Inställningar för momentnyckel

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Inställningar för momentnyckel

Post by Erling »

Hej!

Har just skaffat en liten moment nyckel och undrar om Du känner till någon lista/förteckning över inställningarna för M-bult i olika dimensioner, mm.
Det är ju oftast aluminium gods som gäller för vespa-reparerare, men även förstås andra gods.

Toppen vore att kunna sätta upp en förteckning ovanför arbetsbänken så man kan kolla direkt - eftersom minnet ibland är si så där.

Gärna också hur hårt man drar för svänghjul, hjulbultar mm för olika vespa-modeller.

Det är kanske för mycket begärt att kunna erhålla en färdig lista/listor, men kanske tips VAR jag kan söka fakta.

Toppen om Du har tid att svara...

Erling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Inställningar för momentnyckel

Post by Federico »

Erling wrote:Hej!

Har just skaffat en liten moment nyckel och undrar om Du känner till någon lista/förteckning över inställningarna för M-bult i olika dimensioner, mm.
Det är ju oftast aluminium gods som gäller för vespa-reparerare, men även förstås andra gods.

Toppen vore att kunna sätta upp en förteckning ovanför arbetsbänken så man kan kolla direkt - eftersom minnet ibland är si så där.

Gärna också hur hårt man drar för svänghjul, hjulbultar mm för olika vespa-modeller.

Det är kanske för mycket begärt att kunna erhålla en färdig lista/listor, men kanske tips VAR jag kan söka fakta.

Toppen om Du har tid att svara...

Erling
Hej!

tror att Haynesmanualen för äldre vespor innehåller info om rekomenderade moment.

Image

Egentligen är det ju bara vissa känsliga dragningar där man behöver veta hur hårt man drar.

tror att toppen på 150cc vespa (M7) ska dras mellan 1,8 och 2kg. Svänghjul, koppling och bakhjul ca 4-5 kg.

viktigt är att ha en nyckel som klarar hyfsat lågt moment
Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Erling

Post by Erling »

Hej & TACK för INFO!

Har för mig att jag sett någon lista på FORUMET över olika M-bultar och alltså hur hårt man drar dessa.

Jag förstår att materialet i bult mm. gör att det inte går att svara alltför generellt.

MEN - någon "allmän" förteckning borde ju finns någonstans, kanske hos tillverkare av moment dragare o dyl???

TACK i alla fall.....

Erling
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Menar du http://www.scooterklubben.com/forum_new ... t&start=15, post av fritte i slutet av tråden?
Erling

Post by Erling »

Precis vad jag sökte!!!!
:grin:

Får inte någon ordning på min egen "sökteknik" på Forumet, men jag får fortsätta och öva....

Tack igen...

Erling
Erling

Post by Erling »

Förresten!!!

Om det finns flera erfarenheter/tips/synpunkter så är det alltid bra!

Jag tror för många fler än bara mig!

Erling igen....
Post Reply