Fotbromsen på V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Jo men pedalen har ju 2 "pinnar" som sticker ut och igenom där jag satt pilarna på bilden, och den delen är helgjuten, vilket borde innebära att jag inte kan öppna lagerspelet. Eller är "pinnarna" EN lång som går genom pedalen också, så att man kan knacka ut den? Ursäkta mina flummiga formuleringar, är lite trött i huvet :-) Tack sel för tipset om Sifvert, men jag bor i GBG och det blir lite långt att åka för ett par nipplar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

En lång pinne, det är den jag kallar axel. Det är antagligen mittdelen (pedalen) som skall vara rörlig runt axeln.

Hur får man in bilder här?:D:D
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tittade precis på en sprängskiss och du har rätt, axeln är en fristående lång pinne. Ser dock ut som att den är smalare i mitten på den delen som går genom själva pedalen, vilket borde göra att den blir svår att få ut? Har för mig att axeln följde pedalen och inte tvärt om när jag testade, men jag är osäker. Den ligger nere i garaget för tillfället så jag kan inte kolla just nu. Här är i alla fall sprängskiss:

Image

Jag lägger upp bilden på http://www.imageshack.us/ och länkar till den sen med "insert image" knappen.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

"midjan" på axeln är vid fabriksmonteringen packad med fet. Det är vid midjan smörjnippeln skall sitta.
För att få ur axeln, värm pedalen till 100 grader på spisen (ni har väl gasspis i Götet) med låg låga. Stänk några droppar vatten, flera gånger, på den under värmningen. När dropparna kokar bort, är tempen uppe. ta bort pedalen från spisen. Om inte axeln ramlar ut,får du peta ut den. Alu utvigar sig dubbelt så mycket som stål, vid uppvärmning.
Värmer du för mycket smälter alu,(658 C)
L
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Jag har visserligen ingen gasspis hemma, men värmning hade inte varit några problem att fixa, vi har gas på utbildningen jag går. Tyvärr är det lite sent eftersom jag precis kom upp från garaget efter att ha filat av axeln på ena sidan pedalen. Har kurs nästa vecka men får ta med mej den veckan därpå när jag har tillgång till verkstaden och värma ut resten som du sa. Sen får jag väl tillverka en likadan som jag sågat av, eller komma på en annan lösning.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det var synd..
En bit silverstål, plansvarvad eller planfilad, i ändarna, duger bra.Fasa ändarna 1 mm x 45 grader. Slopa "midjan".
L
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

måste man skruva isär pedalen för att dra i en nippel. midjan gör ju att man kan gänga in tillräckligt långt för nippeln. de pedaler som jag meckat med har haft mer än tillräckligt "spel". dra i en nippel och tryck i fett så ska du se att den släpper, de där pedalerna är ju inte så HI-Tech.

ett tips om du ska byta bakbromsvajer är att använda en med fast nippel (ögla) till PX, då slipper du en jobbiga vajerinfästningen inuti pedalen. PX nippeln passar till V50 utan modifiering (de fasta nipplarna sitter inte på svenska PX men jag tror att EM har sådana.)

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

"måste man skruva isär pedalen för att dra i en nippel. midjan gör ju att man kan gänga in tillräckligt långt för nippeln. de pedaler som jag meckat med har haft mer än tillräckligt "spel". dra i en nippel och tryck i fett så ska du se att den släpper, de där pedalerna är ju inte så HI-Tech."

Fördelar med att domontera axeln är:
1. axeln satt i det här fallet fast.
2. montera smörjnippel utan att demontera axeln, lämnar spån och grader kvar, när man sedan pressar in fett trycker detta ut spånen i lagringarna.
Tyvärr måste jag säga att det är ett dåligt förslag, din synpunkt på bromswiren, och dina övriga inlägg här har en avsevärt högre kvalitet.
Leif:wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

En stor nackdel med att demontera axeln är att den oftast sitter såpass mycket fast att även om man använder värme i kombination med försiktighet så är risken större att hållaren spricker än att den inte spricker...

Dock med värme och mycket olja så går det ibland att få bromspedalen användbar igen.

Om man nu lyckas få ur axeln och hållaren fortfarande är hel så brukar efter borttagning av rost och ärj glappet vara såpass stort mellan pedalen och axeln att ändå bromspedalen inte är något vidare att hänga i julgranen...men kanske är bra nog till V50? Bättre idé att köpa en helt ny bromspedal, dom är inte så dyra. (finns både original och som piratdel).

Ibland är axeln såpass fastrostad och fastärjad att det i princip är omöjligt att få ur den, då kan det ibland gå att få axeln rörlig i ytterörona istället för i mitten (själva bromspedalen) och på så sätt få brompedalen användbar ett tag igen.

VH/Calle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

En stor nackdel med att demontera axeln är att den oftast sitter såpass mycket fast att även om man använder värme i kombination med försiktighet så är risken större att hållaren spricker än att den inte spricker...

Dock med värme och mycket olja så går det ibland att få bromspedalen användbar igen.

Om man nu lyckas få ur axeln och hållaren fortfarande är hel så brukar efter borttagning av rost och ärj glappet vara såpass stort mellan pedalen och axeln att ändå bromspedalen inte är något vidare att hänga i julgranen...men kanske är bra nog till V50? Bättre idé att köpa en helt ny bromspedal, dom är inte så dyra. (finns både original och som piratdel).

Ibland är axeln såpass fastrostad och fastärjad att det i princip är omöjligt att få ur den, då kan det ibland gå att få axeln rörlig i ytterörona istället för i mitten (själva bromspedalen) och på så sätt få brompedalen användbar ett tag igen.

VH/Calle
Hej Calle,
Med en press under uppvärmning efter att man sprutat in 5-56, och låtit det verka några dar?
Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Några olika orsaker till att hållaren spricker vid axeldemontering:
- Du har ett spel mellan pedal och hållaren vilket gör att även om du har juste mothåll så påfrestas hållaren för mycket vilket gör att den både kan spricka i 'öglorna' och den smalare delen.
- Aluminiumet är av skitkvalité.
- I princip är alltid axeln utvidgad av rost tillsammans med att hålen i aluminiumet är förminskade av ärj...

Att sänka ner hela pedlaen i någon rost och ärjlösande vätska i några dagar kan ibland fungera som förarbete till bromspedalrenoveringen.

I min gamla scooterverkstad hade vi ett spilloljefat där vi brukade kasta ner bromspedalerna och låta dom ligga tills det var dags för reparation, det fungerade ganska bra för att lösa upp rosten och ärjet.

VH/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kors i taket, man kan skriva 'skitkvalité' utan att bli censurerad!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Några olika orsaker till att hållaren spricker vid axeldemontering:
- Du har ett spel mellan pedal och hållaren vilket gör att även om du har juste mothåll så påfrestas hållaren för mycket vilket gör att den både kan spricka i 'öglorna' och den smalare delen.
- Aluminiumet är av skitkvalité.
- I princip är alltid axeln utvidgad av rost tillsammans med att hålen i aluminiumet är förminskade av ärj...

Att sänka ner hela pedlaen i någon rost och ärjlösande vätska i några dagar kan ibland fungera som förarbete till bromspedalrenoveringen.

I min gamla scooterverkstad hade vi ett spilloljefat där vi brukade kasta ner bromspedalerna och låta dom ligga tills det var dags för reparation, det fungerade ganska bra för att lösa upp rosten och ärjet.

VH/Calle
"Aluminiumet har skitkvalité" har jag svårt att tro, det låter lite som "utspätt vatten". Antingen är aluminiumet rent, eller så är det upplegerat för att få bättre egenskaper. Jag tror snarare att då både du och Bustamente bor vid saltvattenskuster, har det en negativ inverkan på aluminiumet.
Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

Välj själv hur du vill ha det med aluminiumkvalitén och om du vill använda tipsen du får här eller ej.

Har lagat minst ett 50-tal vespor med kärvande bromspedaler (från oilka delar av landet) och aluminiumet går väldigt lätt sönder och om det beror på att det är ngn skum legering, mkt orenheter, dålig utförd gjutning kan kvitta tycker jag.

VH/Calle
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för alla tips och svar. Eftersom jag redan filat av axeln så har jag nog inget annat val än att få ut den och byta. Kommer ta några dagar innan det kan genomföras så att lägga pedalen i nån vätska kanske vore bra start då. Vad för "rost och ärjlösande vätska" ska man lägga den i? Något konkret exempel? Ja kan inte vätskor och sådant :-) Kan jag värma upp den med värmepistol sen, eller är det smartare att ta med den och värma med gas?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag har spräckt en "stockholmspedal" på samma sätt som calle beskriver, inte i närheten av "saltluft" och jag hade riktiga verktyg, inte slägga.

Aluminiumdelarnas kvalitet beror nog till största delen på hur de är gjutna, det jag menar är att man kan gjuta porösa "dåliga" delar av samma material som man gjuter bra delar. det handlar om hur man värmer upp och hur snabbt materialet kyls av i gjutformen m.m. Ett exempel på detta är koppling och bromshandtag till vespa; ta ett gammalt touringhadtag och böj det, ja det böjs... ta ett nytillverkat från idag. böj.... det går av! så viss finns det alla grader av kvalitet på gjutaluminium.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

OK,Frederico, din synpunkt är bättre. Handtagen, PX, är pressgjutna, vilket gör materialet homogenare.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej,

Välj själv hur du vill ha det med aluminiumkvalitén och om du vill använda tipsen du får här eller ej.

Har lagat minst ett 50-tal vespor med kärvande bromspedaler (från oilka delar av landet) och aluminiumet går väldigt lätt sönder och om det beror på att det är ngn skum legering, mkt orenheter, dålig utförd gjutning kan kvitta tycker jag.

VH/Calle OK <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, ska inte ifrågasätta din "vishet".....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />
2. montera smörjnippel utan att demontera axeln, lämnar spån och grader kvar, när man sedan pressar in fett trycker detta ut spånen i lagringarna.
Tyvärr måste jag säga att det är ett dåligt förslag, din synpunkt på bromswiren, och dina övriga inlägg här har en avsevärt högre kvalitet.

- Sorry, var inte tillräckligt tydlig med alla moment; om jag borrade och gängade ett hål i pedalen så skulle jag naturligtvis se till att få ut spånet (grader brukar det inte bli i gjutalu). Bästa sättet att få ut spånet är att spruta in 5-56 tills det är fyllt å så föjer spånet med den tunna oljan när man tömmer ut , om det inte känns tillräckligt så spola en gång till.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by fritte</i>
<br />

- Sorry, var inte tillräckligt tydlig med alla moment; om jag borrade och gängade ett hål i pedalen så skulle jag naturligtvis se till att få ut spånet (grader brukar det inte bli i gjutalu). Bästa sättet att få ut spånet är att spruta in 5-56 tills det är fyllt å så föjer spånet med den tunna oljan när man tömmer ut , om det inte känns tillräckligt så spola en gång till.

Federico
[/quot
OK, men jag skulle vara petigare..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tack för alla tips och svar. Eftersom jag redan filat av axeln så har jag nog inget annat val än att få ut den och byta. Kommer ta några dagar innan det kan genomföras så att lägga pedalen i nån vätska kanske vore bra start då. Vad för "rost och ärjlösande vätska" ska man lägga den i? Något konkret exempel? Ja kan inte vätskor och sådant :-) Kan jag värma upp den med värmepistol sen, eller är det smartare att ta med den och värma med gas?

Spraya med 5-56 vid lagringen var 12:e timme, så det kryper in.
Leif
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico
Eftertanke, då jag meckar själv, utan kostnad, är jag petigare. Skulle jag därimot betala för utfört arbete skulle jag välja din enklare lösning.

Calle
Det låg ingen lokalpatrotisk värdering i "saltvattenskuster", att saltvattensmiljö påverkar material är ett faktum.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej,
Du har en fördel över de andra som försökt at ur en axel. Din är delad, och det innebär att kraften som behövs för att lossa axeln också är delad.

1.När du låtit 5-56 tränga in några dagar, tvätta bitarna med diskmedel.
.
2.Spänn in pedalen i ett skruvstäd med en hylsnyckelhylsa, eller rörbit, större än axeln på ena sidan, och en mindre än axeln på andra sidan. Avsikten är, att lilla biten pressar axeln genom den stora hylsan.

Gasbrännare är att föredra före varmluftspistol. Gasol före ace-oxy. Om du använder ace-oxy använd 300 l/h munstycke och var försiktig så du inte punktvärmer eller värmer för mycket.

3.Värm pedalen vid axeln, och dra åt skruvstädet. Om inte axeln, släpper, ge upp, innan du skadar någonting.

4. Fortsätt med överfallen på liknande sätt, var noga med att aluminiumet får ett bra mothåll på den sida axeln kommer ut.

Om det inte funkar, har jag en aggressivare ide, vi tar den då.

Leif
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för tipset. Ska prova det nästa vecka då jag har tillgång till verkstaden. Tror inte vi har gasol, så det får nog bli ace-oxy. Annars om det inte funkar så skulle jag väl kunna borra ut skiten bara? Axeln är ju ändå obrukbar. För jag antar att svetsa ihop den igen är en mindre bra idé.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

visst kan du borra ut dem. Om du har tillgång till pelarborr med ett maskinskruvstycke är det perfekt, har du tillgång till såna resurser ser jag inga problem.
Om du ändå borrar, köp ett par teflonbelagda stålbussningar, tror dom kallas PAP-lager, borra pedalens ändar och tryck i dom. Så slapp du smörjnippeln........
Image
Lycka till
Leif
:D
Post Reply