Tjamors!
Förkunnar härmed stolt att jag äntligen blivit med Vespa. Efter ett år på blocket (och fånigt mycket läsande på detta forum) har jag äntligen slagit till ! Det blev en Rally 180 -71 (står visserligen -72 i pappren men någon sa att dom bara tillverkades till -71)
E ju lite färsk på detta med vespor så frågorna lär hagla ett tag...
...som uppvärmning, pärlan har enligt mätaren gått 3000 mil... är det att betrakta som långt utan en grundlig genomgång av motorn?
på återhörande
/mvh Snider
Ny medlem !
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Inget konstigt att det står -72 i paprena, det tog säkert lite tid att få hit dem från Italien. Sen blev det ju tidigt kutym att sälja "nästa års modell" redan efter sommaren.
3000 mil är en del men så är -72 till -08. Vill du vara säker klyver du motorn och bytar alla slitdelar, som lager, packboxar, växelkors o dylikt.
Men jag hade kört på den ett tag först, för att känna in den. Vet du vad som är fixat på den förut? Dagsformen efter 3000 mil beror nog en hel del på vilken service som gjorts.
/JM
3000 mil är en del men så är -72 till -08. Vill du vara säker klyver du motorn och bytar alla slitdelar, som lager, packboxar, växelkors o dylikt.
Men jag hade kört på den ett tag först, för att känna in den. Vet du vad som är fixat på den förut? Dagsformen efter 3000 mil beror nog en hel del på vilken service som gjorts.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Går motorn bra och utan några problem tycker jag att du ska låta den vara. Det ska rätt mycket till innan lagren börjar blil slitna på en orginalhoj. Jag helrenoverade min Rally 200 -73, och hittade inget lager som var i akut behov av byte. Nu bytte jag alla iallfall, veven fick dock vara kvar. Kolv/Cylinder behövdes dock bytas. Den hade då gått 5500 mil.
De vanligaste delarna som man behöver byta/serva regelbundet är vajrar, växelkors, kolvringar, förgasare och växellådsolja.
/Guran
De vanligaste delarna som man behöver byta/serva regelbundet är vajrar, växelkors, kolvringar, förgasare och växellådsolja.
/Guran
primavera133 wrote:Inget konstigt att det står -72 i paprena, det tog säkert lite tid att få hit dem från Italien. Sen blev det ju tidigt kutym att sälja "nästa års modell" redan efter sommaren.
3000 mil är en del men så är -72 till -08. Vill du vara säker klyver du motorn och bytar alla slitdelar, som lager, packboxar, växelkors o dylikt.
Men jag hade kört på den ett tag först, för att känna in den. Vet du vad som är fixat på den förut? Dagsformen efter 3000 mil beror nog en hel del på vilken service som gjorts.
/JM
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================