Altså turbo eller kompressor.
Den här typen av motorer är inte direkt varvvilliga utan rör sig oftast mellan 10-100rpm där maxvarvet ligger.
Men de presterar en otrolig effekt och kan ligga mellan 5000 hk till över 100000hk.
Tyvärr är dessa maskiner inte direkt på 200cc utan är
jättestora så i någon scooter får de nog inte plats.
Fanns även varianter på tvåtakts dislar som satt i en å annan MC men
det va ju runt hundra år sedan när alla uppfinnare var i sann Åsa-Nisse
anda med en iver och naivitet, som får normala knäppgökar att verka sansade.
Tror inte C.Reinhardt AS som är importörerna av Vespa i Sverige
har dessa motorer att erbjuda i sitt sortiment, men de vore jävligt coolt!
För att återkomma lite till tråden om din trimning igen,
Grundtanken i all form av motor trimning för tävlingsbruk
är att få en så hög motoreffekt med bibehållen körbarhet,
utan att göra så stort avkall på hållbarhet. Så man ska kunna
slutföra tävlingen och ta sig till depå för reparation.
Det är till skillnad mot din scooter som har en sk. produktions
motor som används av konsument.
Där gäller andra kriterier, som att den skall fungera i många olika miljöer.
Den skall vara hållbar, relativt lättservad vara oerhört körbar.
Motorn skall även kunna startas i dom flesta klimat.
Den är konstruerad för andra civila regler med avsikt att klara
Sveriges lagar för mopeder dvs bullerkrav, effekt, hastighet etc.
men viktigaste av allt....
den skall kunna framföras av vilken klåpare som helst!
Självklart kan du trimma din scooter och få den att gå som fan,
men räkna inte med att den startar varje morgon när du ska till
jobbet.
Det finns flera delar som styr mängden av levererat bränsle vid ett
visst varvtal, är du osäker ger jag dig rådet att vänta på att en verkstad
ska titta på förgasaren åt dig istället.
Känner du att du skulle klara det utan att plocka isär hela scootern på
köksgolvet så är det såhär.
På din scooter sitter det 3st strypningar vad jag vet.
Variator ring, en Mässings bricka som sitter i insugshålet
och en gummi plugg på 90° i luftburken.
Tar du bort alla borde du hamna på ca. 66 i HM och 38-42 i tomgång.
Detta är inte skrivet i sten att alla motorer ska ha den uppsätningen
utan det kan skilja sig från motor till motor, beroende på hur den blivit inkörd etc.
Lycka till me förgasarn
Du har även skrivit texten:
LX'n är så gammal från det året den är inköpt, har kommit några få förändringar från
den kom till hur den ser ut idag. Det är en vidareutväckling från Vespa ET2 från 90talet.
Dessa har flera delar som passar med varandra.
Sen undrar jag vartfan du har fått för dig att en LXS och en Gilera Runner
är samma???

Gilera Runner är vätskekyld. LX, LXS och LXV som har samma motorfamilj
är luftkylda genom en fläkt. Det kanske finns någon viss del
som passar de båda motorerna men de är långt ifrån varandra i orginal utförandet!
LXS är inte heller Vespas dyraste modell utan det är LXV.
Som sagt LXS och LXV är i grund och botten en vanlig LX
men med vissa kosmetiska ändringar. Har chassi i pressad plåt,
Vilket inte gilera Runner har. Runnern har stålrörsram med plastkåpor.
YOU gotta go back, back, back to school again

"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
Måste man vänta i en vecka innan man får svar igen eller??
nåja... lägger in en skön länk....
http://www.youtube.com/watch?v=eezjV-HzqkU
dagens Tips:
Plana aldrig toppen om du vill varva mera!
nåja... lägger in en skön länk....
http://www.youtube.com/watch?v=eezjV-HzqkU
dagens Tips:
Plana aldrig toppen om du vill varva mera!
-
- Nybörjare
Du verkar upprörd.. Det är bra.Jobo wrote:Måste man vänta i en vecka innan man får svar igen eller??
Är du Piaggiohandlare eller har du forskat kring LX / vespa S mer eller använder din farmor och hennes reedventiler som en slags universal referens för hur två taktsmotorer sitter ihop.
Jag lät handlaren göra jobbet för den var ny, jag väntade på delar (danskarnas dvs Reinhardts och italienarnas dvs Piaggios semestrar följer varandra så de i praktiken byter av varandra) och det är lika bra att låta dem göra skitjobbet som bara är trist så får man en garanti på jobbet - tänkte jag.. eftersom de pratar ständigt om konsumentlagstiftningen osv och har fått lektioner i den då den säger att de måste råda mig att inte strypa av.
Hållbarhet är hela orsaken till att folk väljer ett piaggioblock. De tål mer än Honda eller någon annan kvalitets tillverkare.
Bortsett från att cylindern är luftkyld och att jag inte har en insprutning samt avgasröret är vespa och gilera motorerna i det närmaste identiska så när som på kåpor. De är konstruerade av samma ingenjörer med delar gjorda på samma fabrik åt samma företag - Piaggio.
"Konsument" och "farmor" "konsumentlag" "Miljökrav"
Det låter ju som citat som en sån där broschyr man alla bilägare får där det står hur man "kramar varandra" i sommartrafiken.
"Klart du kan trimma din scooter men räkna inte med att den startar varje morgon" ehh.. Du är ju präktigare än Göran Persson. Fan vad jag garvar för det är så typiskt svenskt att skriva en så korkad grej. Du behöver känna ett kollektivt ansvar i att jag kommer dit jag ska med min jäkla moppe. Vill jag hänga hissa den i flaggstången nästa sommar eller gräva ner den på min tomt så får jag göra det om jag känner för det och hur du känner för det är.. hahaha Du måste överdriva för en sån här personlighet kan inte existera 2008. När skolorna har sån där undervisning i hur det var förr i Sverige kan de skicka runt dig och du kan lägga dig i andras saker som en sann gammal ideologiskt förvirrad socialist.
Har du ett kvalificerat svar på varför en LXS drar över en liter milen utan att läcka, luktar som en bensinavluftning från en bensinstation och om det har ett rör som alla 15åringar jag visat bilden säger rakt ut "klassiskt blindrör för att skapa motstånd", eller bara väldigt mycket tid att fördriva som arbetslös struntpratare?
Sådärja...Då får jag be att vi stämmer ner tonen i den här tråden. Det gäller alla. Ämnet kvarstår, men om den urartar till pajkastning så låser jag den.
Får samtidigt ge nytillkomna forummedlemmar ett litet råd: Man vinner fler vänner med ödmjukhet.
/Guran - Admin
Får samtidigt ge nytillkomna forummedlemmar ett litet råd: Man vinner fler vänner med ödmjukhet.
/Guran - Admin
Electronic wrote:Du verkar upprörd.. Det är bra.Jobo wrote:Måste man vänta i en vecka innan man får svar igen eller??
Är du Piaggiohandlare eller har du forskat kring LX / vespa S mer eller använder din farmor och hennes reedventiler som en slags universal referens för hur två taktsmotorer sitter ihop.
Jag lät handlaren göra jobbet för den var ny, jag väntade på delar (danskarnas dvs Reinhardts och italienarnas dvs Piaggios semestrar följer varandra så de i praktiken byter av varandra) och det är lika bra att låta dem göra skitjobbet som bara är trist så får man en garanti på jobbet - tänkte jag.. eftersom de pratar ständigt om konsumentlagstiftningen osv och har fått lektioner i den då den säger att de måste råda mig att inte strypa av.
Hållbarhet är hela orsaken till att folk väljer ett piaggioblock. De tål mer än Honda eller någon annan kvalitets tillverkare.
Bortsett från att cylindern är luftkyld och att jag inte har en insprutning samt avgasröret är vespa och gilera motorerna i det närmaste identiska så när som på kåpor. De är konstruerade av samma ingenjörer med delar gjorda på samma fabrik åt samma företag - Piaggio.
"Konsument" och "farmor" "konsumentlag" "Miljökrav"
Det låter ju som citat som en sån där broschyr man alla bilägare får där det står hur man "kramar varandra" i sommartrafiken.
"Klart du kan trimma din scooter men räkna inte med att den startar varje morgon" ehh.. Du är ju präktigare än Göran Persson. Fan vad jag garvar för det är så typiskt svenskt att skriva en så korkad grej. Du behöver känna ett kollektivt ansvar i att jag kommer dit jag ska med min jäkla moppe. Vill jag hänga hissa den i flaggstången nästa sommar eller gräva ner den på min tomt så får jag göra det om jag känner för det och hur du känner för det är.. hahaha Du måste överdriva för en sån här personlighet kan inte existera 2008. När skolorna har sån där undervisning i hur det var förr i Sverige kan de skicka runt dig och du kan lägga dig i andras saker som en sann gammal ideologiskt förvirrad socialist.
Har du ett kvalificerat svar på varför en LXS drar över en liter milen utan att läcka, luktar som en bensinavluftning från en bensinstation och om det har ett rör som alla 15åringar jag visat bilden säger rakt ut "klassiskt blindrör för att skapa motstånd", eller bara väldigt mycket tid att fördriva som arbetslös struntpratare?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Electronic:
Nej jag är inte piaggiohandlare. De kunskaper jag har om Piaggio motorn
som sitter i din LXS är från att jag har renoverat några sådana
och att jag har arbetat med dem dagligen som anställd för en tid sedan.
Har även renoverat Gilera Runner motorer både 50 & 180cc
Min farmor har tyvärr inget annat att göra med 2-taktsmotorn
än att de har varit unga i samma tids epok.
Du verkar vara väldigt duktig på att dra felaktiga slutsatser.
Ang. att motorerna ser lika ut på utsidan så är det för att idagsläget
är det dyrt att ta fram en helt ny motor som det ska göras tester
på etc. De har alltså använt sig av ett fungerande koncept och
vidareutvecklat motorn till deras ändamål.
Att motorerna är gjorda i samma fabrik är väl inte så jävla konstigt att
förstå, Vespa Piaggio och Gilera då dessa märken tillhör samma koncern.
Att ett piaggio block och ett honda block ska vara olika från varandra
kvalitetsmässigt håller jag inte med om. Har du någonsin meckat med en
äkta Honda motor? Alltså tagit isär för service eller bytt en del som gått sönder
och sedan satt ihop maskinen igen, inte skruva isär den och sen låta den ligga som
du verkar vara duktig på. Finns tyvärr en uppsjö av licens tillverkade Honda motorer
vilket inte håller samma standard som orginalet.
Honda Motor Company är världens största motortillverkare.
och tillverkar fler förbränningsmotorer på ett år, än vad Piaggio gör
på en tio års produktion. Det visste du inte va?
Att du hoppar på mig om vissa fackliga termer och det svenska språket
är ju rätt kul
Det visar ju bara att du inte har något annat att klaga på.
Ja, alla på forumet har sett nu att det är jättesynd om dig och
din LX (som va en Runner enligt dig) och att du måste tanka den si å så
många gånger om dagen bla bla.
Jag tycker verkligen inte synd om dig eller din scooter, anledningen varför jag svarade i tråden
va att jag tänkte hjälpa alla andra som kanske gick på ditt svammel.
Personer som du gör ju att folk som försöker använda sig av internet för
att spä på sin motorkunskap får helt fel info.
Och vips en ny Electronic är född.
Du fick ett litet tips om förgasaren, men rädslan för att ditt
fordon skulle ligga i en flyttlåda gjorde att du inte våga själv.
Att du tog dig tid och snackade med 15åringarna va ju bra,
tyvärr var det nog fel 15åring du pratade med.
15åringarna är förjävla duktiga på att plocka fram kapmaskinen
och ta bort alla blindtarmar. de kan vara vilket fel som hellst med det
går ut över blindtarmen som snabbt kapas bort.
Att få ett fordon att dricka mycket bensin är ingen konst, utan det
blir rätt logiskt att den drar mer bensin ju mer man trimmar och
ju mer man gasar eller är du en sån person som går på att t.ex.
Subarus nya Forrester med diesel boxern endast drar 6,3l milen
(eller vad de nu påstår) hela tiden och oavsett körstil??
VAKNA!!!!
Arbetslös struntpratare?
Har 2st anställningar samt eget garage där jag gör
lite små jobb och renoverar ett par moppe motorer om året.
Och nej jag tänker inte ta mig an din scooter eftersom du
verkar vara en kund som man inte vill ha att göra med.
Ta det inte personligt men du är inte ensam.
Man gör det med sin fritid som man tycker är kul.
Jag vill som sagt hjälpa alla forum att hålla nästa generation "Electronic"
med alla dessa felinformationer borta.
Om du sedan tycker jag är en struntpratare får de
väl vara okej. Andra kanske tycker att det ligger något i
de rader jag skriver ner, eftersom jag bara får ett påhopp.
Andra som läser detta inlägg får gärna yttra sig om sin åskit.
Om du tycker att den drar för mycket bensin bör du kolla förgasaren
som jag redan sagt. Går motorn rent eller vill den bluddra på höga varv?
Håller soppa kranen tätt? Om du hade varit en Hotrod kille som du nu
påstår hade du väl legat i garaget och kollat de här grejerna istället för
att göra en gråt ut grej på ett forum?
Alla kan köra fast när man håller på med något man är ovan med,
men har du ens försökt?
Det här är en sprängskiss på förgasaren du har, En Dellorto
som sitter i ett flertal 50cc motorer som standard.

Bild nr. 1 visar Huvudmunstycket (orginal 53)
Bild nr. 2 visar tomgångsmunstycket (orginal 32)
Bild nr. 3 visar trottelnålen
Bild nr. 4 visar luftskruven
Bild nr. 31 visar en strypning!
Om du nu inte vet hur man bestyckar en förgasare så kan man googla
sig fram till de svaren, hittade en ganska bra guide till de på ett annat forum
http://forum.moppenet.com/archive/index ... 42991.html
Nu får du själv dra slutsatsen hur du ska lösa problemet,
eller ska du försökta trycka ner mig igen för att jag har mera
motorkunskap än vad du har??
Jag är inte arg eller kränkt utan tycker det här är kul.
Väntar med spänning på ett svar på detta inlägget.
Nej jag är inte piaggiohandlare. De kunskaper jag har om Piaggio motorn
som sitter i din LXS är från att jag har renoverat några sådana
och att jag har arbetat med dem dagligen som anställd för en tid sedan.
Har även renoverat Gilera Runner motorer både 50 & 180cc
Min farmor har tyvärr inget annat att göra med 2-taktsmotorn
än att de har varit unga i samma tids epok.
Du verkar vara väldigt duktig på att dra felaktiga slutsatser.
Ang. att motorerna ser lika ut på utsidan så är det för att idagsläget
är det dyrt att ta fram en helt ny motor som det ska göras tester
på etc. De har alltså använt sig av ett fungerande koncept och
vidareutvecklat motorn till deras ändamål.
Att motorerna är gjorda i samma fabrik är väl inte så jävla konstigt att
förstå, Vespa Piaggio och Gilera då dessa märken tillhör samma koncern.
Att ett piaggio block och ett honda block ska vara olika från varandra
kvalitetsmässigt håller jag inte med om. Har du någonsin meckat med en
äkta Honda motor? Alltså tagit isär för service eller bytt en del som gått sönder
och sedan satt ihop maskinen igen, inte skruva isär den och sen låta den ligga som
du verkar vara duktig på. Finns tyvärr en uppsjö av licens tillverkade Honda motorer
vilket inte håller samma standard som orginalet.
Honda Motor Company är världens största motortillverkare.
och tillverkar fler förbränningsmotorer på ett år, än vad Piaggio gör
på en tio års produktion. Det visste du inte va?

Att du hoppar på mig om vissa fackliga termer och det svenska språket
är ju rätt kul

Ja, alla på forumet har sett nu att det är jättesynd om dig och
din LX (som va en Runner enligt dig) och att du måste tanka den si å så
många gånger om dagen bla bla.
Jag tycker verkligen inte synd om dig eller din scooter, anledningen varför jag svarade i tråden
va att jag tänkte hjälpa alla andra som kanske gick på ditt svammel.
Personer som du gör ju att folk som försöker använda sig av internet för
att spä på sin motorkunskap får helt fel info.
Och vips en ny Electronic är född.
Du fick ett litet tips om förgasaren, men rädslan för att ditt
fordon skulle ligga i en flyttlåda gjorde att du inte våga själv.
Att du tog dig tid och snackade med 15åringarna va ju bra,
tyvärr var det nog fel 15åring du pratade med.
15åringarna är förjävla duktiga på att plocka fram kapmaskinen
och ta bort alla blindtarmar. de kan vara vilket fel som hellst med det
går ut över blindtarmen som snabbt kapas bort.
Att få ett fordon att dricka mycket bensin är ingen konst, utan det
blir rätt logiskt att den drar mer bensin ju mer man trimmar och
ju mer man gasar eller är du en sån person som går på att t.ex.
Subarus nya Forrester med diesel boxern endast drar 6,3l milen
(eller vad de nu påstår) hela tiden och oavsett körstil??
VAKNA!!!!
Arbetslös struntpratare?
Har 2st anställningar samt eget garage där jag gör
lite små jobb och renoverar ett par moppe motorer om året.
Och nej jag tänker inte ta mig an din scooter eftersom du
verkar vara en kund som man inte vill ha att göra med.
Ta det inte personligt men du är inte ensam.
Man gör det med sin fritid som man tycker är kul.
Jag vill som sagt hjälpa alla forum att hålla nästa generation "Electronic"
med alla dessa felinformationer borta.
Om du sedan tycker jag är en struntpratare får de
väl vara okej. Andra kanske tycker att det ligger något i
de rader jag skriver ner, eftersom jag bara får ett påhopp.
Andra som läser detta inlägg får gärna yttra sig om sin åskit.
Om du tycker att den drar för mycket bensin bör du kolla förgasaren
som jag redan sagt. Går motorn rent eller vill den bluddra på höga varv?
Håller soppa kranen tätt? Om du hade varit en Hotrod kille som du nu
påstår hade du väl legat i garaget och kollat de här grejerna istället för
att göra en gråt ut grej på ett forum?
Alla kan köra fast när man håller på med något man är ovan med,
men har du ens försökt?
Det här är en sprängskiss på förgasaren du har, En Dellorto
som sitter i ett flertal 50cc motorer som standard.

Bild nr. 1 visar Huvudmunstycket (orginal 53)
Bild nr. 2 visar tomgångsmunstycket (orginal 32)
Bild nr. 3 visar trottelnålen
Bild nr. 4 visar luftskruven
Bild nr. 31 visar en strypning!
Om du nu inte vet hur man bestyckar en förgasare så kan man googla
sig fram till de svaren, hittade en ganska bra guide till de på ett annat forum
http://forum.moppenet.com/archive/index ... 42991.html
Nu får du själv dra slutsatsen hur du ska lösa problemet,
eller ska du försökta trycka ner mig igen för att jag har mera
motorkunskap än vad du har??
Jag är inte arg eller kränkt utan tycker det här är kul.
Väntar med spänning på ett svar på detta inlägget.
Tycker du att det är rimligt att vi får vänta så?? 
En till skön länk...
http://www.youtube.com/watch?v=EhVhY_BAHJ0
Riktiga män luktar disel!

En till skön länk...
http://www.youtube.com/watch?v=EhVhY_BAHJ0
Riktiga män luktar disel!
-
- Nybörjare
Hej hej.. ledsen att jag låtit dig vänta vid datorn så länge.
"Gråta ut i ett forum" haha fan det är ju ett sätt att uttrycka det. Jag ville bara ha svar på hur jag strypte av min hoj och fick ordning på att den sprutade bensin.
Det är fel förgasare på bilden. Jag har en delorto 17.5 med automatchoke.
Jag har ingen "skorsten" på min.
Du verkar ju kunna allt som finns att veta och jag är jätteglad att du har tid att skriva om dina kunskaper.
Om man bortser från trumbromsar, insprutning och kåpor:
Vad är det som skiljer en ny LX från en ny LXS?
Vad är det som skiljer en Runner från en LXS?
Gissar det sitter en annan CDI box på en runner.
Hur mycket tål mitt originalrör?
Om man har en 50cc med en 17.5 och 64munstycke, luftskruven är ställd så att avgasröret är svinhett (vilket det enligt tillverkaren och auktoriserade handlare ska vara och var då jag köpte den)
och stiftet fortfarande är sotigt.. vad beror det på?
Du som kan LXS.
Jag skulle vara så otroligt lycklig om du berättade var flaskhalsen satt på min hoj.
Gissar att det slutar i att jag får ringa ljuddämparspecialisten och bygga ett nytt rör av de gamla delarna. Det sitter ingen strypning i röret på LXS till skillnad från LX berättade ägaren för butiken, som även är piaggiomekaniker sedan 25år.
Ledsen att ha gjort dig så upprörd och väldigt tacksam för kvalificerade svar.
"Gråta ut i ett forum" haha fan det är ju ett sätt att uttrycka det. Jag ville bara ha svar på hur jag strypte av min hoj och fick ordning på att den sprutade bensin.
Det är fel förgasare på bilden. Jag har en delorto 17.5 med automatchoke.
Jag har ingen "skorsten" på min.
Du verkar ju kunna allt som finns att veta och jag är jätteglad att du har tid att skriva om dina kunskaper.
Om man bortser från trumbromsar, insprutning och kåpor:
Vad är det som skiljer en ny LX från en ny LXS?
Vad är det som skiljer en Runner från en LXS?
Gissar det sitter en annan CDI box på en runner.
Hur mycket tål mitt originalrör?
Om man har en 50cc med en 17.5 och 64munstycke, luftskruven är ställd så att avgasröret är svinhett (vilket det enligt tillverkaren och auktoriserade handlare ska vara och var då jag köpte den)
och stiftet fortfarande är sotigt.. vad beror det på?
Du som kan LXS.
Jag skulle vara så otroligt lycklig om du berättade var flaskhalsen satt på min hoj.
Gissar att det slutar i att jag får ringa ljuddämparspecialisten och bygga ett nytt rör av de gamla delarna. Det sitter ingen strypning i röret på LXS till skillnad från LX berättade ägaren för butiken, som även är piaggiomekaniker sedan 25år.
Ledsen att ha gjort dig så upprörd och väldigt tacksam för kvalificerade svar.
-
- Nybörjare
Superschyst!Jobo wrote:Tjena Elektronic...
Har läst ditt svar men är tyvärr påjobbet... ska skriva ner ett svar till dig
ikväll när jag är hemma istället... Hörs då!
(PS: Jag vet att en Runner är vätskekyld. När man tittar på sipscooters så delar de så många delar att man kan dra många slutsatser från det.
Andra delar passar S men inte LX. Bortsett från det optiskt synliga och det uppenbara var jag på jakt lite efter hur de skiljde sig i själva motorblocket, variator osv. De är 95% kompatibla i alla listor och jag har pratat med tyskarna på telefonen som faktiskt, tvärt emot svenska säljare inte vill sälja saker de inte är helt säkra på passar och de har låg erfarenhet av vespa S annat än från sprängskisser de kommit över och deras leverantörers uppgifter. Var och tittade på en LXV 125 igår, kröp in under med en ficklampa och den har samma blindrör som min.. sen är den strypt till 11kw så det är 50/50 där också.. italienska lösningar av företag med lång tradition av slutna system med få tredjepartstillverkare.. Inte direkt som BMW och AUDIs affärer med Bosch)
Ja ska vi börja då.
LX - LX S - LXV
i Sverige är det samma motorer (alla har förgasare) och samma plåtchassi,
deremot så skiljer all plast på de här scootrarna samt
styrernas utsmyckning. Altså endast kosmetika.
Ditt avgassytem är inte optimalt för trimning eftersom den har Katalysator och
SAS (Secondary Air System) och saknar ordentlig expansionskammare.
Men de borde räcka för dig om du inte vill åka ordentligt trimmat,
och synas av konstapel blå.
Ett expations rör ser polisen och vill väldigt ofta ta ett snack med dig.
Sen finns det en uppsjö av rökdon, olika märken som ser ut att vara
manliga grejer men kan vara CE märkta och tvärrtom.
Att bara köpa ett avgasystem kan vara väldigt farligt.
Ett bra avgasystem är anpassat efter en viss cylinders porttider.
Det finns nästan ingen information om porttider när man ska
köpa ett färdigbyggt avgassystem med expansionskammare.
Jag rekomenderar dig att du först löser det här med förgasaren innan du
börjar blanda in fler faktorer som kan ställa till det.
Sen om du vill ha en trimpipa, fråga folk som har skaffat expansionskammare
till LX-LXS-LXV och fråga hur de funkar och vilken
karraktär motorn får med det avgassystemet.
Avgassystemet bestämmer motorns karraktär på en 2-taktare
och på en 4-taktare är det kamaxeln

Den här pipan är specialbyggd efter en viss cylinder och deras porttider.
LX - LX S - LXV
i Sverige är det samma motorer (alla har förgasare) och samma plåtchassi,
deremot så skiljer all plast på de här scootrarna samt
styrernas utsmyckning. Altså endast kosmetika.
Ditt avgassytem är inte optimalt för trimning eftersom den har Katalysator och
SAS (Secondary Air System) och saknar ordentlig expansionskammare.
Men de borde räcka för dig om du inte vill åka ordentligt trimmat,
och synas av konstapel blå.
Ett expations rör ser polisen och vill väldigt ofta ta ett snack med dig.
Sen finns det en uppsjö av rökdon, olika märken som ser ut att vara
manliga grejer men kan vara CE märkta och tvärrtom.
Att bara köpa ett avgasystem kan vara väldigt farligt.
Ett bra avgasystem är anpassat efter en viss cylinders porttider.
Det finns nästan ingen information om porttider när man ska
köpa ett färdigbyggt avgassystem med expansionskammare.
Jag rekomenderar dig att du först löser det här med förgasaren innan du
börjar blanda in fler faktorer som kan ställa till det.
Sen om du vill ha en trimpipa, fråga folk som har skaffat expansionskammare
till LX-LXS-LXV och fråga hur de funkar och vilken
karraktär motorn får med det avgassystemet.
Avgassystemet bestämmer motorns karraktär på en 2-taktare
och på en 4-taktare är det kamaxeln

Den här pipan är specialbyggd efter en viss cylinder och deras porttider.
-
- Nybörjare
Tack för svaret!
Väldigt uttömmande.
Något "manligt" rör är jag verkligen inte ute efter.. vill vara så diskret som möjligt, men jag tar ditt svar som att det antagligen fortfarande finns mer att hämta ur röret jag har.
Funderat en del över balansen i rören och hur mycket sot och skit det måste bli när folk börjar skruva utan någon som helst balans i expantionskammaren. Behöver inte vara ett geni för att förstå det.. (körde en compact med stopp i avgasröret med ett hembyggt avgasrör vi gjorde av papp när vi var 10.. gick som fan i 10min sen gick det inte alls och jag hade nedsatt hörsel i två dagar)
Till Vesporna finns det tyvärr inga färdiga rör att köpa. Varken universalrör eller modelbestämda rör. Enda sättet att få ett vassare rör är att bygga ett eller helt enkelt såga av pipan och sätta dit en större expansionskammare och måla den i samma färg som hojen så man inte ser ut som en ninja turtle.
(Förstår inte dem som sätter på klistermärken det står Stage 6 och sen åker runt med dem i laglig hastighet i innerstan.. som att skriva "bra polskt tjack 50spänn" med signalröd sprayfärg på en vit jacka och promenera runt på hötorget.. antagligen kommer ingen fram med en 50 lapp men polisen lär ju vilja kolla i ens fickor efter ungefär tio sekunder)
Kapar man röret blir det till att försöka mäta ut motståndet tillsammans med någon som kan avgasrör.. t ex ljuddämparspecialisten som jag är bekant med.
Jag kan den där biten med egenresonans en bit.. porttiderna är ju givetvis avgörande men precis som du skriver väldigt svåra att räkna ut om man inte är ingenjör.. har en sån på lager som bygger egna rör med garrett turbos - men till honom går man inte med en jäkla moppe och frågar om trimtips för då blir han så uttråkad. Han bygger bara monsterhojar och gör det för att se vad som är tekniskt möjligt. Inga standarddelar alls.. men han har sina år på KTH och 30år i garage så.. Bygger han något så funkar det. Antingen för bra under en kort tid eller väldigt bra under en väldigt lång tid. Tror han har en 30hojar och har alltid ett helsike med att försöka typbesiktiga dem och få dem besiktigade.
Jag har så många saker jag mekar med och hela orsaken att jag frågar om råd är för att verkstaden inte har tid att göra det och de är riktiga klåpare. Min tumregel är att inte meka med sin Daily runner. På samma sätt som man inte ska bli för bra kompis med sin svägerska eller sin dotters vänner.. det blir rörigt och struligt..
Jag har en gammal hoj jag ska konvertera till elektronisk tändning, därav mitt namn.. Letade i två år efter någon som gjort det tidigare och det är bara runt 5 i sverige som gjort det och hälften nekar till det för det var så besvärligt.. Av de resterande tre jag hittade ville en ha 500kr+moms för att titta på den och han ville att jag tog den till hans verkstad i Lund, en är extremt upptagen men hjälpsam, tyvärr komplicerad kille som det är svårt att få ett avslut och sätta ett pris och en tidsplan med.. och den tredje tröttnade på sverige och flyttade till hongkong där han skruvar för fullt och exporterar. Säljs ju renoverade 60talare som smör i USA och överallt. Så den står och rostar i väntan på att jag ska få ihop tändsystemet som i princip är ett hopkok av konstiga delar som en firma i kanada säljer.. och de funkar men är ett helvete att få dit så jag tog mig vatten över huvudet. Eller det gjorde jag inte men haken är att delarna är olika beroende på när man beställt dem och kopplingsschemat är baserat på färger och jag har hela regnbågen men ingenting som är logiskt och kopplingsdonen från huvudkabeln passar inte boxarna för de är matchade till en annan dosa.. så jag köpte tre dosor och fick tre olika.. till slut var det en som kopplingsklämmorna passade på men färgschemat var fortfarande fel och eftersom alla delar är passiva och kodade med lila och rosa kan man inte mäta dem.. hade en elektroingenjör på 60bast ute och tittade på den och han har lagat både Mack och Volvo lastbilar halvvägs mellan Teheran och Istanbul.. Sen varierar tändvinken från hoj till hoj beroende på serienumret men det var det en kille jag stötte på som räknat ut så det löste sig. Svårare att ställa hembyggda elektroniska tändningar.
Sen har jag en gammal skruttig men potentiellt svinhet Mopar som jag verkligen tagit mig vatten över huvudet med för det är ett heltidsjobb som man ska ha på ett trevligt ställe med andra moparkillar så man slipper läsa sig till allting.. på tok för lite tid och en garageplats långt utanför stan så det tar en dag att åka dit, skriva en lista över allt som behöver göras och sen åka hem igen.. Verkligen ett impulsköp där planeringen blev fel för jag skulle skruva på den under sommaren men den startade inte när jag skulle iväg till landstället så det blev till att bogsera eländet.
Borde ge upp sälja fanskapet för det är inte roligt längre men just nu är inte direkt rätt tillfälle att sälja raggarbilar..
och sen en stor Kyocho helikopter som jag och en kompis hållit på och mekat med. Den är roligast att meka med för det finns ingen tidsplan och jag har hittat en autostabilisator som rullar under en vanlig linuxkernel. Man ställer in värden för vad den ska göra om gyrot rapporterar en plötslig vinkel och den reagerar både med kompensation och kompensation till kompensationen så man hamnar på 0/0 i vinkel igen på några millisekunder. Kommit halvvägs i att plocka ut signalerna från ett analogt gyro (digitala kostar en förmögenhet och min kompis är bra på serieportar och att översätta analoga signaler.. lämnade den biten av projektet till honom.. översätta volt till digitala tidsintervaller.. men killen kan läsa råkod så han tyckte det var kul med en utmaning och den biten går framåt riktigt bra.. svårt att få plats med allting i samma sladd bara..) sen tänkte vi rulla den med gprs och snabb 3G för att få både snabba pingtider och samtidigt kunna få en nerkodad videoström i realtid så man hade i princip det som amerikanerna har i Irak.. ett obemannat flygplan med en kamera eller kamror.. Gissar att statens radioanstalt och luftfartsverket inte uppskattar det men vi får se om vi får den att lyfta.
Stor jäkla maskin så man kan flyga en bra stund och lyfta en hel del. Roligt att se slottet och sedan stockholmsskärgård blåsa förbi i 90km/h. Sen får någon stå någon annanstans och plocka ner den manuellt med en vanlig radio.
Om den kraschar i havet eller börjar brinna kan jag fortfarande hoppa på min moppe och åka och köpa snus, cigaretter och kvällstidningen så det är bara hobby.
Det hela kom sig av att det blev en jäkla massa resor till Wentzels och gick åt 1500spänn på rotorblad när jag skulle lära mig att flyga den och man måste vara två som startar eller nåt ruskigt snabb med gasen och värma den innan samt ha allting kalibrerat perfekt.. Hur helst kom vi fram till att vi skulle slå ihjäl varandra om vi inte slutade flyga med den för man kom två meter upp i luften, det kom en vindpust och man hann inte med.. Väldigt brant inlärningströskel på bensindrivna helikoptrar och inte så populärt att flyga dem inne i parkeringshus för de låter ju som mopeder utan ljuddämpare.
Såna saker är kul att meka med och jag kan sätta mig ner och ta mig tiden att sätta mig in exakt i hur varje del fungerar eftersom det inte finns någon tidspress. Vi har hållit på i två år och först nu börjar man kunna fundera på att ha video i något så när realtid så det går att manövrera den. Kan inte köra en stor FM mottagare i även om det är det snabbaste att bara bygga en radiosändare och köra den vägen.. Ska man nå en mil eller två riskerar man att bli spårad väldigt snabbt.. (trots att de inte direkt åker runt och letar efter radiosändare nu för tiden som de gjorde på 60,70talet.. finns modernare sätt att trigonometrera masten och börjar man bygga bulvanmaster tillsammans med sändare så.. det blir dyrt.. öppen långvåg har jag inte funderat förrän nu när jag sitter och skriver, men jag gissar det är snävt med bandbredd och jag har fått för mig att mottagarna är stora.. jag är dessvärre ingen radiokille)
Inte alls lika kul att sätta sig in i ett bruksföremål som strular som den gjorde innan jag fick ordning på förgasaren (det var faktiskt så lätt att det räckte med att skruva ut luftmunstycket trots att alla sa att den kan inte dra så mycket bara av det men tydligen klarar den att tända ändå utan att drunkna.. )
Så jag skrev och sköt över problemen på någon som skulle säga åt mig precis vad jag skulle göra så jag slapp lära mig för en gångs skull.. kan räkna upp 10 andra tekniska projekt jag håller på med pö om pö.
Sätter jag mig in i någonting och lär mig ett fordon eller teknisk maskin som kräver underhåll och finjustering lär jag mig ALLT och är jag inte nöjd förrän ALLT är perfekt. Blir helt neurotisk och kan spendera 24h med att skruva och kalibrera eller som med moparbilen, blästra och tömma gammal olja och demontera och rengöra. Eller också lär jag mig precis så mycket om någonting enkelt att jag kan göra det själv och spara ett par kronor och en resa.. som att konservera en gammal tvåtakts utombordare och se efter bränslefilter, vattenpumpen, rengöra förgasaren
om det kommit skit i den.. Väldigt enkla saker..
En LXS är mycket mer komplicerad än en gammal Mercury utombordare.
Vill inte hamna i den rollen med den här moppen och jag låter till och med en firma byta däck på min Volvo S70 för att inte börja fundera på att byta stötdämpare på den. Döda bruksföremål som har ett enda syfte och hostar de lite så är det inte hela världen.
Måste kämpa för att hålla de två förhållningssätten isär och som sagt.. jag har redan en jäkla vespa jag kämpar för att kunna börja skruva med.. vill inte ha två för jag kommer bli så knäpp att jag inte är nöjd förrän jag har världens första LXS som gör 120 och samtidigt har vridmoment och är mjuk som en Bentley. Eftersom det knappast kommer hända om jag inte släpper allt annat jag håller på med och byter ut hela motorn till en ny 250cc 4takt med världens konstigaste kylsystem som måste maskeras så inte polisen ser dem - lär min LXS ligga i delar i en kartong tills mina barnbarn hittar dem på vinden en dag och det tar dem ett år att sätta ihop den för jag avskyr att märka saker i påsar. Vill ha allt i närminnet i stället så jag inte skjuter det på framtiden.
Tack för ditt svar.
Hojen går så varmt och torrt nu och samtidigt jämt över registret..
Men den gör bara runt 60 så jag fortsätter laborera med trottelnålen och tar det lite försiktigt så det inte blir ännu ett galet projekt och jag blir tvungen att köpa en ny hoj nästa sommar som jag gjorde den här för jag inte fick ihop min GL.
Du är den första som svarar som faktiskt svarar på frågan som jag tror stod i rubriken.
Har du några fler idéer är jag väldigt tacksam att höra dem.
Har tyvärr läst 100 trådar på engelska om hur amerikaner kämpar för att strypa av sina vanliga LX med ett par år på nacken och andra förgasare utan oljeblandning där osv osv.. Ingen har ett trimrör. Dammsugit alla ställen jag kan hitta efter någon som byggt ett trimrör eller köpt ett från asien. Kammat noll. Vill du sätta mig på plats får du gärna göra ett försök för med över 600.000 sålda LX med nästan samma rör på så när som på de nyaste som följer de nya miljölagarna inom EU resp delstater i USA är det ett genombrott.
Därborta går de olika snabbt beroende på delstat.
LXS/Vespa S Fyrtaktarna gör 70 avstrypta utan problem med originalrör och de kämpar mer uppåt 100 och är på sina CDI boxar som i deras fall kommer från Ducati.
Tror Piaggio har en hel soppa av olika strypningsmetoder beroende på om det är norra europa med 45, sydeuropa med ??, USA där de får gå i helt ologiska hastigheter beroende på delstat samtidigt som det inte är så enkelt att de tagit en ostrypt och bara satt dit en variatorring som matchar lagen. Sen är det många som går till asien men det funkar inget vidare med bablefish och lär inte heller ha några problem med strypningar.
Handlaren sa till mig att Vespa S / LXS gör 75km/h när de säljs i butik i italien som jag gissar är lika liberala som grekland och turkiet.
45-60-75. Jag har alltså kommit halvvägs och jag kan inte tänka mig att de har dåligt acc i ett märke som varit en patriotisk landssymbol sedan efter kriget då de satte sina flygplansingenjörer på att rita billiga fordon för arbetarklassen, när vapenförbudet trädde i kraft.
Glad att de blev förbjudna att tillverka just flygplan osv och inte traktorer för då hade det varit osannolikt att vespor inte varit så vackra som de är. Du har säkert läst om ingenjörerna som ritade de första och sedan fortsatte i en otrolig romans med propellerplans aerodynamik.
Med vänlig hälsning.
Väldigt uttömmande.
Något "manligt" rör är jag verkligen inte ute efter.. vill vara så diskret som möjligt, men jag tar ditt svar som att det antagligen fortfarande finns mer att hämta ur röret jag har.
Funderat en del över balansen i rören och hur mycket sot och skit det måste bli när folk börjar skruva utan någon som helst balans i expantionskammaren. Behöver inte vara ett geni för att förstå det.. (körde en compact med stopp i avgasröret med ett hembyggt avgasrör vi gjorde av papp när vi var 10.. gick som fan i 10min sen gick det inte alls och jag hade nedsatt hörsel i två dagar)
Till Vesporna finns det tyvärr inga färdiga rör att köpa. Varken universalrör eller modelbestämda rör. Enda sättet att få ett vassare rör är att bygga ett eller helt enkelt såga av pipan och sätta dit en större expansionskammare och måla den i samma färg som hojen så man inte ser ut som en ninja turtle.
(Förstår inte dem som sätter på klistermärken det står Stage 6 och sen åker runt med dem i laglig hastighet i innerstan.. som att skriva "bra polskt tjack 50spänn" med signalröd sprayfärg på en vit jacka och promenera runt på hötorget.. antagligen kommer ingen fram med en 50 lapp men polisen lär ju vilja kolla i ens fickor efter ungefär tio sekunder)
Kapar man röret blir det till att försöka mäta ut motståndet tillsammans med någon som kan avgasrör.. t ex ljuddämparspecialisten som jag är bekant med.
Jag kan den där biten med egenresonans en bit.. porttiderna är ju givetvis avgörande men precis som du skriver väldigt svåra att räkna ut om man inte är ingenjör.. har en sån på lager som bygger egna rör med garrett turbos - men till honom går man inte med en jäkla moppe och frågar om trimtips för då blir han så uttråkad. Han bygger bara monsterhojar och gör det för att se vad som är tekniskt möjligt. Inga standarddelar alls.. men han har sina år på KTH och 30år i garage så.. Bygger han något så funkar det. Antingen för bra under en kort tid eller väldigt bra under en väldigt lång tid. Tror han har en 30hojar och har alltid ett helsike med att försöka typbesiktiga dem och få dem besiktigade.
Jag har så många saker jag mekar med och hela orsaken att jag frågar om råd är för att verkstaden inte har tid att göra det och de är riktiga klåpare. Min tumregel är att inte meka med sin Daily runner. På samma sätt som man inte ska bli för bra kompis med sin svägerska eller sin dotters vänner.. det blir rörigt och struligt..
Jag har en gammal hoj jag ska konvertera till elektronisk tändning, därav mitt namn.. Letade i två år efter någon som gjort det tidigare och det är bara runt 5 i sverige som gjort det och hälften nekar till det för det var så besvärligt.. Av de resterande tre jag hittade ville en ha 500kr+moms för att titta på den och han ville att jag tog den till hans verkstad i Lund, en är extremt upptagen men hjälpsam, tyvärr komplicerad kille som det är svårt att få ett avslut och sätta ett pris och en tidsplan med.. och den tredje tröttnade på sverige och flyttade till hongkong där han skruvar för fullt och exporterar. Säljs ju renoverade 60talare som smör i USA och överallt. Så den står och rostar i väntan på att jag ska få ihop tändsystemet som i princip är ett hopkok av konstiga delar som en firma i kanada säljer.. och de funkar men är ett helvete att få dit så jag tog mig vatten över huvudet. Eller det gjorde jag inte men haken är att delarna är olika beroende på när man beställt dem och kopplingsschemat är baserat på färger och jag har hela regnbågen men ingenting som är logiskt och kopplingsdonen från huvudkabeln passar inte boxarna för de är matchade till en annan dosa.. så jag köpte tre dosor och fick tre olika.. till slut var det en som kopplingsklämmorna passade på men färgschemat var fortfarande fel och eftersom alla delar är passiva och kodade med lila och rosa kan man inte mäta dem.. hade en elektroingenjör på 60bast ute och tittade på den och han har lagat både Mack och Volvo lastbilar halvvägs mellan Teheran och Istanbul.. Sen varierar tändvinken från hoj till hoj beroende på serienumret men det var det en kille jag stötte på som räknat ut så det löste sig. Svårare att ställa hembyggda elektroniska tändningar.
Sen har jag en gammal skruttig men potentiellt svinhet Mopar som jag verkligen tagit mig vatten över huvudet med för det är ett heltidsjobb som man ska ha på ett trevligt ställe med andra moparkillar så man slipper läsa sig till allting.. på tok för lite tid och en garageplats långt utanför stan så det tar en dag att åka dit, skriva en lista över allt som behöver göras och sen åka hem igen.. Verkligen ett impulsköp där planeringen blev fel för jag skulle skruva på den under sommaren men den startade inte när jag skulle iväg till landstället så det blev till att bogsera eländet.
Borde ge upp sälja fanskapet för det är inte roligt längre men just nu är inte direkt rätt tillfälle att sälja raggarbilar..
och sen en stor Kyocho helikopter som jag och en kompis hållit på och mekat med. Den är roligast att meka med för det finns ingen tidsplan och jag har hittat en autostabilisator som rullar under en vanlig linuxkernel. Man ställer in värden för vad den ska göra om gyrot rapporterar en plötslig vinkel och den reagerar både med kompensation och kompensation till kompensationen så man hamnar på 0/0 i vinkel igen på några millisekunder. Kommit halvvägs i att plocka ut signalerna från ett analogt gyro (digitala kostar en förmögenhet och min kompis är bra på serieportar och att översätta analoga signaler.. lämnade den biten av projektet till honom.. översätta volt till digitala tidsintervaller.. men killen kan läsa råkod så han tyckte det var kul med en utmaning och den biten går framåt riktigt bra.. svårt att få plats med allting i samma sladd bara..) sen tänkte vi rulla den med gprs och snabb 3G för att få både snabba pingtider och samtidigt kunna få en nerkodad videoström i realtid så man hade i princip det som amerikanerna har i Irak.. ett obemannat flygplan med en kamera eller kamror.. Gissar att statens radioanstalt och luftfartsverket inte uppskattar det men vi får se om vi får den att lyfta.
Stor jäkla maskin så man kan flyga en bra stund och lyfta en hel del. Roligt att se slottet och sedan stockholmsskärgård blåsa förbi i 90km/h. Sen får någon stå någon annanstans och plocka ner den manuellt med en vanlig radio.
Om den kraschar i havet eller börjar brinna kan jag fortfarande hoppa på min moppe och åka och köpa snus, cigaretter och kvällstidningen så det är bara hobby.
Det hela kom sig av att det blev en jäkla massa resor till Wentzels och gick åt 1500spänn på rotorblad när jag skulle lära mig att flyga den och man måste vara två som startar eller nåt ruskigt snabb med gasen och värma den innan samt ha allting kalibrerat perfekt.. Hur helst kom vi fram till att vi skulle slå ihjäl varandra om vi inte slutade flyga med den för man kom två meter upp i luften, det kom en vindpust och man hann inte med.. Väldigt brant inlärningströskel på bensindrivna helikoptrar och inte så populärt att flyga dem inne i parkeringshus för de låter ju som mopeder utan ljuddämpare.
Såna saker är kul att meka med och jag kan sätta mig ner och ta mig tiden att sätta mig in exakt i hur varje del fungerar eftersom det inte finns någon tidspress. Vi har hållit på i två år och först nu börjar man kunna fundera på att ha video i något så när realtid så det går att manövrera den. Kan inte köra en stor FM mottagare i även om det är det snabbaste att bara bygga en radiosändare och köra den vägen.. Ska man nå en mil eller två riskerar man att bli spårad väldigt snabbt.. (trots att de inte direkt åker runt och letar efter radiosändare nu för tiden som de gjorde på 60,70talet.. finns modernare sätt att trigonometrera masten och börjar man bygga bulvanmaster tillsammans med sändare så.. det blir dyrt.. öppen långvåg har jag inte funderat förrän nu när jag sitter och skriver, men jag gissar det är snävt med bandbredd och jag har fått för mig att mottagarna är stora.. jag är dessvärre ingen radiokille)
Inte alls lika kul att sätta sig in i ett bruksföremål som strular som den gjorde innan jag fick ordning på förgasaren (det var faktiskt så lätt att det räckte med att skruva ut luftmunstycket trots att alla sa att den kan inte dra så mycket bara av det men tydligen klarar den att tända ändå utan att drunkna.. )
Så jag skrev och sköt över problemen på någon som skulle säga åt mig precis vad jag skulle göra så jag slapp lära mig för en gångs skull.. kan räkna upp 10 andra tekniska projekt jag håller på med pö om pö.
Sätter jag mig in i någonting och lär mig ett fordon eller teknisk maskin som kräver underhåll och finjustering lär jag mig ALLT och är jag inte nöjd förrän ALLT är perfekt. Blir helt neurotisk och kan spendera 24h med att skruva och kalibrera eller som med moparbilen, blästra och tömma gammal olja och demontera och rengöra. Eller också lär jag mig precis så mycket om någonting enkelt att jag kan göra det själv och spara ett par kronor och en resa.. som att konservera en gammal tvåtakts utombordare och se efter bränslefilter, vattenpumpen, rengöra förgasaren
om det kommit skit i den.. Väldigt enkla saker..
En LXS är mycket mer komplicerad än en gammal Mercury utombordare.
Vill inte hamna i den rollen med den här moppen och jag låter till och med en firma byta däck på min Volvo S70 för att inte börja fundera på att byta stötdämpare på den. Döda bruksföremål som har ett enda syfte och hostar de lite så är det inte hela världen.
Måste kämpa för att hålla de två förhållningssätten isär och som sagt.. jag har redan en jäkla vespa jag kämpar för att kunna börja skruva med.. vill inte ha två för jag kommer bli så knäpp att jag inte är nöjd förrän jag har världens första LXS som gör 120 och samtidigt har vridmoment och är mjuk som en Bentley. Eftersom det knappast kommer hända om jag inte släpper allt annat jag håller på med och byter ut hela motorn till en ny 250cc 4takt med världens konstigaste kylsystem som måste maskeras så inte polisen ser dem - lär min LXS ligga i delar i en kartong tills mina barnbarn hittar dem på vinden en dag och det tar dem ett år att sätta ihop den för jag avskyr att märka saker i påsar. Vill ha allt i närminnet i stället så jag inte skjuter det på framtiden.
Tack för ditt svar.
Hojen går så varmt och torrt nu och samtidigt jämt över registret..
Men den gör bara runt 60 så jag fortsätter laborera med trottelnålen och tar det lite försiktigt så det inte blir ännu ett galet projekt och jag blir tvungen att köpa en ny hoj nästa sommar som jag gjorde den här för jag inte fick ihop min GL.
Du är den första som svarar som faktiskt svarar på frågan som jag tror stod i rubriken.
Har du några fler idéer är jag väldigt tacksam att höra dem.
Har tyvärr läst 100 trådar på engelska om hur amerikaner kämpar för att strypa av sina vanliga LX med ett par år på nacken och andra förgasare utan oljeblandning där osv osv.. Ingen har ett trimrör. Dammsugit alla ställen jag kan hitta efter någon som byggt ett trimrör eller köpt ett från asien. Kammat noll. Vill du sätta mig på plats får du gärna göra ett försök för med över 600.000 sålda LX med nästan samma rör på så när som på de nyaste som följer de nya miljölagarna inom EU resp delstater i USA är det ett genombrott.
Därborta går de olika snabbt beroende på delstat.
LXS/Vespa S Fyrtaktarna gör 70 avstrypta utan problem med originalrör och de kämpar mer uppåt 100 och är på sina CDI boxar som i deras fall kommer från Ducati.
Tror Piaggio har en hel soppa av olika strypningsmetoder beroende på om det är norra europa med 45, sydeuropa med ??, USA där de får gå i helt ologiska hastigheter beroende på delstat samtidigt som det inte är så enkelt att de tagit en ostrypt och bara satt dit en variatorring som matchar lagen. Sen är det många som går till asien men det funkar inget vidare med bablefish och lär inte heller ha några problem med strypningar.
Handlaren sa till mig att Vespa S / LXS gör 75km/h när de säljs i butik i italien som jag gissar är lika liberala som grekland och turkiet.
45-60-75. Jag har alltså kommit halvvägs och jag kan inte tänka mig att de har dåligt acc i ett märke som varit en patriotisk landssymbol sedan efter kriget då de satte sina flygplansingenjörer på att rita billiga fordon för arbetarklassen, när vapenförbudet trädde i kraft.
Glad att de blev förbjudna att tillverka just flygplan osv och inte traktorer för då hade det varit osannolikt att vespor inte varit så vackra som de är. Du har säkert läst om ingenjörerna som ritade de första och sedan fortsatte i en otrolig romans med propellerplans aerodynamik.
Med vänlig hälsning.
Okej så du har löst problemet med förgasaren?
I Sverige har LX motorerna andra variatorvikter än i övriga världen.
Finns säkert någon land som har samma men i Italien
levereras de med andra vikter och det är de som styr
själv utväxlingen på motorn, som att dreva en gammal compakt.
Där kan du leta lite också om du vill ha annorlunda utväxling.
Det som 90% av alla som åker ostrypt moppe är ju bara att
ta bort variator ringen samt drar pluggarna som stryper ner
lufthastigheten och sedan bestyckar förgasaren.
Det brukar göra att den går i 75blås +/- lite grann.
Har du kollat om alla strypningar är borta?
Att hålla på med helikoptrar är coolt.. har själv 2st

Lama V3 och en Protech Zoom 450 EP har även haft några
Silverlit Picopter PicooZ som jag kört sönder =)
I Sverige har LX motorerna andra variatorvikter än i övriga världen.
Finns säkert någon land som har samma men i Italien
levereras de med andra vikter och det är de som styr
själv utväxlingen på motorn, som att dreva en gammal compakt.
Där kan du leta lite också om du vill ha annorlunda utväxling.
Det som 90% av alla som åker ostrypt moppe är ju bara att
ta bort variator ringen samt drar pluggarna som stryper ner
lufthastigheten och sedan bestyckar förgasaren.
Det brukar göra att den går i 75blås +/- lite grann.
Har du kollat om alla strypningar är borta?
Att hålla på med helikoptrar är coolt.. har själv 2st

Lama V3 och en Protech Zoom 450 EP har även haft några
Silverlit Picopter PicooZ som jag kört sönder =)