En indier för USA till Sverige

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

primavera133 wrote:Du hinner inte få tråkigt, antar jag?
Nej, då... eller ja, det är det som är problemet, man ska ju hinna med en massa annat också! För många fordon att ta hand om, jo, så är det nog. Men det är allt rätt trevligt att pilla lite med scootrarna när tiden finns. Att skruva dit bling-bling tillhör ju den lättjobbade genren.
ImageImage
ImageImage
Fräscha PX-handtag åkte på tidigt. Trista plasthandtag typ tråkig trampcykel var inte snyggt. Väskkroken och stödet gick snabbt, hade det liggande sedan Touring-ombygget. Fel- och överflödsköp...
Image
Provar några kul aluminiumfälgar, man får hoppas att de håller! Tycker att de på något sätt estetiskt binder samman retrolooken med de moderna däcken. Lite vardags-scooter-edge är det när man inte har en aning om kvaliteten.
ImageImage
Tappade ju en av de fräcka (men fullständigt värdelösa på grund av vinkeln och för tät montering) "objects in mirror are closer than they appear"-originalspeglarna, och köpte ett par som faktiskt funkar som backspeglar – man ser väldigt bra bakåt! Lite bredare och därmed bökigare att komma igenom dörröppningar (jo, man står ju i förråd och dylikt ibland, eller hur?), men definitivt ett plus i trafiken. Monterade också bort plastbiten till stötfångare bak, tycker att det ser hårdare ut, men samtidigt störs karosslinjen lite. Men Stella-stänklappen kan göra skillnad! Om jag kan hitta färgkoden till LML:s Ice Mint Green ska jag prova att lacka plastbiten. Nedlackad, ja jädrars, då är man med i stylingsvängen.
ImageImage
Tror att jag kommer att växla mellan whitewalls och moderna däck; men Shinko whitewalls får maka på sig för Continental, naturligtvis.
ImageImage
Har lyft förgasaren och luftburken nu i alla fall, skruvade ur luftskruven till slut. Fattar inte hur i h-e det skulle gå annars. Nu ska jag bara försöka få loss pinnbultarna... som är M7:or! Tur att man håller på med Citroën, i dom är det gott om den udda skruven. Vill byta förgasarskruvarna från de interngängade (eller vad det heter) till de modernare insexskruvarna. Har således dragit dit två muttrar och låst dem hårt mot varandra, men... de små djävlarna rör sig ändå! Visst säger regelboken att man ska dra dem så? Eller är det annan skola när dessa ska ur?
Last edited by Peter Sundfeldt on Tue 07 Oct 2008, 00:09, edited 2 times in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

min kompis eddy bullet är the man när det gällar stella/LML hälsa från mig han komma att vet precis vem det är :grin: http://www.eddybullet.com/
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Peter Sundfeldt wrote: Nu ska jag bara försöka få loss pinnbultarna... som är M7:or! Tur att man håller på med Citroën, i dem är det gott om den udda skruven. Vill byta förgasarskruvarna från de interngängade (eller vad det heter) till de modernare insexskruvarna.
Är det inte snarast en fördel med pinnbultar, med dom på plats är det ju mindre risk att godsgängorna i blocket havererar!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

paa wrote:
Peter Sundfeldt wrote: Nu ska jag bara försöka få loss pinnbultarna... som är M7:or! Tur att man håller på med Citroën, i dem är det gott om den udda skruven. Vill byta förgasarskruvarna från de interngängade (eller vad det heter) till de modernare insexskruvarna.
Är det inte snarast en fördel med pinnbultar, med dom på plats är det ju mindre risk att godsgängorna i blocket havererar!
varför ska du byta bort pinnbultarna? de har garanterat loctiteat dem i fabriken.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
paa wrote:
varför ska du byta bort pinnbultarna? de har garanterat loctiteat dem i fabriken.
om inte avsikten är att montera ngt annat än en SI-förgasare så fattar inte jag heller vitsen. Specialmuttrarna har ju en styrning som får fuggen i läge, mycket bättre än att trevande leta efter de gängade hålen i blocket med en kort insexskruv. :sad: :evil:
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Anledningen till bytesförsöket är just besväret att ta ur förgasaren; det var ju omöjligt att göra utan att skruva ur luftskruven som i sin tur också är förbenat bökig att skruva på då startmotorn sitter i vägen. Jag skulle bara vilja ha det som på min PX-maskin som sitter i Touringen, den motorn är ju den nyaste/sista versionen. Där sitter det insex-M7:or, men det kanske är så att den gamla konstruktionen är bättre? Och visst, de där pinnbultarna är säkert kemiskt säkrade och då är det mer riskfyllt att avlägsna dem än att ta böket när gasaren ska ur. Förhoppningsvis ska det ju inte göras så ofta. Jag får nog följa era råd, Paa, Fritte och Federico, och behålla det som det är.

Motorn är som sagt bytt till en 200 och när man tittar där Piaggio-märket ska vara ingjutet är det bortslipat. Likaså finns det inget motornummer där det normalt ska sitta. Antagligen är det en PX200-motor de har satt i och monterat över LML-CDI-boxen. Ska gräva lite i det, har den första ägarens uppgifter, så det ska nog klarna. Hur som helst, motorn går ju kanon och att börja gräva för mycket i det som funkar brukar straffa sig i längden.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Peter Sundfeldt wrote:Anledningen till bytesförsöket är just besväret att ta ur förgasaren; det var ju omöjligt att göra utan att skruva ur luftskruven som i sin tur också är förbenat bökig att skruva på då startmotorn sitter i vägen. Jag skulle bara vilja ha det som på min PX-maskin som sitter i Touringen, den motorn är ju den nyaste/sista versionen. Där sitter det insex-M7:or, men det kanske är så att den gamla konstruktionen är bättre? Och visst, de där pinnbultarna är säkert kemiskt säkrade och då är det mer riskfyllt att avlägsna dem än att ta böket när gasaren ska ur. Förhoppningsvis ska det ju inte göras så ofta. Jag får nog följa era råd, Paa, Fritte och Federico, och behålla det som det är.

Motorn är som sagt bytt till en 200 och när man tittar där Piaggio-märket ska vara ingjutet är det bortslipat. Likaså finns det inget motornummer där det normalt ska sitta. Antagligen är det en PX200-motor de har satt i och monterat över LML-CDI-boxen. Ska gräva lite i det, har den första ägarens uppgifter, så det ska nog klarna. Hur som helst, motorn går ju kanon och att börja gräva för mycket i det som funkar brukar straffa sig i längden.
jag tror att pinnbultar och specialmuttrarna försvann i effektiviserings syfte på fabriken. två delar; dyrare att tillverka, längre monteringstid.
Federico
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Och så aktualiserades anledningen till att jag vill byta pinnbultarna på ett just sådant sätt jag ville undvika :x :

Efter att ha monterat luftburk med ny packning (det läckte olja ut under, grundskälet till lyftet) och förgasare OCH en fruktansvärt besvärlig luftskruv, noterade jag att (mitt klantarsle) jag hade glömt att sätta i drivaxeln till oljepumpen. Satt och stirrade ut i tomma intet ett tag innan jag uppgivet började att demontera igen. Har under hela operationen innan varit noga med att täcka för ned till slid/dreven, men... just när jag ska lyfta åker den utskruvade luftskruven (satt fast i gummitätningen, trodde jag) ur och lägger sig vid stötdämparfästet. Men var är fjädern till luftskruven? Tittar överallt och misstänker till slut att den åkt ned i vevhuset. Tänker att nu måste jag klyva motorn, att jag aldrig ska skruva med allvarliga saker och hålla mig till att montera enkla bling-prylar och ge fan i motorer och förgasare, att jag aldrig lär mig detta!

Sitter ännu en stund och stirrar framför mig och sänker självförtroendet lite till. Bestämmer mig efter telefonkonsultation med Rolf Axel i Varberg att lyfta på topp och cylinder. Har ingen aning om hur det görs, men jag skruvar väl. Får av toppen och drar cylindern så långt det går. Ser tamejfan fjädern och rör på svänghjulet, får fram fjädern och tar den med en magnetpenna. Yes!
Detta var i går kväll.
ImageImage

Ikväll skrider jag full av iver och gott mod till verket igen, skruvar ur luftskruven, trycker in den i gummitätningen/genomföringen i luftboxen och sänker ned förgasaren. Pillar luftskruven i läge och känner mig för. Jo, där fastnade den nog och tog gänga. Så kändes det i alla fall. Men, den lille skiten skar för mig. Ännu en gång överbevisad att min ofärdighet med verktyg inte räcker till för sådana här avancerade övningar.
Bara att köpa ny förgasare alltså, à 600-1000 kronor, allt för att den förbannade luftskruven måste ur när förgasaren ska monteras/demonteras. Så var ännu en kväll förstörd. Det känns svårt att lägga timmar i garaget när resultatet bara är destruktivt. Det är det inte värt. Eller i alla fall svårt att hantera mentalt.

ImageImage
Dessutom, on top of all shit, ser jag att det är en ojämnare springa mellan topp och cylinder på Stella-PX200-motorn än den på Touring-PX200-motorn. Detta trots ett antal försäkringsmonteringar för att säkerställa att jag passat in delarna rätt. Men ändå...! Är detta ok?

Jag är övertygad om två saker:
1. Jag ska finna på ett sätt att byta pinnbultadjävlarna till de nyare insex-M7-skruvarna. De är bättre och passar bättre till en mekar-talanglös ägare som jag.
2. Alternativt ska jag hyra in någon för pengar/pilsner/vin/sprit att göra nästa förgasarmontage. Har inte råd att riskera ännu en förgasare. Dyra luftskruvar är det.

Någon i Göteborgsområdet som är intresserad?
Last edited by Peter Sundfeldt on Sat 11 Oct 2008, 10:11, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

går det inte att rädda gängan till luftskruven? :smile:
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Tror inte det går köra Helicoil på en så'n fingänga. Att köra gängtapp känns inte hoppfullt då det inte är några spår kvar att tala om.
Hittade en gasare på eBay.uk, har lagt ett bud på den. Hoppas och tror att man kan lyfta över många delar från min nya (men gänghavererade) gasare. Eventuellt har även Rolf i Varberg en fräsch. Kollar det imorgon.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ett raggartrick med pajade aluminiumgängor är att stuka till desamma för att få skruven att ta igen.
Ett vanligt trick på Lambrettagasare där choken inte tar i gängorna längre.
Vet inte om det funkar på den positionen där du har problem, men om du ändå skall kassera gasaren kan du ju först testa detta.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Då så, i afton blev självförtroendet lite återupprättat :grin: ; från Rolf i Varberg fick jag en förgasare levererad (medelst en SX200!) av en vänlig Göteborgsscooterist, bytte över allt som jag kunde från min söndergängade och var extremt försiktig med ingängandet av luftskruven. Drog dessutom cylinder och topp med rätt moment.
Noterade även skillnaden på en gasare för oljepump respektive utan; det verkar bara vara trottel-länkaget som skiljer. Hur som helst, Stella startade direkt, luktade gott 2T och då är ju det ett kvitto på oljepumpsfunktionen. Det förströdda och desperata fredagsbudet på eBay gick hem, så på söndag morgon hade jag köpt en SI24/24E-gasare för £20 av Paul i Ormskirk, Lancashire, UK med en sjuk fraktkostnad på £12. Men, den gasaren kan väl alltid komma till nytta någon annan gång. Förgasarkostnaderna i det här äventyret får helt enkelt gå på utbildningskontot.
calle wrote:ett raggartrick med pajade aluminiumgängor är att stuka till desamma för att få skruven att ta igen.
Ett vanligt trick på Lambrettagasare där choken inte tar i gängorna längre.
Vet inte om det funkar på den positionen där du har problem, men om du ändå skall kassera gasaren kan du ju först testa detta.
Tänkte nog försöka att fixa till gängorna eller kanske fylla igen, borra upp och gänga om. Inte jag, alltså, utan någon finmekaniskt kunnig. Fast det blir kanske dyrare än att köpa en ny. Vi får se.

Alla har vi väl suttit och hängt med huvudet efter en misslyckad mekar-insats, "been there, done that". Desto skönare då när saker går åt rätt håll. Skulle egentligen skriva på ett inslagsmanus till Motorjournalen ikväll, men det var roligare att få igång Stella!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Been there, done that. Värst var nog när jag trodde att jag tappat brickan till hylsmuttern ner i veven. Kände mig tvungen att klyva motorn för att konstatera att det hade jag inte alls gjort. Hittade den på golvet, efter lite letande...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Jo, alltså... så var man där igen. En kortvarig lycka. Var ute och provkörde lite på eftermiddagen, for hem, hämtade de små och for tillbaka mot garaget senare. Just när jag närmar mig garaget tycker jag att den svarar dåligt, dålig effekt och rycker lite. Tyckte inte den lät rätt heller. Tomgången blev också dålig och när jag ska kicka igång för att rulla in genom garageporten startade den inte. Upp på lyftbordet och av med luftburkslocket.
Där är ligger det så mycket 2T-olja att det rinner ut när jag tar bort gummitätningen för luftskruven. Tar bort förgasare (igen!) och förgasarburk, tvättar rent och lägger försiktigt dit nya packningar. Sätter lite skruvförband (Loctite) på skruven som håller luftburken och avbryter för råd, funderingar och hemfärd till datorn och manusskrivande (förutom detta inlägg, förstås!).

Några funderingar:
Kan det ha varit ett litet värmenyp på något sätt?
Oroar mig för att oljan inte gått rätt i kanalen.

Kan det trots allt skilja mer än trottel-länkaget på oljepumps- respektive icke-oljepumps-gasare?
Blåste tryckluft genom oljehålet och då blåste det i och för sig luft in vid sliden.

När luftskruven ligger under olja borde väl inte motorn gå, så jag hoppas på att det var orsaken till strypningen. Varför det trycktes upp olja i luftburken är däremot svårare, tror och hoppas att det var förgasarpackningen som passade dåligt och täppte till/ledde ut en del av oljan. Tyckte faktiskt att den inte passade till hundra procent, den jag la på nu såg bättre ut.

Tacksam för några idéer, svar eller bollplank.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image

jag jämförde och den gasaren för pump har en kanal mera lyft throteln kolla o jämför :sad:

EDIT

Motorn håller troligtvis på att skära då du inte haft en fungerande oljeinblandning. :sad:
Last edited by fritte on Tue 14 Oct 2008, 22:39, edited 1 time in total.
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Oh, shit, jag kollade på bilderna på SIP:s sida också och det är en/ett kanal/hål där som du påpekar. Fasen, betyder det att jag kört slut på lager och grejor nu då?
Att det var det som lät lite annorlunda? Man får hoppas att lite olja kommit ned i alla fall... Det här känns inte bra.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Den håller på att skära, alltså? Vilken stjärna man är. Helt otroligt.
Är motorn bortom räddning med lager och lagerbanor skadade, förmodligen? Helrenovering eller köpa nytt? Om det är kört köper jag fanimej en ny motor. Som ett straff till mig själv. Får hålla in på andra saker under några månader. Eller kanske köpa ett nytt block/hus och bygga en råtrimmad maskin.

Så det lilla oljeläckaget som ändå var uthärdligt från under luftburken slutade på det här viset. Mycket läropengar blev det. Kommer ändå montera dit en rätt förgasare, dra runt motorn utan komp och lyssna och se om det låter för djävligt. Gör det inte det försöker jag starta den, det kan ju inte mer än gå åt h-e.
Men jag måste nog ha ett närmare prat med någon kunnig på lokalnivå som kan kika på grejorna innan jag går vidare. Hoppas ändå innerst inne att slaget inte är helt förlorat.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Största risken är väll att kolven och evt cylindern har tagit skada men det behöver inte vara så illa.

Kan du inte prova den med oljeblandat bensin och se om motorn har tagit skada?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Peter Sundfeldt wrote: Kommer ändå montera dit en rätt förgasare, dra runt motorn utan komp och lyssna och se om det låter för djävligt. Gör det inte det försöker jag starta den, det kan ju inte mer än gå åt h-e.
Innan du startar igen, häll i 2-taktsolja i cylle o häll ner på vevstakslagret genom förgasaren. Häll olja i bensintanken.
Trampa runt flera gånger. Om du startar den låt den bara gå på tomgång tills olja spritt sig.
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Efter nattens funderingar var det faktiskt det som jag hade tänkt att fråga om man kunde göra(!), att köra oljeblandat i tanken och hälla ner olja på veven och i cylindern. Så då gör vi det och hoppas på det bästa. Har inte rätt förgasare än, så får vänta med starten.
Ytterligare observandum igår var att metallen på fläkten/svänghjulet var varm en lång stund efteråt och att det låg en dimma nere i vevhuset. Det förstnämnda känns som en onormalt hög värmeutveckling i vevhuset... det senare anses väl normalt med tanke på oförbränd blandning? Hoppas jag.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vad som är troligt att ha hänt, är att de härdade osmorda delarna blivit så varma att härdningen skadats.
Det bästa vore nog att börja med ta loss cyllen o kolven, kolla kolvbulten o dess lager efter missfärgningar, cylindernloppet o kolven.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Stackars dig Peter, otursförföljd är förnamnet :/
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Hällde olja i cylindern och i vevhuset, drog runt motorn och lyssnade. Hörde inget metalliskt konstigt ljud överhuvudaget. Bara floffet (oljan hjälpte nog till med det ljudet) från veven och sug- och glidljudet från kolven. Tänkte att jag nog skulle våga starta den.

Satte dit rätt gasare och hällde lite olja i bensinen. Den startade direkt och utan missljud, men med en fruktansvärd rökutveckling, förstås. Nu måste väl den soppan ur tanken, och se'n är det väl frågan om jag ska göra som du skriver, Fritte, att kolla kolv och cylinder efter några missfärgningar. Tror att jag gör det. Är i alla fall nöjd med att den startade utan knorr och utan missljud.

Jag och alla som läser den här tråden vet nu i alla fall skillnaden mellan en oljepumps-gasare och en icke oljepumps-gasare... :smile:
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Även om vissa delar avhärdats kan den funka bra, men då dessa delar slitits ner rasar alltihop. :sad:
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Men jag kan alltså visuellt avgöra om dessa delar avhärdats? Att titta efter missfärgning (blå?) på cylindervägg, kolv och kolvbult?
Om så är fallet är det kanske läge att beställa ett Malossi 210cc-kit, byta alla lager och hitta en annan form av glädje i helvetet! :grin:

Ska lossa på grejerna endera kvällen, och försöker ändå få ut Stella på fredag. Behöver ta sista-bilden till reportaget då.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Post Reply