glöm inte kranen

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

De lever sina egna liv, våra små fordon. Hoppas du slipper klyva motorn i alla fall.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

marre wrote:Måste ha suttit löst på veven ifall den dör av det, ska inte va krysskilen som håller fast svänghjulet den ska ju sitta åtdragen så hårt att konan på veven sitter hårt fastkilad i svänghjulet och det inte kan röra på sig.
Löst satt den definitivt inte, det kändes helt normalt när jag skruvade loss den och avdragfunkionen gick inte heller lättare än vanligt.

Jag håller med att konen borde hålla emot, det gjorde den också vid normalbelastning och hade den suttit löst hade också tändingen hela tiden ändrats när väll kyskylen var avklippt, jag har ju kunnat köra lite (med alledes för sent tändinställning).

Men tvärrstoppet gav nog en ovanlig hög belastning som gjorde att konen slirade trotts allt, och att kryskylen blev väldigt fint avklipt så att axeln blev perfekt rund. Det gjorde nog inte saken bättre at jag inte kickade igång när det hände den utan rullade igång den (hade bråttom).

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Skoj att felet är funnet!

Men rekomenderat är att så fort som möjligt byta till kil av rätt material som skjuvas när det behövs utan att deformera veven.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ja jag håller med, ska sätta dit ett ny "överbelastningsskydd" så fort jag får tag på den. Så här fint klipps original kylen av:

Image

Vevens spår där kylen sitter i var inte heller deformerad som jag har sett någån gång som följd av ett löst sittande svänghjul.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Gamla flottörnålen hade svart gummitipp och är bytt nu liksom krysskilen och vi gjorde en långkörning idag för att fira detta.

/Aryan
Post Reply