tomgången 7nker väl...DP wrote:peter sundfeldt in da house:
Vad gäller motorrusningen, kan inte det vara förgasarfot-packningen som blivit för dålig/tunn efter otaliga förgasarlyft och bränslevätningar, och därav tjuvluft
Tjuvluft är ganska lätt att diagnostisera, starta upp, låt bli ordentligt varm, ta en flaska startgas eller brake clean och börja spruta på, börja från luftfiltret och jobba sakta mot insuget på cylindern, ta en skarv i taget och spruta på, stiger den i tommgång, BINGO!! läcka....
DP says: Gammalt djungelordspråk eller kanske djungelmektips eller var det Bosse Bildoktorn....
Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59
- Peter Sundfeldt
- Lärling

- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Med ny packning går den gott igen, men trots 3,25 varv ut på luftskruven har jag fortfarande det där initiala strypet vid gaspådrag. Mest märks det om man ligger i god marschfart på fyran, lyfter av och vrider på igen. Böh-bah, om det onomatopoetiska uttrycket tillåts. Kör med 120 munstycke och Sito Plus. Ska jobba mer med mina nykrökta sjuor i morgon.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling

- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Mja, jag är inte så bevandrad i hemligheterna med expansionskammare och avgaströmningar och så. Har därför lite svårt att just se det bara genom att titta på kröken...
. Men jag antar att det har att göra med något sådant?


Förresten, Calle, ditt elsystem fungerar förstås svinbra, inga tveksamheter där. Ville bara säga det med emfas på tacksamhet och beröm.

Har krökt och brutit några sjuor och provade ett väldigt yxigt sätt att justera skruven på; på bilden ser man en avbruten sjua instucken i en hel och provisoriskt säkrad med vävtejp. Men... det där funkade faktiskt väldigt bra, ska ta och försöka att svetsa ihop dem så.

Har kört Heinkel idag med min dotter och en kompis till henne så scootrarna fick vila. Tog med mig några entusiastfordon till sommarhuset, man vill ju gärna köra sina objekt när man är på semester, eller snarare, det är i synnerhet då man ska det. Därför blev det ett släp hit med det här gänget. Med en Citroën DS Break och en Citroën 2CV...

Fick engagerad hjälp igår och han var tacksamt nog varsam med spärrhandtag och skruvmejsel. Notera också den tunna gamla förgasarfot-packningen mellan verktygen.
Har inte provat att dra ut choken, med det verkar ju vara Sito Plus-blåset som spökar, och jag ska således låta luftskruven vara i det läget den är nu (kanske skruva in den lite mer) skruva upp mixerröret (jag är dock inte helt säker vilket rör det är) för att se vad det har för effekt.


Förresten, Calle, ditt elsystem fungerar förstås svinbra, inga tveksamheter där. Ville bara säga det med emfas på tacksamhet och beröm.

Har krökt och brutit några sjuor och provade ett väldigt yxigt sätt att justera skruven på; på bilden ser man en avbruten sjua instucken i en hel och provisoriskt säkrad med vävtejp. Men... det där funkade faktiskt väldigt bra, ska ta och försöka att svetsa ihop dem så.

Har kört Heinkel idag med min dotter och en kompis till henne så scootrarna fick vila. Tog med mig några entusiastfordon till sommarhuset, man vill ju gärna köra sina objekt när man är på semester, eller snarare, det är i synnerhet då man ska det. Därför blev det ett släp hit med det här gänget. Med en Citroën DS Break och en Citroën 2CV...

Fick engagerad hjälp igår och han var tacksamt nog varsam med spärrhandtag och skruvmejsel. Notera också den tunna gamla förgasarfot-packningen mellan verktygen.
Har inte provat att dra ut choken, med det verkar ju vara Sito Plus-blåset som spökar, och jag ska således låta luftskruven vara i det läget den är nu (kanske skruva in den lite mer) skruva upp mixerröret (jag är dock inte helt säker vilket rör det är) för att se vad det har för effekt.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Tack, skoj det funkar!Peter Sundfeldt wrote: Förresten, Calle, ditt elsystem fungerar förstås svinbra, inga tveksamheter där. Ville bara säga det med emfas på tacksamhet och beröm.
Man måste byta detta till fetare...(kanske skruva in den lite mer) skruva upp mixerröret (jag är dock inte helt säker vilket rör det är) för att se vad det har för effekt.
http://www.germanscooterforum.de/index. ... asertuning
- Peter Sundfeldt
- Lärling

- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Just det... skruva upp eller skruva ner... näe! Man lär sig hela livet. Har nu beställt ett BE1-rör för att montera i stället för det standardmonterade BE3. Att mixerröret är det röret som huvudmunstycket sitter på har lärt jag mig nu med hjälp av Nätet och sökfunktioner. För man vill ju int' verka dum och fråga rätt av: "Var faen sitter det röret då!?"
Ju lägre nummer på mixerröret, desto fetare blandning alltså. EM hade inget lägre än BE3 och SIP hade bara BE1, BE2 verkar vara en raritet.
Annars mosar Touring 200 på bra. Det är som mången scooter-conaisseur säger, en Touring med en pålitlig och stark PX-maskin är ett förbannat trevligt fordon. Efter att ha levt utomhus i tre veckor, men ändå under tak på natten, är den hemma i Göteborg igen.
Ju lägre nummer på mixerröret, desto fetare blandning alltså. EM hade inget lägre än BE3 och SIP hade bara BE1, BE2 verkar vara en raritet.
Annars mosar Touring 200 på bra. Det är som mången scooter-conaisseur säger, en Touring med en pålitlig och stark PX-maskin är ett förbannat trevligt fordon. Efter att ha levt utomhus i tre veckor, men ändå under tak på natten, är den hemma i Göteborg igen.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Eller mer närliggande info:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1062
/G
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1062
/G
calle wrote:Tack, skoj det funkar!Peter Sundfeldt wrote: Förresten, Calle, ditt elsystem fungerar förstås svinbra, inga tveksamheter där. Ville bara säga det med emfas på tacksamhet och beröm.Man måste byta detta till fetare...(kanske skruva in den lite mer) skruva upp mixerröret (jag är dock inte helt säker vilket rör det är) för att se vad det har för effekt.
http://www.germanscooterforum.de/index. ... asertuning
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
- Peter Sundfeldt
- Lärling

- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Men när paketet kom med de övriga delarna framgår det av fakturan att BE1-röret är restnoteratPeter Sundfeldt wrote: Har nu beställt ett BE1-rör för att montera i stället för det standardmonterade BE3.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Scooter Center Köln kan du kolla:
http://www.scooter-center.com
http://www.scooter-center.com
Peter Sundfeldt wrote:Men när paketet kom med de övriga delarna framgår det av fakturan att BE1-röret är restnoteratPeter Sundfeldt wrote: Har nu beställt ett BE1-rör för att montera i stället för det standardmonterade BE3.. Är det någon som har en aning om var man kan finna ett dylikt är jag förstås tacksam för tips.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
- Peter Sundfeldt
- Lärling

- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
De hade BE1 men inget BE2 på Scootercenter i Köln, och jag fick plocka på några prylar till för komma upp i minsta beställningsumma. När det var gjort blev frakten €1 billigare än beställningen... €19 för ett paket från Tyskland! SIP har ju sin €4,20 DHL flat rate. Jaja, så är det. Hittade ju ett BE1 i alla fall, tack för tipset. När jag försökte hos EHR-Börje tipsade han om samma företag. Om varför de inte hade annat än standard "emulsion tube" menade han på att:
"Man trimmade inte PX när de var nya, man körde dem till de ramlade ihop. Men nu är det många som håller på med det där på PX:arna".
Jo, det är det nog, även om det inte känns som om jag åker trimmat när jag bara har hängt på ett Sito Plus. Men det ska bli kul att se vad hojen tycker om det fetare röret.
"Man trimmade inte PX när de var nya, man körde dem till de ramlade ihop. Men nu är det många som håller på med det där på PX:arna".
Jo, det är det nog, även om det inte känns som om jag åker trimmat när jag bara har hängt på ett Sito Plus. Men det ska bli kul att se vad hojen tycker om det fetare röret.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling

- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Har äntligen provkört (hojen har stått fast på lyftbordet en tid) efter att ha satt dit ett BE1-rör, och nu är det ingen mager fördröjning längre vid initial-gas. Mycket bättre!
Nu ska jag bara byta (reklamera) bakdäcket som har visat sig vara obalanserat (ett nytt Continental K62 whitewall) oavsett fälg (har provat tre stycken olika!) och vänta på original-bagageräcket från kromningen. Och byta stötdämparen fram också, den separerade i nedre fästet, 80 mil gammal. Fick tvinga in gummit med en stor bricka tills vidare, men har hämtat ut en ny dämpare hos EM Scooters. Tyvärr verkar det inte finnas några uppgraderade effektivare dämpare fram till Touring/GL. Frambromsen tar ju som den gör – dåligt – och med en modernare dämpare skulle känslan i framvagnen kunna förbättras avsevärt. Jo, jag är medveten om att man bygga om och så, men jag vill ha originalutseendet. Eller har någon något tips?
Man kanske skulle fråga Öhlins om de kan göra en som passar!
Nu ska jag bara byta (reklamera) bakdäcket som har visat sig vara obalanserat (ett nytt Continental K62 whitewall) oavsett fälg (har provat tre stycken olika!) och vänta på original-bagageräcket från kromningen. Och byta stötdämparen fram också, den separerade i nedre fästet, 80 mil gammal. Fick tvinga in gummit med en stor bricka tills vidare, men har hämtat ut en ny dämpare hos EM Scooters. Tyvärr verkar det inte finnas några uppgraderade effektivare dämpare fram till Touring/GL. Frambromsen tar ju som den gör – dåligt – och med en modernare dämpare skulle känslan i framvagnen kunna förbättras avsevärt. Jo, jag är medveten om att man bygga om och så, men jag vill ha originalutseendet. Eller har någon något tips?
Man kanske skulle fråga Öhlins om de kan göra en som passar!
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt wrote:Har äntligen provkört (hojen har stått fast på lyftbordet en tid) efter att ha satt dit ett BE1-rör, och nu är det ingen mager fördröjning längre vid initial-gas. Mycket bättre!
Nu ska jag bara byta (reklamera) bakdäcket som har visat sig vara obalanserat (ett nytt Continental K62 whitewall) oavsett fälg (har provat tre stycken olika!) och vänta på original-bagageräcket från kromningen. Och byta stötdämparen fram också, den separerade i nedre fästet, 80 mil gammal. Fick tvinga in gummit med en stor bricka tills vidare, men har hämtat ut en ny dämpare hos EM Scooters. Tyvärr verkar det inte finnas några uppgraderade effektivare dämpare fram till Touring/GL. Frambromsen tar ju som den gör – dåligt – och med en modernare dämpare skulle känslan i framvagnen kunna förbättras avsevärt. Jo, jag är medveten om att man bygga om och så, men jag vill ha originalutseendet. Eller har någon något tips?
Man kanske skulle fråga Öhlins om de kan göra en som passar!
Samma sak hände med framdämparen på min Rally.Gummibussningen krängde av efter några mil.Även den köpt hos EM,Erik lät lite trött när jag ringde men skickade en ny utan vidare.Jag var väl inte först i raden och tydligen har det hänt för massor av scooterister nere i Europa.Kan var läge att peta dit en stor bricka på insidan om man köpt ny dämpare under sommaren...
Ola.G
vad är det för märke på era dämpare? det finns ju ett par olika tillverkareola.G wrote:Peter Sundfeldt wrote:Har äntligen provkört (hojen har stått fast på lyftbordet en tid) efter att ha satt dit ett BE1-rör, och nu är det ingen mager fördröjning längre vid initial-gas. Mycket bättre!
Nu ska jag bara byta (reklamera) bakdäcket som har visat sig vara obalanserat (ett nytt Continental K62 whitewall) oavsett fälg (har provat tre stycken olika!) och vänta på original-bagageräcket från kromningen. Och byta stötdämparen fram också, den separerade i nedre fästet, 80 mil gammal. Fick tvinga in gummit med en stor bricka tills vidare, men har hämtat ut en ny dämpare hos EM Scooters. Tyvärr verkar det inte finnas några uppgraderade effektivare dämpare fram till Touring/GL. Frambromsen tar ju som den gör – dåligt – och med en modernare dämpare skulle känslan i framvagnen kunna förbättras avsevärt. Jo, jag är medveten om att man bygga om och så, men jag vill ha originalutseendet. Eller har någon något tips?
Man kanske skulle fråga Öhlins om de kan göra en som passar!
Samma sak hände med framdämparen på min Rally.Gummibussningen krängde av efter några mil.Även den köpt hos EM,Erik lät lite trött när jag ringde men skickade en ny utan vidare.Jag var väl inte först i raden och tydligen har det hänt för massor av scooterister nere i Europa.Kan var läge att peta dit en stor bricka på insidan om man köpt ny dämpare under sommaren...
Federico
Har inte koll på fabrikatet,men det var den här.
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 7&kId=1070
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 7&kId=1070
Ola.G
metall både över och underdel?ola.G wrote:Har inte koll på fabrikatet,men det var den här.
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 7&kId=1070
Federico
- Peter Sundfeldt
- Lärling

- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Jo, antagligen är det så. Jag kommer att montera utbytesdämparen med bricka så länge, och försöka hitta något bättre. Kanske Stötdämparexperten, som Fritte nämner, kan vara ett alternativ.ola.G wrote: Samma sak hände med framdämparen på min Rally.Gummibussningen krängde av efter några mil.Även den köpt hos EM,Erik lät lite trött när jag ringde men skickade en ny utan vidare.Jag var väl inte först i raden och tydligen har det hänt för massor av scooterister nere i Europa.Kan var läge att peta dit en stor bricka på insidan om man köpt ny dämpare under sommaren...
En grå överdel i plast. Men den på bilden i EM-länken ser ju ut att vara i metall? Får kolla med Erik.Federico wrote: metall både över och underdel?
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling

- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Lite senfärdig reaktion på svaret, men... var hittade du den där artikeln, Fleming? Fanns det någon länk att söka vidare på?
Det kanske inte hade varit så dumt med en dylik, om den nu passar. Funkar enligt ingressen till Sprint, Rally och i texten till en Vespa Touren 150 -62, så det låter i och för sig som om den skulle passa.
Det kanske inte hade varit så dumt med en dylik, om den nu passar. Funkar enligt ingressen till Sprint, Rally och i texten till en Vespa Touren 150 -62, så det låter i och för sig som om den skulle passa.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Hej Peter,Peter Sundfeldt wrote:Lite senfärdig reaktion på svaret, men... var hittade du den där artikeln, Fleming? Fanns det någon länk att söka vidare på?
Det kanske inte hade varit så dumt med en dylik, om den nu passar. Funkar enligt ingressen till Sprint, Rally och i texten till en Vespa Touren 150 -62, så det låter i och för sig som om den skulle passa.
Artikeln hittade jag för ett par år sedan men jag kommer inte ihåg var.
Letade efter sidan för att skicka länken men hittade den inte därav bilderna.
Jag tänkte göra något liknande men sedan fick jag tag på en PK gaffel så det blev LML (Stella) trumma med skiva fram.
Ser nästan original ut men bättre dämp och broms.


Fleming











