Hjälp! 150GL 12V electronisk conversion. Jobb

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Electronic
Nybörjare
Nybörjare

Hjälp! 150GL 12V electronisk conversion. Jobb

Post by Electronic »

Hej
Köpte en 150GL från -62 för en tid sen och fick den inte genom besiktningen. Främst för att den inte startade när jag kom dit (klassiskt; kondensatorn var varm efter en tripp till märsta) men också nedslag för att generatorn var för svag -> lyset inte tillräckligt starkt och en massa petitesser och larv som att mitt reservhjul saknade mönster (finns ju ingen lag om att man ska ha reservhjul på MC, men besiktningsman var nitisk)

Det var i höstas så jag tänkte att jag kan lika gärna ge mig på att meka den ordentligt innan jag ger mig på en ny besiktning. Räknade på hur mycket det skulle kosta att byta ut delarna i det gamla systemet, hur mycket jag förlorade på gamla kablar och knappar som var oxiderade och kom fram till att det diffade på 700spänn att konvertera hojen till ett 12V elektroniskt system från Bajaj.
Beställde systemet från kanada tror jag det var. Hälften stämde ritningen stämde inte. Köpte fler delar, ny ritning. Kabelhärvan stämmer inte så bromsljuskabeln behöver förlängas.

Har stått för många timmar och fiskat kablar och kliat mig i huvudet för att det ska vara roligt.
Vore jättelycklig om jag kunde hitta någon som kunde ta över hela ekipaget, skruva ihop alla delarna jag har i kartonger och få den att funka - så jag kanske äntligen kan åka lite hoj som jag längtat efter så länge.
Om nån gjort en sån här operation tidigare eller vet hur man gör vore jag oerhört tacksam om jag kunde lämpa över allt eller iaf det kluriga eljobbet på någon som kan få ihop det.
Jättefin vespa i övrigt. Behöver bara tändsystemet ihopkopplat och kablarna dragna.

Roligt att skruva så länge det går framåt men kör man fast och sitter fast i flera månader trots alla read me filer, sprängskisser och diagram så är det inte skoj längre.

Om någon känner att det är skoj; skicka gärna ett mail eller ett PM med ett förslag om hur det skulle kunna gå att lösa. Om jag kan lämna av den nånstans nån vecka eller två.
Börjar bli helt desperat efter ett sätt att lösa det. Sommaren är kort..

Ruskigt sugen på att sticka ut och köra!

Vänliga hälsningar<b></b><b></b><b></b>
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tråkigt att du blev utan svar. Själv kan jag inget om konverteringar, är en orginalnörd, bor i Finland osv.

Det hade nog varit enklast för dig och andra också, tror jag, om du bara försökt fixa den i vettigt fungerande skick och fått den genom besiktningen. Och sedan planera och reda ut en ev. uppgradering på elsystemet. Givetvis fånigt att säga det med facit i hand, men det brukar var så annars också. Beslutar man att hoppa till en mer eller mycket mer radikal lösning så borde man ha bra hum om vad man gör, för sannolikheten att hitta hjälp kan bli uslig. Speciellt om man såsar ihop en massa icke standardlösningar. Den gamla ramsan om att "väl planerat är till hälften gjort". Texten om att du införskaffat härifrån och därifrån en massa röriga kablar och delar gör att intresset vissnar. Bilder med kabeldefinitioner av producenterna hade väl hjälp.

Därtill önskade du svar med mail/direkt och det igen ledde till att ingen visste om du fick svar, hjälp eller arbetet utfört. Och så bara försvann din fråga. Ganska mycket är det också frågan om här på forumet att man ber om råd för att själv göra jobbet. Inte be om offerter till att få jobbet gjort. Folk förstod antagligen inte slutligen vad de skulle svara på.

Kollade du någonsin upp med EHR om att de skulle göra arbetet åt dig? Ens till orginalelutförande?

Emellanåt kan det vara vettigast att överge sina vilda planeringar och dyra investeringar och bara göra det som är enklast. Inte tjurigt hålla fast vid att eftersom jag redan gjort så mycket så vägrar jag vända.
Post Reply