Långa resor
Långa resor
Jag undrar hur långa turer ni har kört med era maxiscooters. Själv går mina tankar till att svänga ner till medelhavet nästa sommar. Bifogar en länk där en ägare till en Honda 250 berättar om en resa mellan Grebbestad och Bodö 1999.
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/3 ... ubdet5.htm
Han berättar också varför han sålde sin BMW mc och köpte en scooter istället.
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/3 ... ubdet5.htm
Han berättar också varför han sålde sin BMW mc och köpte en scooter istället.
60-årig scooter-ägare (Kymco Grand Dink)
Längre turer
Hej Len !
Jag har kört Göteborg - Gävle ToR ett par gånger, 54 mil enkel väg.
I stort sett hela sträckan på landsväg 70/90 i ungefär 80 - 100 km/h.
Inga direkta problem, men jag avråder från kombinationen mörker och spöregn ! I det läget är det bara att haka på en "hare" för att se vart vägen tar vägen med visiret fyllt av glitter från mötande bilars lyse.
Jag kör en GTS med flyscreen, avlastar min ringa kroppslängd (1.6 m) väsentligt från fartvind. Får dock turbulent luft runt hjälmen vilket höjer ljudnivån samt ett svagt baksug upp/under visiret som vid regn kan dra upp väta på insidan. Fördelen att inte behöva hänga i styret eller vika ihop sig som en sportgroda överväger dock.
Har kört nästan 1500 mil sedan 5/9 -07.
Däcksval: Pirelli GTS 23/24. 2 bakdäck utslitna och fortfarande hyfsat fram.
Räknar med att framdäcket håller för minst 3 bakdäck totalt.
Med Gasglad Hälsning
Alex.
Jag har kört Göteborg - Gävle ToR ett par gånger, 54 mil enkel väg.
I stort sett hela sträckan på landsväg 70/90 i ungefär 80 - 100 km/h.
Inga direkta problem, men jag avråder från kombinationen mörker och spöregn ! I det läget är det bara att haka på en "hare" för att se vart vägen tar vägen med visiret fyllt av glitter från mötande bilars lyse.
Jag kör en GTS med flyscreen, avlastar min ringa kroppslängd (1.6 m) väsentligt från fartvind. Får dock turbulent luft runt hjälmen vilket höjer ljudnivån samt ett svagt baksug upp/under visiret som vid regn kan dra upp väta på insidan. Fördelen att inte behöva hänga i styret eller vika ihop sig som en sportgroda överväger dock.
Har kört nästan 1500 mil sedan 5/9 -07.
Däcksval: Pirelli GTS 23/24. 2 bakdäck utslitna och fortfarande hyfsat fram.
Räknar med att framdäcket håller för minst 3 bakdäck totalt.
Med Gasglad Hälsning
Alex.
Alex.V
Jag har inte kört några riktigt långa turer, men upplever också fartvind och "sug" runt hjälmen i farter över 90 km/h. Kör man på motorväg blir det lite jobbigt efter ett tag. När jag tidigare kört vanlig båge har jag inte upplevt det som särskilt jobbigt att ligga i motorvägsfart. Många säger att flyscreen förbättrar körupplevelsen vid högre hastigheter. Jag börjar dock undra om jag ska byta hjälm. Det susar rejält kring öronen, det sugs in luft bakom visiret och jag upplever också att hjälmen vill dra huvudet bakåt vid upprätt körställning. Hjälmen är en Can med visir, för 1100 kr. Måste kunna få plats med två hjälmar i Vespan, så integralhjälm går bort.
Jag har kört Stockholm - Västerås som längsta sträcka.
Det kan låta farligt, men hörselproppar är grymt skönt! Jag upplever att jag hör trafiken bättre med proppar, då det mest är vindbullret som dämpas.
Har testat några in-ear-lurar och lyssnat på musik på vägen också, men jag tycker att det är lite läskigt att bli så avstängd från omvärlden.
/Johan
Det kan låta farligt, men hörselproppar är grymt skönt! Jag upplever att jag hör trafiken bättre med proppar, då det mest är vindbullret som dämpas.
Har testat några in-ear-lurar och lyssnat på musik på vägen också, men jag tycker att det är lite läskigt att bli så avstängd från omvärlden.
/Johan
Re: Långa resor
det är klart att du ska ner till medelhavet. jag har inte kört så långt men har många sträckkörningar på 30-50 mil på min gamla 60-tals vespa, brukar ligga mellan 80-100 (ja den är trimmad) och upplever inga obehagliga vindar, sus eller väta. gäller bara att ha en hyfsad hjälm och bra kläder.Len wrote:Jag undrar hur långa turer ni har kört med era maxiscooters. Själv går mina tankar till att svänga ner till medelhavet nästa sommar. Bifogar en länk där en ägare till en Honda 250 berättar om en resa mellan Grebbestad och Bodö 1999.
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/3 ... ubdet5.htm
Han berättar också varför han sålde sin BMW mc och köpte en scooter istället.
på 50-60-talet var det ganska vanligt med svenskar som tog sin vespa på långtur till medelhavet, det kanske var det enda fordon man hade.
ett tips jag kan ge är att planera resan så du slipper långa autobahnkörningar, välj alternativa vägar, tag god tid på dig och upplevelsen blir mycket bättre.
själv brukar jag surfa in på http://mappoint.msn.com/ och kolla vägar, mäta sträckor och få ungefärliga restider mellan olika platser.
lycka till!
Federico
Re: Långa resor
Vi var just en vecka i Sorrento och gissa om jag önskade att jag hade Vespan med mig där. Att åka SITA-buss är helt enkelt inte detsamma... Vägarna i stora delar av Italen är som gjorda för Vespaåkning (eller kanske snarare tvärtom). Att åka Vespa där skulle helt enkelt överträffa det mesta man kan göra på en Vespa i Sverige.Federico wrote: det är klart att du ska ner till medelhavet.
Visst vore det en dröm om man kunde dra iväg ett helt gäng... Men för mig personligen finns det tyvärr några praktiska hinder.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Om det är medelhavet som lockar kan jag rekommendera vår lösning att köpa en flakbil och packa vesporna på. 2 dagars körning så är man nere vid medelhavet och kan njuta av det man verkligen letade efter. Vi köpte en ford transit med plats för 3 vespor och 6 pers, om man vill åka med e vespa duger typ en skoda pickup. Man säljer ju lätt för liknande pris som man köpte för. Om det verkligen är medelhavet man vill åt och inte har flera månaders semester så är det nästan de enda rimliga alternativet.
Kolla här: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2136
Har även gjort liknande med motorcyklar till kroatien och kommer med hög sannolikhet upprepa konceptet inom kort.
//Anders
Kolla här: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2136
Har även gjort liknande med motorcyklar till kroatien och kommer med hög sannolikhet upprepa konceptet inom kort.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
personligen skulle jag välj att ställa flakbilen redan i München, sedan köra över alperna ner till medelhavet. har bara gjort det med bil men önskade då att jag satt på en scooter...anders2011 wrote:Om det är medelhavet som lockar kan jag rekommendera vår lösning att köpa en flakbil och packa vesporna på. 2 dagars körning så är man nere vid medelhavet och kan njuta av det man verkligen letade efter. Vi köpte en ford transit med plats för 3 vespor och 6 pers, om man vill åka med e vespa duger typ en skoda pickup. Man säljer ju lätt för liknande pris som man köpte för. Om det verkligen är medelhavet man vill åt och inte har flera månaders semester så är det nästan de enda rimliga alternativet.
Kolla här: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2136
Har även gjort liknande med motorcyklar till kroatien och kommer med hög sannolikhet upprepa konceptet inom kort.
//Anders
Federico
Jag är bergsäker på att jag ska åka i vår och lutar åt biltåg genom Tyskland (Hamburg-Alessandria) och sedan köra mot Genua-Pontedera-Florens över till andra sidan,
Pascolis museum i Ravenna, Venedig, Milano (CasaLambretta), Comosjön (varifrån Como M&T Bjerke började med att importera spetsar (!) och sedan uppåt och kanske hoppa på biltåget hemåt i Österrike.
Lite över 100 mil skulle jag tro.
(Testade att skriva in Venice till Milano på den där MSN-maps och då tyckte den att jag skulle åka via Grekland... Typiskt pyttemjuk)
/P
Pascolis museum i Ravenna, Venedig, Milano (CasaLambretta), Comosjön (varifrån Como M&T Bjerke började med att importera spetsar (!) och sedan uppåt och kanske hoppa på biltåget hemåt i Österrike.
Lite över 100 mil skulle jag tro.
(Testade att skriva in Venice till Milano på den där MSN-maps och då tyckte den att jag skulle åka via Grekland... Typiskt pyttemjuk)
/P
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Möjligheterna är obegränsadeFederico wrote:personligen skulle jag välj att ställa flakbilen redan i München, sedan köra över alperna ner till medelhavet. har bara gjort det med bil men önskade då att jag satt på en scooter...

Bortsett från en dyr reparation så var det lätt att räkna hem resan. Bensinkostnaden blir lägre än flygbiljetterna om man är några stycken och att få köra på sin egen vespa är ovärderligt.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Öronproppar är kanon när man kör fort och långt. Det isolerar inte särskilt från övrig trafik heller, man hör lätt andra bilar osv bara att man slipper vindbruset.wanten wrote:Det kan låta farligt, men hörselproppar är grymt skönt! Jag upplever att jag hör trafiken bättre med proppar, då det mest är vindbullret som dämpas.
Har testat några in-ear-lurar och lyssnat på musik på vägen också, men jag tycker att det är lite läskigt att bli så avstängd från omvärlden.
In-ear skulle jag dock inte våga mig på....
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Kompisen hade råkat trycka in den ena öronpluggen för djupt, så jag fick pilla ut den med hjälp av hans nya fina Leatherman..anders2011 wrote:Öronproppar är kanon när man kör fort och långt. Det isolerar inte särskilt från övrig trafik heller, man hör lätt andra bilar osv bara att man slipper vindbruset.wanten wrote:Det kan låta farligt, men hörselproppar är grymt skönt! Jag upplever att jag hör trafiken bättre med proppar, då det mest är vindbullret som dämpas.
Har testat några in-ear-lurar och lyssnat på musik på vägen också, men jag tycker att det är lite läskigt att bli så avstängd från omvärlden.
In-ear skulle jag dock inte våga mig på....
//Anders


Re: Långa resor
Jag aterkommer nar det ar dags for nasta event har vid medelhavetBergfors wrote:Visst vore det en dröm om man kunde dra iväg ett helt gäng... Men för mig personligen finns det tyvärr några praktiska hinder.Federico wrote: det är klart att du ska ner till medelhavet.
/Jörgen

Kopte mig ett par philips inear med aktiv brusreducering; fungerar jattebra pa flyget men aven vid scooterakning; reducerar inte allt vindbrus men en del av det konstanta bruset. Vem tusan bryr sig om vad man hor fran omgivningen? Jag hor inte speciellt mycket aven nar jag kor bilanders2011 wrote:Öronproppar är kanon när man kör fort och långt. Det isolerar inte särskilt från övrig trafik heller, man hör lätt andra bilar osv bara att man slipper vindbruset.wanten wrote:Det kan låta farligt, men hörselproppar är grymt skönt! Jag upplever att jag hör trafiken bättre med proppar, då det mest är vindbullret som dämpas.
Har testat några in-ear-lurar och lyssnat på musik på vägen också, men jag tycker att det är lite läskigt att bli så avstängd från omvärlden.
In-ear skulle jag dock inte våga mig på....
//Anders

Låter som en toppenlösning. Man slipper oroa sig för parkerad skåpbil och att åka Scooter över alperna är en höjdare (ursäkta vitsen). Problemet är väl bara sträckan till Hamburg.Paka wrote:Jag är bergsäker på att jag ska åka i vår och lutar åt biltåg genom Tyskland (Hamburg-Alessandria)
Förra året var vi på en bilrundresa i Ligurien/Piemonte och även där saknade man Vespan oerhört. Det fanns några vägar över bergspass som var vita på kartan och som vi vid inspektion bedömde som ofarbara (för riskabla) med bil. Men med scooter hade det säkert gått bra.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"