Inför vintervila

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Daya
Nybörjare
Nybörjare

Inför vintervila

Post by Daya »

Hej alla,

Har letat runt med sökfunktionen men inte hittat något om detta så here goes:

Vad bör man göra med sin vespa inför vintern (just i år har jag varmgarage, men tar gärna emot tips på vad jag behöver göra i en mörk framtid då jag kanske måste ha vespan utomhus). Jag har en PX200e -84 men det här kanske kan bli något med allmänna tips inför den annalkande fimbul...

...och den naturliga följdfrågan: Vad ska man göra på våren innan premiären?

Ha det gott!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Inför vintervila

Post by Federico »

Daya wrote:Hej alla,

Har letat runt med sökfunktionen men inte hittat något om detta så here goes:

Vad bör man göra med sin vespa inför vintern (just i år har jag varmgarage, men tar gärna emot tips på vad jag behöver göra i en mörk framtid då jag kanske måste ha vespan utomhus). Jag har en PX200e -84 men det här kanske kan bli något med allmänna tips inför den annalkande fimbul...

...och den naturliga följdfrågan: Vad ska man göra på våren innan premiären?

Ha det gott!
en del brukar ställa upp vespan så att däcken inte belastas (blir platta), t.ex genom att lägga en bräda under stödbenen och en stående bräda mellan garagegolv och bakskärmen så båda hjulen går fritt. själv har jag aldrig råkat ut för platta hjul utan att palla upp, men det handlar också om att se till att det finns tryck i däcken under förvaring.

för motorn kan man tömma förgasaren (köra motorn med kranen av tills den självdör.

man kan skruva ur tändstiftet och hälla i en skvätt 2-t olja, samma sak i insuget, skruva av luftfiltret, öppna insuget (gasa), droppa ner olja och så pumpa runt lite.

tänker du provstarta motorn under vintern så tänk på att varmköra innan du stänger av den (annars kan det bildas kondens i vevhuset m.m.)

passa på att byta motorolja.

passa på att se över vajrar (kanske smörja)
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tvätta av & vaxa kanske behövs. :evil:
Post Reply