Ok, då börjar renoveringen...
Ok, då börjar renoveringen...
Då har renoveringen börjat, eller åtminstone nedmonteringen av min V50L.
Tänkte lägga ut bilder under tiden jag håller på, gör man det i denna del av forumet eller är det "vad händer i garaget" som gäller?
Motorn är iallafall ur och svaret på varför den knappt gick framåt har jag troligen fått.
-Jätteläck mellan insugsplatta och block
-Jätteläck i utblås
-en kolvring saknas och kolven ser ut som den omöjligt skulle kunna sitta i en motor som faktiskt startat, bilder kommer imorgon när jag fått svar på var jag skall lägga upp dem.
Frågor till er experter såhär långt:
-Vart har kolvring nummer 2 tagit vägen? Ligger den pulvriserad nere i vevhuset och vad får det för följder?
-Tänkte först slippa klyva motorn men eftersom både kolv och cylinder är kass kan jag lika gärna köpa ett trimkit i smyg när sambon inte ser..
Klarar en händig men oerfaren vespamekare följande själv:klyva, byta vev och packboxar samt utväxling och koppling?
-Har tvättat av motorn i ett par timmar ikväll och det ser ut som små krackeleringar i ena blockhalvan, är det nån lack som släpper eller vad är det ( bilder finns och kommer)
Mvh // Sigge
Tänkte lägga ut bilder under tiden jag håller på, gör man det i denna del av forumet eller är det "vad händer i garaget" som gäller?
Motorn är iallafall ur och svaret på varför den knappt gick framåt har jag troligen fått.
-Jätteläck mellan insugsplatta och block
-Jätteläck i utblås
-en kolvring saknas och kolven ser ut som den omöjligt skulle kunna sitta i en motor som faktiskt startat, bilder kommer imorgon när jag fått svar på var jag skall lägga upp dem.
Frågor till er experter såhär långt:
-Vart har kolvring nummer 2 tagit vägen? Ligger den pulvriserad nere i vevhuset och vad får det för följder?
-Tänkte först slippa klyva motorn men eftersom både kolv och cylinder är kass kan jag lika gärna köpa ett trimkit i smyg när sambon inte ser..
Klarar en händig men oerfaren vespamekare följande själv:klyva, byta vev och packboxar samt utväxling och koppling?
-Har tvättat av motorn i ett par timmar ikväll och det ser ut som små krackeleringar i ena blockhalvan, är det nån lack som släpper eller vad är det ( bilder finns och kommer)
Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Jag är ingen expert direkt, men jag har nyligen gjort motsv. motorrenovering på min Primavera +bytt samtliga lager, växelkors och det "stora drevet" i växellådan (1:ans växel). Nu skulle du kanske inte byta lagerna, men det var annars det krångligaste.
Jag kanske hade tur, men jag stötte inte på några andra problem. Motorn är dock inte startad ännu, men allt verkar ok
Jag har läst, på annat ställe i forumet, att någon hade spräckt blocket någonstans vid cylinderinfästningen, så viss försiktighet är nog inte fel. Om jag inte minns helt fel så separerade mina halvor efter att jag knackat lite försiktigt på kopplingens axel (efter att jag lossat dess mutter förstås). Detta gjorde jag inte efter något tips jag fått eller läst, men det funkade för mig. "Riktiga" experter må förkasta denna metod.
Lycka till!
Jag kanske hade tur, men jag stötte inte på några andra problem. Motorn är dock inte startad ännu, men allt verkar ok

Jag har läst, på annat ställe i forumet, att någon hade spräckt blocket någonstans vid cylinderinfästningen, så viss försiktighet är nog inte fel. Om jag inte minns helt fel så separerade mina halvor efter att jag knackat lite försiktigt på kopplingens axel (efter att jag lossat dess mutter förstås). Detta gjorde jag inte efter något tips jag fått eller läst, men det funkade för mig. "Riktiga" experter må förkasta denna metod.
Lycka till!
Tack för alla svar, jag är med i scooterklubben och läste renoveringsguiden i scooteristen igår natt efter svar här (fick springa ned till brevlådan i fillingarna då jag hade glömt att hämta posten). Mycket bra och jag hoppas att jag klarar mig med hjälp av den och lite frågor här på forumet.
Har lagt bilderna i en annan tråd under vad händer i garaget:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 1949#31949
// Sigge
Har lagt bilderna i en annan tråd under vad händer i garaget:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 1949#31949
// Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Grattis till en mkt rolig moppe!
Jag har nyligen gjort en liknande motorrenovering.
Jag bytte:
- vev till europeisk std vev (där moppar gör 40 km/t)
- primärutväxling (18/67) till europeisk std
- cylinder, topp och kolv polini 50 cc med mera komp
- vevlager
- förstärkt kopplingsfjäder
- samtliga packboxar och packningar
- kick anslagsgummi
- ramgenomföringsgummi insuget
dessutom är den etanolkonverterad med uppborrad huvud munstycke till 0,65 mm (65), uppborrad tomgång och choke munstycke +50% yta men alltså behållite 10 mm pytte förgasare.
Det har nu blivit en väldig trevlig moppe som hänger med i stadstrafiken, tom lite snabbare än en otrimmad EU-moppe. Drygt 50 topp på GPS (60 på mätaren) utan att låta som en kedjesåg och med fint ork och bottendrag, i en uppförsbacke orkar den från 20km/t på trean hela vägen.
Den förbrukar fortfarande löjligt lite bränsle (E85 med 1,5% Castrol R40), så lite att det är svårt att mäta, men om jag glömmer att öppna kranen dröjer det ganska precis en km innan jag upptäcker det.
Hur mkt kan flottörkoppen av en sån förgasare egentligen rymma, 20 cl?
/Aryan
Jag har nyligen gjort en liknande motorrenovering.
Jag bytte:
- vev till europeisk std vev (där moppar gör 40 km/t)
- primärutväxling (18/67) till europeisk std
- cylinder, topp och kolv polini 50 cc med mera komp
- vevlager
- förstärkt kopplingsfjäder
- samtliga packboxar och packningar
- kick anslagsgummi
- ramgenomföringsgummi insuget
dessutom är den etanolkonverterad med uppborrad huvud munstycke till 0,65 mm (65), uppborrad tomgång och choke munstycke +50% yta men alltså behållite 10 mm pytte förgasare.
Det har nu blivit en väldig trevlig moppe som hänger med i stadstrafiken, tom lite snabbare än en otrimmad EU-moppe. Drygt 50 topp på GPS (60 på mätaren) utan att låta som en kedjesåg och med fint ork och bottendrag, i en uppförsbacke orkar den från 20km/t på trean hela vägen.
Den förbrukar fortfarande löjligt lite bränsle (E85 med 1,5% Castrol R40), så lite att det är svårt att mäta, men om jag glömmer att öppna kranen dröjer det ganska precis en km innan jag upptäcker det.
Hur mkt kan flottörkoppen av en sån förgasare egentligen rymma, 20 cl?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Har märkt att du gillar etanol och det är säkert mycket bra, jag har dock inga planer på att köra på annat än bensin.aryan wrote:Grattis till en mkt rolig moppe!
Jag har nyligen gjort en liknande motorrenovering.
Jag bytte:
- vev till europeisk std vev (där moppar gör 40 km/t)
- primärutväxling (18/67) till europeisk std
- cylinder, topp och kolv polini 50 cc med mera komp
- vevlager
- förstärkt kopplingsfjäder
- samtliga packboxar och packningar
- kick anslagsgummi
- ramgenomföringsgummi insuget
dessutom är den etanolkonverterad med uppborrad huvud munstycke till 0,65 mm (65), uppborrad tomgång och choke munstycke +50% yta men alltså behållite 10 mm pytte förgasare.
Det har nu blivit en väldig trevlig moppe som hänger med i stadstrafiken, tom lite snabbare än en otrimmad EU-moppe. Drygt 50 topp på GPS (60 på mätaren) utan att låta som en kedjesåg och med fint ork och bottendrag, i en uppförsbacke orkar den från 20km/t på trean hela vägen.
Den förbrukar fortfarande löjligt lite bränsle (E85 med 1,5% Castrol R40), så lite att det är svårt att mäta, men om jag glömmer att öppna kranen dröjer det ganska precis en km innan jag upptäcker det.
Hur mkt kan flottörkoppen av en sån förgasare egentligen rymma, 20 cl?
/Aryan
Har du din "inköpslista" liggande? Vad gick kalaset på och var köpte du det?
Har funderat på att beställa från SIP men känner kanske att EM scooters hellre får mina pengar även om det skulle bli något dyrare. Det är något visst med att köpa av någon man kan snacka med.
// Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Då lär du inte få samma effekt och bottendrag och blir du tvungen at tanka 98 oktan med pollini kittet.SIGGE_1 wrote: Har märkt att du gillar etanol och det är säkert mycket bra, jag har dock inga planer på att köra på annat än bensin.
Nej jag har inte hela listan liggande här, men köpte delar enligt ovan både hos EM-scooters och hos scooter-center.com. Det är väll i stort sett steg 1 här http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5 + http://scooter-center.com/catalog/produ ... 0_446_1281SIGGE_1 wrote: Har du din "inköpslista" liggande? Vad gick kalaset på och var köpte du det?
Har funderat på att beställa från SIP men känner kanske att EM scooters hellre får mina pengar även om det skulle bli något dyrare. Det är något visst med att köpa av någon man kan snacka med.
// Sigge
MvH Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
"tvungen att tanka 98 oktan "
En fråga om justering. Fritt land fria utsläpp!
En fråga om justering. Fritt land fria utsläpp!

Last edited by patrikgrann on Fri 17 Oct 2008, 13:44, edited 2 times in total.
AjamenvaFAN - är detta ett scooterforum eller? Den där grabben kallas String-Emil och hör hemma på helt andra sajter. Möjligen. Glad om jag slipper se sån skit här. (Hur jag vet vad det är förnåt? Jo, jag jobbar med datorer på en skola, serru)
/R
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Djupt hål i plånboken..
Var idag inne på EM och köpte upp mig lite:
-nya packningar till hela motorn
-nya lager
-trim- vev
-22:63 utväxling
-Olympiacyl,kolv och topp
-4-lamells koppling+fjäder
-tänddelar.
Besöket blev väldigt mycket dyrare än jag tänkt mig från början men skall man få en smäll kan man lika gärna ta en redig.
Känns som jag har lite att greja med nu. Skall bli spännande och se om jag tagit mig vatten aldeles ovanför huvudet..
Noterade nyss att jag fått/köpt en 100cc cyl istället för 70..För och nackdelar med det? Jag skall ju inte ha en racerhoj...
//Sigge
-nya packningar till hela motorn
-nya lager
-trim- vev
-22:63 utväxling
-Olympiacyl,kolv och topp
-4-lamells koppling+fjäder
-tänddelar.
Besöket blev väldigt mycket dyrare än jag tänkt mig från början men skall man få en smäll kan man lika gärna ta en redig.
Känns som jag har lite att greja med nu. Skall bli spännande och se om jag tagit mig vatten aldeles ovanför huvudet..
Noterade nyss att jag fått/köpt en 100cc cyl istället för 70..För och nackdelar med det? Jag skall ju inte ha en racerhoj...
//Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Hej, när jag tog isär blocken och kollade in i vevhuset så ser det ut som min saknade kolvring eventuellt kan ha tagit sig en tur nere i vevhuset.
Vad bör jag göra med de repor och grader som finns i vevhuset? Skall jag smärgla ned dem lite försiktigt eller låta det vara?
Se bild:

Undrar också om detta är en originalvev?
[/URL]

Vad bör jag göra med de repor och grader som finns i vevhuset? Skall jag smärgla ned dem lite försiktigt eller låta det vara?
Se bild:

Undrar också om detta är en originalvev?


V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Tackar för snabba och klockrena svar! Gott att kunna höra sig för när man inte fattar allt.
Lagrena och packboxar skall bytas ikväll.
Om jag fattat det rätt värmer man blocket och kyler lagret innan man försiktigt knackar in det nya lagret?
Lagrena och packboxar skall bytas ikväll.
Om jag fattat det rätt värmer man blocket och kyler lagret innan man försiktigt knackar in det nya lagret?
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50