Byta bromsbackar, trick ?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Anders
Nybörjare
Nybörjare

Byta bromsbackar, trick ?

Post by Anders »

Är det någon som har ett bra tips /trick för att förenkla bytet av bromsbackar frampå min Elit-57a. Problemet är att fjädern som håller ihop backarna är till stor del gömd bakom navet. Detta gör att det det är svårt att lossa fjädern. Är det meningen att man skall behöva ta loss navet & axeln för att komma åt, eller finns det ett trick ?

Anders
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders</i>
<br />Är det någon som har ett bra tips /trick för att förenkla bytet av bromsbackar frampå min Elit-57a. Problemet är att fjädern som håller ihop backarna är till stor del gömd bakom navet. Detta gör att det det är svårt att lossa fjädern. Är det meningen att man skall behöva ta loss navet & axeln för att komma åt, eller finns det ett trick ?

Anders
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

vet inte exakt hur elit ser ut där bak men det finns några almänna trix för att slippa pilla ut fjädern när man plockar isär och ihop.

i båda fall måste man lossa bromsvajern eller vajerfästet från axeln som pressar isär bromsbackarna.

när vajern är borta så ställer man axeln i 90grader så att backarna är isär så mycket som möjligt, då brukar man kunna lirka bort backarna bit för bit genom att sätta en skruvmejsel under backarna där de sitter i "pinnen"/"pinnarna" som håller de på plats, sedan tar man en till mejsel och puttar under varje bromsback så de glider på de 90grader ställda klacken på bromsaxeln.

fungerar inte det så borde man kunna ställa axeln 90grader och sedan dra ut bromsaxeln.

sedan när man sätter ihop med nya är det bara att hänga i fjädern i backarna, lägga i den ena på rätt ställe och till sist sätta i den andra på "pinnen", dra den så den glider på plats över axelns stoppfläns.

Federico
Anders
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders »

Tackar,
jag skall följa tricket, som jag tror funkar bra på bakbromsen. Problemet är större på frambromsen , där navet täcker stora delar av backarna, vilket gör att det är svårt att lyfta dem rakt upp med skruvmejseltricket. Finns det något "enkelt" sätt ta bort och sätta dit fjädern innan backarna tas av , i såfall kan man ju svänga ut dem och bara lyfta rakt upp.

Anders
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders</i>
<br />Tackar,
jag skall följa tricket, som jag tror funkar bra på bakbromsen. Problemet är större på frambromsen , där navet täcker stora delar av backarna, vilket gör att det är svårt att lyfta dem rakt upp med skruvmejseltricket. Finns det något "enkelt" sätt ta bort och sätta dit fjädern innan backarna tas av , i såfall kan man ju svänga ut dem och bara lyfta rakt upp.

Anders
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

får du ut backarna över pinnen då?

Federico
Post Reply