nummerskyltar

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

nummerskyltar

Post by Federico »

läste en kul artikel i DN:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ten-1.4327

Själv har jag funderat över hur man kan tillåta ett fordon att heta "KKK666", ett nummer som skulle kunna förarga någon mer än fler av de kombinationer som finns i med i listan (CUC, vad är det?). Fordonet med det hemska nummret är en Volvo BM.

nu får man ju inte välja nummer i sverige, men som en kul grej skulle det vara spännade att veta vilka nummer ni inte skulle vilja ha på en scooter eller vilka ni gärna vill ha (alltså inte namnskyltar utan vanliga bokstav-siffror kombinationer.

Själv kan jag konstatera att både "VSP160" och "VSP150" inte ännu är använda och skulle passa mig.

ps. "GTR125" är en VW Golf!
Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

GTS250 hade ju passat min Vespa bra. Faktum är att den har rätt siffror och en rätt bokstav men det är bara bokstaven och en av siffrorna som sitter på rätt ställe.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Antar att BLÅ059 hade passat fint på min Touring (och större delen av alla Touring som sålts i Sverige vad jag förstår, var inte det en av de vanligare årsmodellerna?).
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

hiblopp wrote:Antar att BLÅ059 hade passat fint på min Touring (och större delen av alla Touring som sålts i Sverige vad jag förstår, var inte det en av de vanligare årsmodellerna?).
Synd bara att Å, Ä & Ö inte finns tillgängligt på regskyltar. :P
Jag har 007 på min PX. Ganska nöjd med det faktiskt. :D
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Har 007 på min LiS :)
Ännu mer nöjd!
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kejj wrote:Har 007 på min LiS :)
Ännu mer nöjd!
LIS007 ?
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Det hade vart att önska sig för mycket :P
Bara 007 :D
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vår personliga erfarenhet av 666 är att det väcker positivt intresse, mycket sällan negativt. Men det är klart att någon i bibelbältet kan känna sig upprörd om numret är på egen bil/skoter/whatever. Har litet svårt dock att tro att någon kör i diket av att se det...

Varför är NOS förbjudet? Tycker att en fin NOS-renovering kunde ha ärats med en sådan bokstavskombination! :grin:

Tycker att flera bokstavskombinationer var litet väl överkänsligt förbjudna... Typ TYP och HES. Vadådå, vad är det för fel på dem??

Vad kostar det i Sverige att ta extraskyltar? I Finland har vi inte namnskyltar. En specialskylt med önskad serie bokstäver och siffror vill de röva 1000 euro för! Och det går inte att flytta den till följande bil utan att pröjsa samma summa om igen... Vi tillåter åäö, men de ges inte normalt. På Åland har de Å som första bokstav. Specialskyltar får tydligen använda skander. Det finns en bil med ÄIT-1 som står för mor på finska (ettan blir ett i). Mest tar folk skyltar med sina initialer och (oftast) en etta, urtråkigt faktiskt...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Vår personliga erfarenhet av 666 är att det väcker positivt intresse, mycket sällan negativt. Men det är klart att någon i bibelbältet kan känna sig upprörd om numret är på egen bil/skoter/whatever. Har litet svårt dock att tro att någon kör i diket av att se det...
visst är 666 kul, men det är ju KUK också.
Varför är NOS förbjudet? Tycker att en fin NOS-renovering kunde ha ärats med en sådan bokstavskombination! :grin:

Tycker att flera bokstavskombinationer var litet väl överkänsligt förbjudna... Typ TYP och HES. Vadådå, vad är det för fel på dem??

Vad kostar det i Sverige att ta extraskyltar? I Finland har vi inte namnskyltar. En specialskylt med önskad serie bokstäver och siffror vill de röva 1000 euro för! Och det går inte att flytta den till följande bil utan att pröjsa samma summa om igen... Vi tillåter åäö, men de ges inte normalt. På Åland har de Å som första bokstav. Specialskyltar får tydligen använda skander. Det finns en bil med ÄIT-1 som står för mor på finska (ettan blir ett i). Mest tar folk skyltar med sina initialer och (oftast) en etta, urtråkigt faktiskt...
från VV.se:
Pris
Rätten till en personlig skyltbeteckning kostar 6 000 kr och gäller i tio år. En främre och en bakre skylt ingår i priset.
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: nummerskyltar

Post by Hedge »

Såhär kul KAN registreringsskyltar vara:

Image

/Guran

Federico wrote:läste en kul artikel i DN:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ten-1.4327

Själv har jag funderat över hur man kan tillåta ett fordon att heta "KKK666", ett nummer som skulle kunna förarga någon mer än fler av de kombinationer som finns i med i listan (CUC, vad är det?). Fordonet med det hemska nummret är en Volvo BM.

nu får man ju inte välja nummer i sverige, men som en kul grej skulle det vara spännade att veta vilka nummer ni inte skulle vilja ha på en scooter eller vilka ni gärna vill ha (alltså inte namnskyltar utan vanliga bokstav-siffror kombinationer.

Själv kan jag konstatera att både "VSP160" och "VSP150" inte ännu är använda och skulle passa mig.

ps. "GTR125" är en VW Golf!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

I Göteborg går åtminstone en Vespa med personlig skylt. En tjej som heter Lotta Bus Nallenius (medlem i SSK enligt matrikeln) har en silvrig relativt ny PX med en skylt med L8 på första raden och BUS på den andra. Dessutom brukar hon ha hunden med i en låda bak. Coolt!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

I början när dom där skyltarna kom så fanns det två kul polisbilar i Jakobsberg där jag bodde. Den ena hette BOV nånting och den andra BUS...och den lokale övermoderaten i villaområdet fick en skylt på sin Opel Admiral där det stod FNL ....*skrattar* - men den fick han faktiskt byta efter korrespondens med makthavarna. :-)

Snutbilarna fick däremot leva med sina skyltar.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bluesman wrote:I början när dom där skyltarna kom så fanns det två kul polisbilar i Jakobsberg där jag bodde. Den ena hette BOV nånting och den andra BUS...och den lokale övermoderaten i villaområdet fick en skylt på sin Opel Admiral där det stod FNL ....*skrattar* - men den fick han faktiskt byta efter korrespondens med makthavarna. :-)

Snutbilarna fick däremot leva med sina skyltar.

/R

enligt DN:s lista så skulle FNL vara ett av de kombinationer som inte används, men listan kanske är gammal.

vilket år byttes länsskyltar mot 3b-3s skyltarna? 1971?
Federico
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Jag tror den listan kom till ett tag efter 3+3-skyltarnas ankomst, när bilreg/länsstyrelsen fått nog av klagande bilägare.

71-72 var det nog dom infördes, ja.

Hu..länge sen, nästan svartvitt ju..

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Nummerskyltar är kul, polaren hade GAJ på sin gamla volvo och fick GYN på sin nya... kanske inte så farligt men lite roligt är det allt... Själv har jag varit svårt sjuk i platespotting... http://www.platespotting.com/ps/ men har återhämtat mig. Tittar fortfarande på alla skyltar jag möter, även om jag inte räknar längre...
Vespa Rally 180 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag såg en skylt idag som inte låter bra för engelsktalande: SOB = Son Of a Bitch.
FTW finns även, populärt uttryck bland MC-klubbar, = Fuck The World. :smile:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

finns WTF ??? Eller LOL för den delen! :D
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Det finns en hel del skyltar rullandes med nynasistiska organisationsnamn. Enda exemplet jag kommer på nu är RAC, men vet att jag sett fler. Undrar hur de tänker där?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

I en artikel i Expressen då de nya skyltarna tagits i bruk, var det en ilsken karl som höll sin nya skylt framför sig med bokstäverna DOG. Han vägrade att ha skylten med motiveringen: "Jag DOG inte." :sad:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Bustamente wrote:Det finns en hel del skyltar rullandes med nynasistiska organisationsnamn. Enda exemplet jag kommer på nu är RAC, men vet att jag sett fler. Undrar hur de tänker där?
RAC kan också förknippas med Royal Automobile Club. :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

undrar om någon kommer att få "ZZZ"?

zzzzzzzzz...zzzzzzz...zzzzz
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

På 80-talet såg jag en 2-taktare på c:a 250 cc med köpt skylt,
RRR
RRR

Rätt kul tyckte jag. :grin: :evil:
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

såg en gång en saab v4 med skylten 2hot4u.....
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

fritte wrote:jag såg en skylt idag som inte låter bra för engelsktalande: SOB = Son Of a Bitch.
FTW finns även, populärt uttryck bland MC-klubbar, = Fuck The World. :smile:
FTW inom internet/spel träsket heter också "For The Win"
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag skulle vilja ha RAF på min :)
Post Reply