En nöt - mystiskt motornummer!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Erling

En nöt - mystiskt motornummer!

Post by Erling »

Hej!

När jag nu i höst köpte en VGLA så följde en extra vespamotor med, och ägaren visst inget om den.

Stansningen är fullt tydlig och lyder: V9M *8756*

Har sökt efter uppgifter, och till och med Hasse Riska i Finland är undrande!

Kan det vara så att Piaggio har "glömt" en 8:a under instansningen, alltså V98M, i så fall är det en 1947/48 98 cc???

Någon som vet?

Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

V9M är ett reservdelsnummer. Utbytt motorblock.
Kan vara vad som helst, har sett allt från 51-motorer till 59. Bild?
V9 används inte annars.

Ramarna på de stångväxlade 125:orna heter först V1, sedan kommer V11, 12, 13, 14 och 15. Motorerna följer inte heller ramarna utan numreras ända upp till V22M.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Såg dina testbilder, Erling.
Det ser ut att vara en VGL-motor.
Det finns förresten även "reservdels"-ramar med V9-nummer, bland annat en i skyltfönstret på EHR.
/P
Erling

Post by Erling »

Så här ser motorn ut!

En teori:
Troligen en VB1-motor som hamnat i Sverige, trots att den aldrig blev importerad till Sverige. Antagligen beroende på att VGL samtidigt kom ut på marknaden.
Kanske importören ville koncentrera sig på VGL och inte i onödan förvilla presumtiva köpare med en 8-tum parallell modell, som dessutom fanns bara i en färg medan VGL förekom åtminstone i 4 olika färger.
Möjligen delvis beroende på att den gjordes både i Italien och i en monteringsfabrik i Tyskland. INFO som jag fått via Hasse Riska!

Erling

Image
Image
Image
Image
Image
Post Reply