Hej!
När jag nu i höst köpte en VGLA så följde en extra vespamotor med, och ägaren visst inget om den.
Stansningen är fullt tydlig och lyder: V9M *8756*
Har sökt efter uppgifter, och till och med Hasse Riska i Finland är undrande!
Kan det vara så att Piaggio har "glömt" en 8:a under instansningen, alltså V98M, i så fall är det en 1947/48 98 cc???
Någon som vet?
Erling
En nöt - mystiskt motornummer!
V9M är ett reservdelsnummer. Utbytt motorblock.
Kan vara vad som helst, har sett allt från 51-motorer till 59. Bild?
V9 används inte annars.
Ramarna på de stångväxlade 125:orna heter först V1, sedan kommer V11, 12, 13, 14 och 15. Motorerna följer inte heller ramarna utan numreras ända upp till V22M.
Kan vara vad som helst, har sett allt från 51-motorer till 59. Bild?
V9 används inte annars.
Ramarna på de stångväxlade 125:orna heter först V1, sedan kommer V11, 12, 13, 14 och 15. Motorerna följer inte heller ramarna utan numreras ända upp till V22M.
Så här ser motorn ut!
En teori:
Troligen en VB1-motor som hamnat i Sverige, trots att den aldrig blev importerad till Sverige. Antagligen beroende på att VGL samtidigt kom ut på marknaden.
Kanske importören ville koncentrera sig på VGL och inte i onödan förvilla presumtiva köpare med en 8-tum parallell modell, som dessutom fanns bara i en färg medan VGL förekom åtminstone i 4 olika färger.
Möjligen delvis beroende på att den gjordes både i Italien och i en monteringsfabrik i Tyskland. INFO som jag fått via Hasse Riska!
Erling

En teori:
Troligen en VB1-motor som hamnat i Sverige, trots att den aldrig blev importerad till Sverige. Antagligen beroende på att VGL samtidigt kom ut på marknaden.
Kanske importören ville koncentrera sig på VGL och inte i onödan förvilla presumtiva köpare med en 8-tum parallell modell, som dessutom fanns bara i en färg medan VGL förekom åtminstone i 4 olika färger.
Möjligen delvis beroende på att den gjordes både i Italien och i en monteringsfabrik i Tyskland. INFO som jag fått via Hasse Riska!
Erling